Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Olie spuwen door ontluchting
This topic contains 25 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by skib 2 years, 11 months geleden.
-
Gebruiker
-
20 april 2021 om 13:58 #809241
Ik heb nu al een tijdje last van naafolie die door de ontluchting naar buiten komt door de pompende werking van de overbrenging. Dit probleem is gestart nadat ik de olie in mijn naaf heb ververst. Ik heb netjes tot het vulgat gevult en overtollige olie er weer uit laten lopen totdat hij stopte met stromen. De oude olie die erin zat kwam er pas uit stromen toen ik de brommer op de zijstandaard zette.
Hebben meer mensen dit probleem met een opgevoerde setup?
20 april 2021 om 15:59 #809242Welke olie heb je gebruikt? En dan bedoel ik de dikte van de olie. Hier zit wel verschil in namelijk.
Het klinkt als te dunne olie.46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel20 april 2021 om 16:19 #809244Het is heavy duty axle oil van valvoline 80W-90. Ik heb ook geen andere olie er ooit in gehad en 2 jaar lang een droge olievrije velg gehad dus dat het opeens zo is vind ik erg raar.
21 april 2021 om 09:26 #809257Als jij 2 jaar lang in deze zelfde achteras exact de zelfde olie hebt en aan de set up van de brommer en as is niets veranderd.
Dan zou ik de brommer een nacht laten stilstaan, rechtop, zonder te verrijden, direct de peil/vulplug er eens uitdraaien.
Er moet wel te veel inzitten.
Er zijn wel 3 soorten valvoline 80w/90 heavy dinges olie trouwens.
Komt het uit de zelfde oude fles?
Kocht je nieuwe? Vergelijk eerst ook eens de specificaties op het etiket.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 april 2021 om 13:56 #809383Ik heb nu wat olie afgetapt om te kijken of het over is maar zie het resultaat. Zelfs met nog minder olie in de naaf blijft hij alles door de ontluchting eruit gooien. Dit weet ik omdat er telkens een olierivier van de ontluchting over de deksel naar het haakje loopt van de achterrem. Ik ga nu denk ik maar mijn wiel eruit halen en de klok vanbinnen goed spoelen. Ik denk zelf dat de nieuwe olie is gaan reageren met de restanten van de oude olie en daardoor dunner wordt. Nogmaals ik gebruik al twee jaar dezelfde fles Valvoline 80W-90 voor in de naaf.
25 april 2021 om 15:16 #809387Heb je van deze klok al vaker de olie ververst?
Aangezien hij niet tot de rand gevuld was, is dit misschien de vorige keer met een redden gedaan?25 april 2021 om 16:00 #809389Dit was na de 2de keer olie verversen gebeurd. Ik vind het belangrijk om dit 1 keer in het jaar gewoon te verversen uit onderhoudsredenen.
De eerste keer olie verversen heb ik ook tot de rand gevuld alleen is er in al die kilometers die ik er toen mee gereden heb vast ook wel wat weggelekt ooit maar lang niet zo in deze mate als wat het nu doet. Ik hoef nu maar 1km te rijden en direct zit mijn wiel vol shit.25 april 2021 om 16:25 #809391Er is misschien gewoon een keerring lek.
Als je naaf gereviseerd is en mooi schoon van binnen, dan mag je olie er wel 50.000km in blijven hoor.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 april 2021 om 18:58 #809394Alle keeringen zijn nog mooi dicht Wim. Het gaat echt allemaal via de ontluchting eruit. Ik heb nu een revisieset besteld en ga ervoor zorgen dat hij weer helemaal tip top in orde is.
25 april 2021 om 19:35 #809395Ja, slim.
Dan weet je zeker dat t goed zit.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 april 2021 om 22:34 #809403Heb je het beschermingsplaatje nog voor de overloop zitten in je naafdeksel? Dit plaatje zit bijvoorbeeld ook niet bij de nieuwe Pinasco vario naafdeksels en geeft dezelfde problemen.
Tevens heb ik nu ook een probleem met verschillende naven waar ik deze Valvoline olie in heb gedaan. Beginnen ook te zweten bij de pakkingen, waar voorheen van Kroon of Eurol hier geen problemen mee waren. Het is alsof deze olie de pakkingen aantast en ondanks de juiste viscositeit lijkt het ook dunner.
26 april 2021 om 00:21 #809409Heb het wiel er al uit en trek zo gauw als ik de onderdelen binnen heb de naaf open. Als ik zo naar de deksel kijk van de buitenkant dan lijkt er inderdaad een plaatje voor de ontluchting te zitten. Ik ga de naaf niet meer met valvoline vullen, koop nu wel wat anders.👍🏼 En wat je zegt over aantasten, het is echt een smerige stinkende olie als ie uit de naaf komt met een nogal giftig geurtje. Mijn achtervelg is ge-plastidipped en dat is nu half opgelost door de olie en ik krijg het er niet meer uit helaas.
26 april 2021 om 10:26 #809413Die gene die je ziet bij het ontluchtingen-gaatje is niet die we bedoelen. Het is deze:
Het houd de opspattende olie tegen.( er is geen pomp werking)De gene die jij ziet zit hier in:
7x zoom:
Als we er nog dieper op ingaan word het vaag:
https://nl.ilovevaquero.com/obrazovanie/88517-kvantovaya-fizika-i-ee-vzaimosvyaz-s-realnostyu-vselennoy.html26 april 2021 om 10:59 #809423Cardan/diff. olie ruikt altijd erg sterk.
Gebruik dan maar gewone versnellingsbakolie 80W/90 GL4.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.28 april 2021 om 22:35 #809516Mijn naaf is weer fris en gereviseerd, was ook wel nodig want het naalager op de uitgaande as was versleten net zoals mijn driehoekslager. Helemaal uitgespoeld en nieuwe olie erin. Morgen ga ik weer rijden en hopelijk heb ik geen last meer van dit probleem.
Ik heb overigens niets geks gezien in de naaf. Alles zag er op het oog tip top uit -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.