Onbekende achterklok

Home Forums Techniek Mechanisch Onbekende achterklok

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door petrolhead 2 weken, 4 dagen geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #783616

    petrolhead
    Topic starter
    Berichten: 64

    Heb een vraagje heb altijd geweten dat er een snor en bromklok bestaan. Heb laatst tweedehands een klok gekocht uiterlijk is meer als een snorklok , zat ook op een bravo snor met 105 poulie . Maar de codering is met cijfer tien en de verhouding is ongeveer 1:9 . Dus meer als een bromklok maar minder als een snorklok . Is dit dan een derde type ? En hij gaat me iets te hard momenteel kan ik dan het best mijn vorige snorklok steken of beter poulie 94 ipv 80 nu? Wat zou het meest effectief zijn om 5 a 10/u trager te gaan ?

    #783617

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6489

    Het verschil tussen en brom en snornaaf zit hem in de aantal asjes welke bij een snornaaf en ook varionaaf 2 asjes meer hebben. Er is geen vaste rf en er zijn legio aan deze verhoudingen.

    De meest makkelijke oplossing is natuurlijk een grotere poelie te monteren en dan eens kijken wat dit met de snelheid doet. Grote kans dat je dan de gewenste snelheid haalt en tevens wat beter optrekt..

    #783618

    petrolhead
    Topic starter
    Berichten: 64

    Moet toch nog wat bestellen binnenkort dus zal voor wat het kost dan misschien eerst die poulie vervangen. De setup is best standaard buiten licht gevijld Carter , 12/12 en faco uitlaat . Lange afstanden zal ik minder doen had deze aanpassingen vooral gedaan om wat meer trekkracht in het stadsverkeer te hebben . Maar nu is het vooral snelheid dat die heeft . Bedankt voor het advies !

    #783619

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5303

    Maak eens een paar foto’s van deze onbekende achterklok?

    #783622

    petrolhead
    Topic starter
    Berichten: 64

    Heb hem opgekuist en dan zijn er inderdaad toch wel wat verschillen . Maar wist niet dat de omwentelingen varieerden . Komt alleszins van een 25/u bravo maar zat een 105 poulie op . Links de ciao snorklok , rechts de bravo klok. IMG_20190201_165855

    #783623

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5303

    Je ziet dat op de rechter, dat de cijferreeks eindigt op 05 (dus bromklok)
    Belangrijk weetje:
    SNORklok eindigt op 07
    BROMklok eindigt op 05
    VARIOklok eindigt op 06

    Normaal zie je op een 25 km/u citta een bromklok met 105 poelie, weet je zeker dat dit van een bravo afkomt?

    • Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 5 dagen geleden door Jelle.
    #783625

    petrolhead
    Topic starter
    Berichten: 64

    Ja want ben van België en hier hebben we geen cittas en heb de brommer gezien waar de onderdelen vanaf kwamen en was een 25/u bravo met spaakwielen en zat een 105 poulie op die dus niet past op een ciao

    #783630

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5303

    In Belgie heb je toch wel Citta’s hoor, het is alleen niet zo’n populair brommertje geweest bij jullie…

    Heb je de rotaties al geteld?

    #783632

    petrolhead
    Topic starter
    Berichten: 64

    heb ooit wel nog een Grillo gehad beter nooit weggedaan   euhm ongeveer 1:9 en de andere klok 1:11 ongeveer. Op de bravo klok staat 10d en 990505. Dus zal idd bromklok zijn blijft wel raar dat het op een snor bravo zat

    • Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door petrolhead.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.