Onverwacht stil gevallen

Home Forums Techniek Elektrisch Onverwacht stil gevallen

This topic contains 7 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by ultrabanaan 5 years, 9 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #775302

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ik heb de laatste tijd al vele kilometers gereden. het blok loopt als een tiet maar vanmiddag gebeurde het volgende. ik reed ongeveer 65 denk ik, en toen viel die ineens uit. er was volgens mij geen ontsteking meer. Omdat het blok geen rare dingen deed en probleemloos reed de laatste tijd, ligt mijn vermoeden bij de spoel, aangezien de Blauwe bobine volgens velen onverwoestbaar is.

    Ik heb zojuist eens gekeken of de bougie nog vonkte. Ik hield de bougie tegen de cilinder op, maar ik zag geen vonken. vervolgens heb ik een andere bougie geprobeerd, ook die deed het niet.

    Dus concludeer ik dat de bobine geen spanning krijgt. Is dit een juist denkwijze of zit ik mis? zoja, weten jullie een handige manier om de spoel te testen i.p.v dat hele blok weer eronderuit te halen?

    Ik heb eens geprobeerd met de multimeter (Volt) aan het contactpunt bij de bobine, de nul op het frame te houden en dan te lopen. Maar daar kwam niks uit.

    Hopelijk hebben jullie een snelle makkelijke oplossing, anders zit er niks anders op

    #775304

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat de spoel kapot ging. 😯
    Maar er zit ook nog een condensator in. En contactpuntjes.
    Die twee geven de meeste problemen.
    De condensator omdat die nu eenmaal een beperkte levensduur heeft.

    De puntjes daar moet je een beetje geluk mee hebben. Het nokje kan afbreken of verslijten, ze kunnen inbranden,  ze kunnen los trillen, ze kunnen vet worden (keerring).
    (of al deze euvels in een keer 😉 )
    Maar het kan net zo goed zijn dat ze vele jaren probleemloos meegaan.

    #775310

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Je zal er niet onderuit komen om je blok er toch onder vandaan te halen ben ik bang. je cunt de puntjes wel  deels visueel controleren als de koppeling eraf is, maar veel nut heeft dat ook niet als je het blok er toch onder vandaan moet halen wil je het goed zien.

    De blauwe bobine is inderdaad min of meer onverwoestbaar, je kunt dat overigens deels uitsluiten door te kijken of er wel een vonk van kabel komt die uit je blok komt. Ook die zou moeten vonken als je hem niet op de bobine aansluit.

    #775314

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    IK zou inderdaad eerst controleren of er wel spanning vanuit je blok naar je bobine komt zoals wilk zegt.
    in het gunstigste geval kan je dat een blok demontage schelen. mochten het dan alleen je contact puntjes zijn kan je die er uit werken door het gat in je vliegwiel

    #775445

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    ik heb nogmaals proberen te meten, maar helaas zonder resultaat. uiteindelijk het blok eronder uit gehaald, en de oorzaak was erg snel bekend.

    https://vespa-ciao.nl/uploads/hm_bbpui/775445/fmsirslwaqfs95hs7voq3vbh05n81gmn.JPG
    De lichtspoel is zo te zien ook kapot, maar die gebruik ik momenteel niet. Ik heb een 1.5mm audio kabel gehaald met flexibele draden en heb de kabel even nieuw gelegd. De Vespa rijd weer perfect! 🙂

    #775447

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030
    #775462

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Tip; Leg je nieuwe kabel anders via de andere kant en onder je condensator door. Je hebt dan minder kans dat het vliegwiel er op invreet.

    De lichtspoel zal vast nog wel goed zijn. Ook daar een nieuw draadje solderen naar de conector en je zal vast ook weer licht hebben.

    #775484

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Het het precies zi gedaan. Hij zit nu mooi onder de condensator door zodat er niks meer kan gebeuren. Wat betreft de lichtspoel, ik heb zelf twee lampjes op 12v erin gemonteerd met een accu en twee schakelaars op het stuur. Altijd en overal evenveel licht. Het irriteerde me namelijk dat dat altijd kapot ging

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.