Nieuwe set-up – brommer loopt niet / slecht

Home Forums Techniek Afstellen Nieuwe set-up – brommer loopt niet / slecht

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door luigi1515 3 weken, 2 dagen geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #784241

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Beste allemaal,
    Sinds een jaar ben ik bevangen met het Vespa-virus. Ik heb een Vespa Ciao gekocht voor mezelf, nadien een Vespa Ciao voor mijn vriendin een aangezien die laatste brommer helemaal opnieuw opgebouwd gaat worden, heb ik voor de tussentijd een Vespa Si gekocht zodat we toch samen kunnen rijden.
    Hoewel ik geen technische achtergrond heb, leer ik door te sleutelen steeds meer. Uiteraard aan de hand van alle topics en how to’s die ik hier op het forum lees.
    Een vriend van mij heeft ook een Ciao gekocht en ik ben bezig geweest daar wat zaken aan te veranderen. Hij heeft de brommer in september 2018 gebracht, toen liep die gewoon goed met de navolgende set-up:
    – brommer 45 km/u
    – standaard carter
    -12/12 SHA carburateur
    – standaard uitlaat
    – standaard luchtfilter
    – sproeier 48
    – bougie weet ik even niet
    – elektrische ontsteking
    Inmiddels heb ik er al wat uren in gestopt en zijn (onder andere) de navolgende dingen vervangen met de navolgende set-up tot gevolg:
    – brommer 45 km/u
    – standaard carter
    – 12/12 SHA carburateur
    – gianelli citypower uitlaat
    – Malossi luchtfilter
    – sproeier 52
    – bougie is BR6HS van NGK
    – elektrische ontsteking
    (-nieuwe remmen, nieuwe remkabels / gaskabel, nieuwe rembevestigingen, nieuwe benzinefilter en slangetje, nieuwe snaar, nieuwe cardanolie en pakking en nog wat kleinere dingen).

    Een week geleden wilde ik de brommer starten en dat lukte, maar hij viel gelijk weer uit. Met de choke erop startte hij makkelijker en bleef hij langer aan, maar als ik gas wil geven valt hij gelijk uit. Na verloop van tijd ging het wat beter (stationair), maar rijden gaat niet. Ik dacht dat het aan de sproeier lag en dus heb ik conform de database deze vergroot voor deze set-up naar 52. Vandaag weer gestart, en hetzelfde probleem. Soms schiet hij, bij gas geven, eerst hoog in de toeren voordat hij weer uitvalt. Stationair blijft hij wel even lopen voordat hij uitvalt, bij gas geven is het vrijwel direct gedaan.
    Nu zag ik dat de brommer wat benzine lekt onder de carburateur. Bij controle gezien dat de carburateur van onderen helemaal nat is van de benzine.
    Wat heb ik verkeerd gedaan aangezien de brommer eerst wel liep? Iets met valse lucht (ondanks dat eerst niet speelde bij de vorige set-up)? Iets met de vlotter / naald in de carburateur (lees ik wat over op het forum maar is me niet helemaal duidelijk wat te doen)? Slangetje benzine komt van JMPB en lijkt goed vast te zitten.
    Ik ben jullie dankbaar voor tips (eventueel met een kleine uitleg voor mij als leek haha)

    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door luigi1515.
    #784290

    Danny
    Bijdrager
    Berichten: 40

    Mischien kan je als eerste proberen om de brommer te starten met je vorige luchtfilter aangezien mijn brommer eerst ook niet wilde lopen op mijn mallosi powerfilter/een powerfilter heeft (bijna) geen verschil in prestaties van je brommer met zulke setup. Gaat hij alleen maar van zuipen.
    En je kan ook je proberen je bougie te afstellen (staat hier een forum van op de site)
    Geeft een betere ontstekking kracht volgens mij.

    You know
    #784291

    Danny
    Bijdrager
    Berichten: 40

    Ojaa en BTW ik heb een soortgelijk probleem alleen wanneer je gewoon een stuk mee rent +-10kmpu en dan verder rijd gaat hij dan wel?
    En ik ga vandaag mijn condensator/bougie vervangen hopelijk dat hij het dan wel doet
    i wil let it know

    You know
    #784326

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Nou de brommer loopt inmiddels, en ook goed in mijn ogen.

    Ik heb vanavond de carburateur losgemaakt en het vlotterbakje losgedraaid. Met de benzinekraan open liep de benzine er mooi doorheen dus de carburateur was niet verstopt met vuil. Toen weer het vlotterbakje eronder gedraaid en ik merkte, dat als ik de carburateur een beetje scheef hield (met de benzinekraan nog open) dat er benzine uitliep tussen de rand van het vlotterbakje en de carburateur.

    Vervolgens het vlotterbakje van een andere carburateur geprobeerd, maar daar ook hetzelfde. Ik merkte ook met vastdraaien van beide vlotterbakjes dat de schroefdraad van de carburateur aan een kant slecht was.

    Toen de andere caburateur (een 12/7) eronder gedraaid met sproeier 52 plus het busje tussen de carburateur en het carter vervangen. Brommer sloeg gelijk aan en liep zonder af te slaan (ook niet bij gas geven). Gelijk een stukje gereden en de brommer lijkt perfect te lopen. Vlotterbakje is nu ook kurkdroog van onder dus waarschijnlijk is het euvel een ondichte carburateur ter hoogte van het vlotterbakje geweest.

    Nu heb ik een nieuw probleem. Opeens doet mijn verlichting (zowel voor- als achterlicht) het niet meer terwijl ik daar, sinds het gepiel met de carburateur, niets aan heb veranderd. Aangezien ik daar totaal geen verstand van heb, kan ik morgen alsnog naar de brommerwinkel, tenzij iemand nog een tip heeft. Het voordeel is dat ik waarschijnlijk nu wel rijdend er naartoe kanΒ  :mrgreen:

    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door luigi1515.
    #784328

    Gijs Lommen
    Bijdrager
    Berichten: 7

    Het licht komt door de licht spoel achter het vliegwiel die elektra opwekt die is wrs kapot bij jou

    #784329

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3548

    Ik zou hoe dan ook wegblijven bij de meeste brommerwinkels aangezien ze daar over het algemeen zeer zelden Ciao’s zien en meestal meer kwaad als goed doen.

    Er zit een wit blokje op je motorblok waar de stekker van je licht naartoe gaat. Waarschijnlijk is het stekkertje losgekomen toen je met de carburateur bezig was, controleer dat eerst maar eens.

    Als dat niet helpt kan je je kabelboom controleren, als de motor loopt moeten de kabels die naar je licht gaan gewoon stroom geven, check dat eerst maar eens voordat je je motor er onder vandaan haalt om de spoel te checken. De lichtspoel kan eigenlijk vrij weinig aan kapot dus dat zou ik echt als allerlaatste controleren.

    #784330

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Bedankt voor jullie tips.

    Lichtspoel vermoed ik vooralsnog niet. Vorige week de kabeltjes bij het achterlicht gesoldeerd (kon helaas niet anders aangezien die in het verleden ook al waren gesoldeerd en de aansluitingen vol met soldeer zaten). Toen ik toen de brommer startte (al ging dat slecht i.v.m. carburateur verhaal) brandde zowel het achterlicht als de koplamp. So far so good.

    Ik zal morgen naar het witte blokje kijken (en ook een foto maken als ik er niet uitkom). Om eerlijk te zijn (en ik heb geen verstand van elektra) ziet de hele kabelboom er maar schraal uit en is er volgens mij in het verleden al vaker mee geknoeid. Een stukje blote kabel op het frame zou ook al voor een niet werkende verlichting kunnen zorgen? In de koplamp zit overigens niets los, die heb ik al nagelopen.

    #784333

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3548

    BIj deze alvast een wellicht nuttige link:

    https://www.jmpbonderdelen.nl/kabelboom-compleet-gilera-citta.html

    De kabelbomen verweren na vele jaren gebruik buiten, ik vervang ze altijd gewoon preventief als ermee gerommeld is.

    #784339

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 1486

    BIj deze alvast een wellicht nuttige link: https://www.jmpbonderdelen.nl/kabelboom-compleet-gilera-citta.html De kabelbomen verweren na vele jaren gebruik buiten, ik vervang ze altijd gewoon preventief als ermee gerommeld is.

    handige link maar de beste man heeft een elektronisch ontstoken blok.

    Bij elektrische ontsteking verweerd de bedrading ook na verloop van tijd.
    Houd er rekening mee dat de meeste brommers al gauw een jaar of 15/20 oud.
    Een stukje blote kabel kan al voor kort sluiting zorgen en dan doet je licht het ook niet.
    Als je een beetje kan solderen doe je er misschien goed aan om een keer je ontsteking te demonteren en nieuwe draden te solderen. De spoelen van je ontsteking zelf gaan eigenlijk bijna nooit stuk.

    #784341

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3548

    Ik zie nu inderdaad het he tom een electronisch ontstoken blok gaat, hier had ik overheen gelezen.

    Dat maakt de kans op verweerde bedrading inderdaad nog een stuk groter, ik heb zelf bij mijn beide electronische blokjes de complete bekabeling vervangen omdat het uit elkaar viel als ik er boos naar keek.

    #784343

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Ik had het al opgemerkt in de link, maar geen probleem.

    Morgen toch maar eens de kabelboom langslopen en kijken of hij niet ergens kortsluiting maakt. Aangezien hij het vorige week wel nog gewoon deed….Ik zal jullie berichten als ik iets weet.

    #784472

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Hele kabelboom nagelopen. Was een aardige troep. Inmiddels netjes gemaakt en het licht doet het weer πŸ™‚

    #784510

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3408

    Ja en mocht je niet goed kunnen solderen, heb je altijd nog de optie om nieuwe spoelen te kopen, dat heb ik ook gedaan, voor die 40 euro ga ik geen 2 uur klooien πŸ™‚

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #784554

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 25

    Het zat hem uiteindelijk niet in de spoelen, maar in de kabelboom.

    En….beetje zelf aanklooien is juist de reden waarom ik de brommers heb, vind ik alleen maar leuk πŸ˜€

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.