Oliepomp mix opvoeren

Home Forums Techniek Mechanisch Oliepomp mix opvoeren

This topic contains 8 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Tommie 4 years, 10 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

Tommie
    Topic starter

Op dit moment 2 ciao mix-en in gebruik. Setup is gefreesde carters, 13/13, 50cc DR en citypower in combinatie met bromklok en 80mm poelie. Rijdt prima, trekt lekker, maar meng nu nog wat olie door de benzine omdat ik liever wat te rijk dan te arm smeer. Nu is er al geoppert dat door het toenemende toerental de opbrengst ook toeneemt, ware het niet zo dat het toerental ongeveer gelijk gebleven is door de overstap van snor naar bromklok.
    Dus, heeft iemand ervaringen met het vergrootten van de opbrengst per slag van de pomp??, en hoe dit te realiseren??

SuperSi
    Bijdrager

Hoi.

Ik snap niet zo goed waarom je de olie verhouding zou willen verhogen.
    Je setup is niet dusdanig opgevoerd dat het echt nodig is en je verlaagde toerental met de bromklok helpt daar ook in mee.

Hoger dan 1:50 smeren is misschien eens nodig als je 80cc gaat rijdenet van alles getuned.

Zolang jij de goede ssproeier hebt en kwaliteit olie in je tankje doet kan mop de olie pomp blijven rijden

Tommie
    Topic starter

@ SuperSi: Ik verbruik liever wat meer olie dan een zuiger!! 1 op 50 is mooie reclametaal, en een manier om een 2 takt milieutechnisch iets schoner te praten dan bijv. een 4 takt. 54 jaar geleden als kleuter mee op de scooter, ook een 2 takt, en nooit warmlopers oid. Gebruik nu Stihl kettingzaagolie, daar Stihl nog de enigste fabrikant van 2 taktmotoren is die nog kapitaal in de ontwikkeling van schonere 2 takten steekt. Buiten dat genoeg schades gezien van motoren die braaf 1 op 50 smeerden. Google eens op 2 takt tuning, en er zijn diverse onderzoeken te vinden die pleiten voor een iets rijkere smering.
    Maar dat is geen antwoord op mijn vraag, hoe kan ik de oliepomp bewegen om iets rijker te smeren???

ArvidW
    Donateur

In de oliepomp gaat een kleine plunjer heen en weer omdat hij over een plaat met nok loopt. Als je dit plaatje aanpast (grotere afstand tussen nok en laagste punt) dan heeft je oliepomp een grotere opbrengst.

De nok is deel van het plaatstalen afdekplaat die op de kop zijn kant vastgeschroefd zit met 2 phillips schroeven (foto, links onder)

Mijn ervaring is overigens dat de opbrengst van de originele oliepomp prima is voor een DR70evo zolang er een kwaliteitsolie gebruikt word.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno

Tommie
    Topic starter

OK, heb voorzichtig wat weggefreesd op de plek waar het plunjertje loopt, en inderdaad pompt het pompje wat meer, doordat de slag groter is nu. Ga dit wat wetenschappelijker aanpakken en nieuwe plaatjes maken

schaak
    Bijdrager

vraagje waar kan ik de olieslangetjes en olie filter halen die van mijn zijn keihard

Wilk1985
    Moderator

Goede vraag, die slangen kan je wel bij een automaterialenzaak halen maar het filter wordt lastig.

Ik zou de oude meenemen naar dezelfde zaak, moet je vragen om een filter dat ook voorkomt dat de olie terugstroomt.

schaak
    Bijdrager

dank je voor reactie ik had er niet aan gedacht om naar een automateriale zaak te gaan zal in het weekend proberen

Tommie
    Topic starter

Het is geen filter, maar een terugslagklepje, en jmpb heeft olieslang

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.