Oldtimer bromfiets rit Veenendaal

Home Forums Meetings & evenementen Vespa-Ciao.nl Oldtimer bromfiets rit Veenendaal

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 4 years, 10 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #787137

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Afgelopen zaterdag 25/5 organiseerde MAC Veenendaal een oldtimer bromfiets rit vanuit Veenendaal.
    Onlangs had ik een motorrit (Blackbird) ook bij MAC waar ik foldertjes voor deze bromfiets toer zag liggen.

    In de ochtend kwam ik met mijn Ciao bij het clubgebouw. Op de P-plaats stond het al helemaal vol met vooral Zündapp en Kreidler. Maar ook veel andere ouderwetse herenbrommers stonden er geparkeerd. Heel veel 60-er en 70-er jaren spul. Mijn 74-er Vespa was eigenlijk nog een jonkie.

    Wat ook opviel was dat ik de enige was met een dames-model. Zelf dacht ik, van als ik straks het clubje maar kan bijhouden. Ik was niet de enige die dat dacht, want sommige andere deelnemers fronsten al  de wenkbrauwen bij de komst van mijn Ciao. (bleek achteraf) Al met al hadden we zo’n 40 oude bromfietsen aan het vertrek. Jullie zullen begrijpen dat als we door kleine straatjes in een dorpje reden dat dan alles helemaal blauw stond.

    De rit zou een lengte hebben van ca 70km en begon vanaf Veenendaal richting Scherpenzeel en Leersum naar Amerongen. Hier hebben we een tabaks-museum bezocht. Van hier doorgereden naar Wijk bij Duurstede waar ze pal aan de Rijn een prima catering hadden verzorgd. Na het eten op het pontje voor oversteek naar de Betuwe. Na een rit tussen de fruitbomen zijn we bij Rhenen weer de Rijn overgestoken en via de Grebbeberg weer terug naar Veenendaal.

    Onderweg hebben we een spoor achter ons gelaten van blauwe rook. Ondanks dat was er overal veel belangstelling voor de oude brommertjes. Ook langs de kant zwaaiende mensen en automobilisten die toeterden en met de duim omhoog!  Sommigen dan wel weer met de neus dichtgeknepen.
    Ik moet zeggen dat er tussen dit oude spul ook wel hele mooie exemplaren tussen zaten.
    Natuurlijk was het onvermijdelijk dat er onderweg nog wel eens gesleuteld moest worden om alles aan de praat te houden. Nee, mijn Vespa had geen enkel probleem. Eigenlijk andersom dat andere deelnemers naar mij toe kwamen om te melden dat vonden dat mijn Vespa-motortje zo mooi liep. Zelfs interesse of ze nog wel 2e hands te koop waren en of er nog onderdelen voor waren. Ik heb ze toen onze Vespa-site aangereikt.

    Aan de finish nog even een drankje en wat napraten.
    Enkelen kwamen toen naar mij toe  en gaven aan dat ze niet hadden verwacht dat ik zo goed vwb snelheid met de rit mee zou kunnen komen. Het tegendeel bleek waar: Tsjonge, dat Vespaatje loopt nog best hard!!!

    Al met al een leuke dag gehad op het brommertje!!

    #787142

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Leuk verslag :thumb

    Maar het kan bijna niet zo zijn dat het van 2takcten was, dat de straten blauw stonden van de rook.
    Ook het feit dan mensen hun neus dicht knepen duit op afwezigheid van 2 takten.
    Er zal wel een 4takt tussen gezeten hebben met kapotte schraapveren.
    Echt weer een stukje fake nieuws.

    Top dat je de Vespa eer hoog gehouden hebt, je ziet maar weer hoe goed zo,n vespa ciao is.
    1 Ciao is voldoende om de show te stelen.
    Ik snap dat ze daar best een beetje sacherijnig van waren.

    #787148

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Leuk, hier in de buurt zijn ook veel van zulke rondritten en ik ben tot nu toe altijd de enige geweest.

    En dat is best want ik hou daarvan, toen ik 16 was was ik al de enige met een Ciao op het schoolplein en dat ben ik nog steeds zo gewend :thumb

    #787167

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5741

    Leuk, heb ook ooist nog eens gedacht om mee te rijden met zo’n ritje in Veenendaal (mooie omgeving enz)

    Mocht je nou de volgende keer weer mee gaan, vermeld het hier op het forum even… Wellicht zijn er een paar enthousiastelingen hier, zodat je niet de enige met een damesbrommetje bent 😉

    #787306

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    @ melden op de vespa-site
    Als ik nog eens een rit weet zal ik het hier vermelden.

    @ blauwe rook
    Nee, het is geen fake-news!
    Zelf geconstateerd toen ik achterin reed dat de straat blauw stond. Bekende blauwe 2-takt rook!
    Ik was ooit in Boedapest (toen nog oostblok) dat je overal blauwe rook zag. Dat was in de tijd dat ze daar nog met Trabant en Wartburg 2-takt reden. In die tijd was het echt heel erg! Dat geldt nu voor onze omstanders.

    Bedenk ook dat anderen die nooit iets met oude brommertjes te doen hebben de 2-takt-geur veel sterker zullen ruiken dan wij die vaker de Vespa-rook inademen. Als je een geur vaak ruikt ga je er aan wennen!

    Nog een punt om te vermelden is dat tussen al die oude brommers bleek dat er enkelen waren die overmatig olie toevoegden aan de benzine. Blauwe rook is dan verzekerd! Het was zelfs zo erg dat er 1 brommer mee stopte. Wat bleek?? Demper helemaal dichtgekoold door veel te rijk smeren. Het blok werd dus letterlijk verstikt!! Demper werd eruit gehaald en toen liep die oude Sparta weer. De olie drupte daarna uit de verwijderde demper. No problemo; We konden weer verder!!

    #787312

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    mean-machine
    Toch jammer dat je een beetje in ontkenning bent, wat betreft die blauwe rook.

    View post on imgur.com

    Een 2 tackt is geen straalvliegtuig ,waar enorme dikke strepen achter ontstaan en kunnen uitwaaieren waardoor het zelf licht bewolkt kan worden.

    2 tackt rijders staan algemeen bekent als mensen met een schone bovenlip.
    Dat kan je van de omstanders niet zeggen, maar ik wil natuurlijk niet generaliseren.

    En ja, er zijn natuurlijk mensen die er teveel olie in doen,  dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
    Als er ergens blauwe rook te zien was, komt dat doordat het een beetje heiig was en het licht van de zon er onder een bepaalde hoek in scheen.

    Ik probeer alleen maar te zeggen dat 2 takten in een verdoem hoekje gestopt zijn, geheel onterecht natuurlijk en daar probeer ik ze weer uit te peuteren.

    Aan het eind van het jaar moet dat gelukt zijn, want anders mag ik Den Haag niet meer in met mijn dagelijks vervoer brommer.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.