Omkeuren geel > blauw

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Omkeuren geel > blauw

This topic contains 11 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Wilk1985 4 years, 8 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #788349

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Geachte forumleden,

    Sinds zaterdag jongstleden heb ik gezinsuitbreiding gehad. Kan er nog steeds niet bij wat een schitterende aanwinst dit is. Echter heeft ze wel een probleem. Ze wil haarzelf profileren als bromfiets en niet als snorfiets. Nu net de pride month is geweest weet ik dat je alles mag zijn wat je wil. En ik wil heel graag dat ze een snorfiets wordt. We hebben het er samen over gehad en ze heeft ingestemd op de voorwaarde dat ik haar moet opknappen en in originele staat moet terugbrengen.

    Ff serieus. Waar moet ik allemaal op letten als ik een brommer van geel naar blauw ga omkeuren. Ik snap dat hij technisch in orde moet zijn en niet harder dan 34 (met alle marges) mag lopen.

    Maar hoe zit dat met die 2006 regeling etc. Moeten er nu knipperlampen en spiegels op? Of geld dit alleen als je een nieuwe brommer aanmeld.

    Ook ben ik benieuwd of er nog van die kleine dingetjes zijn die je over het hoofd ziet waardoor je alsnog wordt afgekeurd. Heb al wel op de site van de RDW gekeken maar daar wordt ik helemaal niks wijzer van. Die zeggen allen dat hij technisch goed moet zijn… zover was ik zelf ook al wel 😎

    Bij voorbaat hartelijk dank!

    #788357

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Oef. Dit is sowieso wel een vraag waar onze Wilk antwoord op heeft. Ik zal ook eens kijken op het forum, heb het al wel eerder voorbij zien komen – als ik het zie, geef ik de link.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #788358

    Milvus
    Bijdrager
    Berichten: 26

    Ik heb mijn Bravo recentelijk ook laten keuren als snorfiets, maar deze had nog geen kenteken.
    Zoals je zegt, alles technisch tip top in orde gemaakt. 12/7 carburateur, 105 poeli, en een snorklok er tijdelijk in om maar zeker te zorgen dat ik ook strak 25 km/u zou rijden. Het gele plaatje zat er nog gewoon op en ik heb ook heel openlijk gezegd dat ik hem als snorfiets ging rijden en daarop aangepast had. Je aanwinst is ook een oldtimer, dat is de mijne ook. Ik had ook geen verdere papieren bij de brommer. Dus ik denk dat als je technisch in orde hebt dat het altijd wel goed zou moeten komen. Ik heb wel geen ervaring met een bestaand kenteken en wat dat administratief nog met zich mee zou kunnen brengen.. Maar gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding!

    #788401

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Dit zou geen probleem moeten zijn, ik heb zelf nooit van een brom een snor gemaakt maar ik heb wel een heleboel brommers op kenteken gezet die geen kenteken hadden, en een keer van een snor een brom gemaakt.

    Een bestaand kenteken is een voordeel want dan kunnen ze het type en bouwjaar etc zo uit het systeem halen.

    Als de brommer van voor 2006 is hoef je geen spiegels etc te hebben.

    Wel moet er een bel op, en de remmen etc moeten gewoon goed werken. Spaken mogen geen speling hebben voorvork moet goed gemonteerd zijn etc. Banden moeten goed zijn, dus voldoende profiel en geen scheurtjes van ouderdom. Uiteraard mag je brommer niet harder gaan als 25.

    Uitgaande van de foto’s in de advertentie voorzie ik eigenlijk geen problemen hoor.

    Een tip die bij mij altijd goed werkt is de volgende:

    Zorg dat ze er zo min mogelijk werk naar hebben. Het zijn ambtenaren en die hebben doorgaans geen zin om veel te werken en moeite te doen dus zorg dat je alles voorgekauwd klaar heb liggen. Wees beleefd.

    Neem een los A4tje mee waar bouwjaar, framenummer goedkeuringsnummer etc op staan zodat ze dat kunnen controleren en meteen in de computer in moeten voeren en niet zelf nog moeten noteren. Zorg dat je brommer schoon is zodat ze geen vieze vingers krijgen.

    Zorg ook dat het bloknummer leesbaar is want ik heb 1 keer meegemaakt dat ze dat wilden noteren. (De reden hierachter is me compleet onduidelijk en wist hij zelf ook niet maar goed)

    Ga op vrijdagmiddag dan ben je helemaal zo klaar want voor het weekend hebben ze nog minder zin als door de weeks.

    #788408

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Mag ik ook vragen wat de kosten zijn voor een omkeuring?
    En wat valt er onder geen papieren? Stel het framenummer staat als gestolen opgegeven. Misschien al van 20 jaar geleden? Ben zelf altijd bang om wat te kopen zonder kenteken.
    Misschien mooi over dit onderwerp een “how to” te maken.

    @fl4wless sorry voor het kapen van je topic.

    #788411

    Milvus
    Bijdrager
    Berichten: 26

    Keuring is ongeveer 150,- Op de website van het RDW kun je zien hoe het met het kenteken staat natuurlijk. Wat betreft jatten denk ik dat je je zorgen kunt maken als je een matzwart gesopt scootertje van nog geen drie jaar oud aangeboden krijgt van iemand met een vitaminetekort voor de prijs van enkele halveliters. Een vespatje van 30 jaar oud kan makkelijk al rond de kentekenplicht vergeten in een schuurtje hebben gestaan.  Dat zijn nog vaak de mooiste exemplaren ook! Onder geen papieren valt gewoon geen papieren, wat wilk zegt: een A4jte met de meest algemene gegevens alvast uitgeprint is denk ik wel een pré. Ik had nog een papiertje gemaakt waaronder de verkoper van de brommer zijn handtekening voor de verkoop heeft gezet, maar dat is mijn portemonnee niet uit geweest. Ik heb nog met de keurmeester gezocht naar het juiste jaartal van de brommer.

    #788412

    Milvus
    Bijdrager
    Berichten: 26

    Wees beleefd! sowieso de beste tip!

    #788416

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    Allemaal bedankt voor de reacties @milvus volgens mij is omkeuren naar snor maar €50 als ik de rdw site goed lees. + de kosten je kenteken natuurlijk.

    #788431

    Milvus
    Bijdrager
    Berichten: 26

    @fl4wless, sorry dat zou best eens kunnen, ik had het nog over wat een gewone keuring met kenteken ongeveer kost.

    #788458

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Een collega van me heeft dit recent geprobeerd met een scootertje. Dat viel nog vies tegen, de RDW kon het bloknummer niet herleiden (naar een chassisnummer) waardoor het hele feest niet doorging. Ding was netjes afgesteld op 25 km/h en was technisch 100% in orde. Misschien dat ze bij onze oudere Vespa’s wat coulanter zijn maar het blijven ambtenaren.

    Als ze slechte zin hebben en vinden dat het niet klopt kunnen ze je gele kenteken ook intrekken als ze dat nodig vinden. Wel iets om rekening mee te houden.

    #788459

    FL4WLESS
    Topic starter
    Berichten: 167

    owh, dat is inderdaad wel iets om serieus rekening mee te houden. Het beste is dus inderdaad om te doen wat @milvus zegt. Gewoon alle informatie op een papiertje zetten en dit aan ze geven.

    #788532

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Een collega van me heeft dit recent geprobeerd met een scootertje. Dat viel nog vies tegen, de RDW kon het bloknummer niet herleiden (naar een chassisnummer) waardoor het hele feest niet doorging. Ding was netjes afgesteld op 25 km/h en was technisch 100% in orde. Misschien dat ze bij onze oudere Vespa’s wat coulanter zijn maar het blijven ambtenaren. Als ze slechte zin hebben en vinden dat het niet klopt kunnen ze je gele kenteken ook intrekken als ze dat nodig vinden. Wel iets om rekening mee te houden.

    Zoiets dergelijks heb ik nog nooit meegemaakt, zal inderdaad wel te maken hebben met strengere regels bij modernere scooters. Bij mij waren de keurmeesters nooit echt streng, hoogstens ongeinteresseerd.

    Waar baseer je op dat ze je gele kenteken kunnen intrekken? Om zoiets te doen zullen ze toch echt wel een goede reden moeten hebben. Een lijst met motornummers per jaartal vs framenummers beschikken ze niet over dus dit lijkt me nogal vergezocht.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.