onderdelen doormeten met voltmeter

Home Forums Techniek Elektrisch onderdelen doormeten met voltmeter

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Ayoub 5 dagen, 7 uur geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker

twitch
    Topic starter

hallo

ik heb dus een elektronisch probleem met mijn project
    had een blok in elkaar gezet en vonkte mooi en liep dus ook gelijk
    en ik zet hem weer in me schuur en toen ik hem de dag erna wilde pakken deed hij niks meer
    probleem geen vonk ..
    had nog een ander blok liggen die niet reed vanwege een afstel probleem( bewerkt blok ) maar die vonkte prima
    dus ik alles overgezet en probleem opgelost (al wist ik nog niet echt wat het was geweest )
    ik helemaal blij en alles opgeruimd en een stukje gaan rijden na een half uurtje en start perfect
    MAAR NA 3 METER VIEL HIJ UIT .. GEEN VONK MEER

kan iemand mij uitleggen hoe ik die condensator , bougie , dop , kabel , bobine en spoelen kan meten of ze nog goed zijn met een voltmeter
    en wat de contactpunten betreft die is nieuw

ik heb sterk het vermoeden dat er steeds iets doorbrand maar waarom heb ik geen idee

hoop dat jullie me willen helpen want ik heb geen geld om ff maar een lopend blok te kopen of lukraak maar onderdelen te halen om te kijken hoe of wat…

Anoniem

twitch :
    hallo

ik heb dus een elektronisch probleem met mijn project
    had een blok in elkaar gezet en vonkte mooi en liep dus ook gelijk
    en ik zet hem weer in me schuur en toen ik hem de dag erna wilde pakken deed hij niks meer
    probleem geen vonk ..
    had nog een ander blok liggen die niet reed vanwege een afstel probleem( bewerkt blok ) maar die vonkte prima
    dus ik alles overgezet en probleem opgelost (al wist ik nog niet echt wat het was geweest )
    ik helemaal blij en alles opgeruimd en een stukje gaan rijden na een half uurtje en start perfect
    MAAR NA 3 METER VIEL HIJ UIT .. GEEN VONK MEER

kan iemand mij uitleggen hoe ik die condensator , bougie , dop , kabel , bobine en spoelen kan meten of ze nog goed zijn met een voltmeter
    en wat de contactpunten betreft die is nieuw

ik heb sterk het vermoeden dat er steeds iets doorbrand maar waarom heb ik geen idee

hoop dat jullie me willen helpen want ik heb geen geld om ff maar een lopend blok te kopen of lukraak maar onderdelen te halen om te kijken hoe of wat…

op de ‘ohm’ stand van je multimeter zetten.
    en dan plus en min van het te meten component verbinden met je multimeter, deze geeft waarde’s aan en die moet je vergelijken met fabriekswaardes.

makkelijker is om hem op de ‘piep’ stand van ‘ohm’ te zetten, dan piept de multimeter als je compenent nog heel is.

twitch
    Topic starter

oke thanks

voltmeter op 200 OHM gezet en nu dus alles gemeten .. 1 op het schoefje waar alles samenkomt bij de contactpunten
    en met de andere de spoelen , condensator en cp bij langs gegaan en kreeg bij alle 4 een 0.08 als uitkomst

en daarna 1 op het stekkertje gezet van de bobine ( die van het blok ) en 1 op de bougie en kreeg geen meting
    toen ik de voltmeter op 20k OHM zette kwam er 11.08 uit

dat wil toch zeggen dat het moet kloppen gewoon

Anoniem

je weet de fabrieks waardes niet,
    maar bij een weerstand meting mag je nooit spanning over de componenten hebben staan.
    je kan ook geen waarde meten van + blok naar Bougie, dit is niet meetbaar en er bevind zich ‘geen’ circuit, omdat je nu infeite je carters doormeet via je spoelen.

het is ingewikkeld, heb niet voor niks cursussen gevolgd :thumb

twitch
    Topic starter

stekkertje van de bobine naar bougie ..ik heb niks vanaf het blok gemeten ofzo

gewoon de onderdelen zelf .. dus bobine en bougie kabel dop en bougie zelf in elkaar gezet zoals het hoort en daarna dus vanaf de bobine doorgemeten tot en met de bougie .. op 20k ohm en kreeg dus 11,08 als waarde

dan gaat er toch stroom door als het moet …en hoor ik toch een vonk te krijgen

als er iets stuk is wordt het toch 0.00 of ben ik nou maf

Anoniem

hoeft niet altijd op 0 uit te komen,
    mocht door corrosie of andere reden nu de inwendige weerstand te hoog worden, kan je vonk te zwak zijn / geen vonk.
    in jou geval ging ik dit even doen:

1 CP stellen / controleren
    2 Bobine vervangen / wissel om te testen
    3 Nieuw bougie’tje
    4 Alle kabels nalopen op beschadiging of corossie

100% dat je dan een vonk hebt,

twitch
    Topic starter

hey TOM anders lees je eerst even

ik heb geen geld om lukraak maar even onderdelen te gaan halen

ik vraag hoe je zoiets doormeet om te kijken of het nog goed is
    en jij heb cursussen gevolgd

ik heb citta rijdend gepakt en na 3 meter hield hij er weer mee op
    vorige x rijdend in de schuur gezet en daarna deed hij niks meer

dus ik wil gewoon weten hoe je die zooi checken kan en dat is gewoon mogelijk lijkt mij

dus mijn vraag is gewoon HOE MEET IK DIE ZOOI DOOR EN WELKE STANDEN MOET IK GEBRUIKEN

en alles omwisselen naar nieuwe onderdelen heb ik dus de vorige x al gedaan

en toen was het dus heel even goed .. maar ik wil gewoon weten wat er nu naar de klote is ..METEN IS WETEN !!!

ritze
    Bijdrager

kerel rustig :smack

als jij wilt gaan meten dan wil je weten wat je gaat meten

condensator : is gewoon een batterij dus hij moet bijna een o.l. hebben (weerstand is oneindig lang) oftewel veel weerstand.
    effectieve werking testen: 12 volt erop (gelijk spanning) en met de multi meter het voltage meten.
    kom je dan uit op 2 volt dan kan je hem weg gooien.
    er moet dan ongeveer 12 volt uit komen heel even, die waarde gaat dan ook weer snel omlaag omdat hij weer ontladen word

spoel: is gewoon een hele lange koperen draad met een scheiding tussen de spoel en het metaal , hierdoor kan een voltage opgewekt worden door het wissel effect van de magneten

meten: rode pen op de rode draad van de spoel en zwarte pen op het metaal van de spoel je gaat dan een weerstand meten.

contactpunt zou je kunnen meten door:
    multi meter op contact piepen zetten, en dan de rode pen op het schroefje houden waar de 3 kabels zitten en de zwarte pen op het blok.
    als je dan aan het vliegwiel draait dan zou die moeten piepen een keer.

Bobine: geen verstand van, is ook een soort spoel die 14volt naar 5000 volt knalt

wat ik altijd deed met de cp : even met een nagel vijl tussen de punten door, 80% van de keren liep het weer

koop gewoon een elektrisch blok dan heb je geen gezeik meer :!

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

twitch
    Topic starter

ritze

ik ben wel relaxt hoor 😉 maar ik flip hem ook gewoon van dat motorische gezeik steeds van dat ding van me

en ik kan er niet tegen als mensen gewoon dingen roepen van KOOP dit en KOOP dat terwijl ik ik me verhaal zet dat ik daar geen geld voor heb en toch redelijk duidelijk ben met wat mijn vraag is

want ik dus alleen wil weten hoe je die zooi meten kan zodat ik alleen dat onderdeel vernieuw ivm kosten
    en ik heb genoeg onderdelen nog liggen hier maar als ik niet weet of die goed zijn dan kan ik prutsen tot ik erbij neerval
    of tot ik die citta weer een gooi geef en hem weer een half jaar laat staan ..want ik ben ook lichamelijk niet in de beste vorm ( bleek al 7 jaar rond te lopen met afgescheurd bindweefsel bij me schouder en nu al 2,5 jaar aan het revalideren en nog lang niet klaar )
    me schouder doet dus nog niet wat hij moet doen dus ik wil niet te veel lopen kloten met testen (monteren-demonteren )
    maar gewoon die zooi doormeten en weggooien wat kapot is en netjes opbergen wat heel is

en zo weer een net blokje maken zodat mijn citta eindelijk ook eens blijft rijden

is vrij kalm toch 🙂

en als ik het geld ervoor had Ritze dan had ik dat zeker gedaan…en THANKS for the info

ritze
    Bijdrager

haha is ook geen verder geen probleem, ik heb je toch een beetje op weg geholpen.
    bij vragen pm maar
    trouwens, is jouw gele condensator kabel niet tegen het vliegwiel gekomen?

@tom96 die informatie wat jij geeft is voor hem irrelevant, hij wil gewoon weten hoe hij een component kan meten.
    en ja aangezien jij cursussen hebt gehad zou je hem toch wel kunnen vertellen hoe je moet meten.

lang leve contact points 😉

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

twitch
    Topic starter

thanks

probleem opgelost .. geen idee nog altijd hoe je die zooi door meet echt maar heb weer een vonk 🙂

Ayoub
    Bijdrager

Hoe heb je terug vonk gekregen want ik zit met hetzelfde probleem als jou?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.