Olie spuwen door ontluchting

Home Forums Techniek Mechanisch Olie spuwen door ontluchting

This topic contains 24 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 9 hours, 27 minutes geleden.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Gebruiker

skib
    Bijdrager

Is het al verbeterd bij jou door andere olie? Ikzelf gebruik ook Valvoline GL-5 en het spuit er bij mij ook elke keer weer uit.

@Wim: Kan het misschien komen omdat het GL-5 ipv de door jou genoemde GL-4 is?

Mikey
    Topic starter

Ik heb toch geen andere olie gebruikt. Was vergeten een andere olie mee te bestellen. Ik heb alweer een aardig stukje gereden vandaag tussen de regen door en alles is nog droog. Geen lekkende olie meer. Denk dat dit probleem gekomen is doordat ik in de eerste instantie de olie in mijn klok ververst had terwijl er nog olierestanten ingezeten hebben. Er blijft altijd wel wat achter natuurlijk als je het door het aftap/vulgatje gaat verversen.

Mikey
    Topic starter

Hij is droog gebleven tot gisteren na een toertje van 40km. Nu overweeg ik om er gewoon een kwak vloeibaar staal in de ontluchting te smeren. Kan dit kwaad?

Dat het vullen en legen zonder ontluchting minder snel gaat neem ik voor lief want dat is toch niet dagelijks.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik maakte uit je verhaal op dat je lagerspeling had en als je keerring dan een beetje verhard is, gaat dat lekken.
    Weet je zeker dat het daar allemaal goed zit?

Mikey
    Topic starter

Er heeft  nooit een keer olie bij de keerring gelekt!! Alles kwam er bij de ontluchting uit. Ik heb de klok wel helemaal gereviseerd omdat ik merkte dat het lager op de uitgaande as ook niet meer fris was. Alle keerringen waren voor de revisie gewoon mooi droog, geen lekkage. Toen was de klok weer 2 weken mooi droog en gisteren na een flink stuk rijden liep de olie bij de ontluchting weer naar beneden.

Mikey
    Topic starter

Ik heb zojuist mn wiel eruit gehaald en aan de buitenkant van de naafdeksel vloeibaar staal gesmeerd. Als ie nu nog ooit gaat lekken koop ik wel een andere (vario) klok🤣

SuperSi
    Bijdrager

Helemaal dichtsmeren lijkt me toch niet handig.
    Die ontluchting zit er niet voor niets.

niek1992
    Bijdrager

Ben het eens met @supersi. Wellicht wordt je olie te warm waardoor de viscositeit van de olie lager wordt (en dus makkelijker uit de klok klotst). Is de naaf ook warm na een lang ritje?

Mocht ie wel warm worden, dan zal dichtsmeren ook niet helpen, de olie zal uiteindelijk een andere weg naar buiten vinden (lees: keeringen).

Ralf
    Bijdrager

Ben het ook met ze eens dat de ontluchting er niet voor niets op zit, nu kan de druk nergens naartoe…

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik denk dat dat aluminium schijfje (weer?) los gekomen is en dat hij daardoor weer is gaan lekken.
    En mocht dat niet zo zijn want ik doe ook maar en gooi, dan zou ik het gaatje niet dicht gooien maar er een klein bakje op plakken zodat de olie er niet uit loopt.

• Deze reactie is gewijzigd 9 hours, 12 minutes geleden door zevenenergie.
10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.