Nieuwe regels voor snorfietsers zijn in aantocht.

Home Forums Algemeen Nieuws Nieuwe regels voor snorfietsers zijn in aantocht.

This topic contains 18 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by gileracitta.com 2 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
  • 1
    #792405

    gileracitta.com
    Topic starter
    Berichten: 443

    Van benzine naar elektrisch
    Van Nieuwenhuizen vermeldt in haar brief ook nog een derde maatregel. In het Klimaatakkoord staat namelijk dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar elektrische snorfietsen verkocht mogen worden. In 2030 zou deze regel ook moeten ingaan voor bromfietsers. Dit leidt tot een uitsterfbeleid voor benzinemotoren.

    https://www.dvhn.nl/groningen/Met-deze-nieuwe-regels-moet-rijden-op-de-snorfiets-veiliger-worden-25213509.html

    #792408

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Je hoort in dit verhaal nooit dat de fietsers ook vaak de schuld betreft als er een aanrijding tussen fiets en snorbrommer plaats vind.
    Die lui rijden allemaal met airpods en onttrekken zich compleet aan het verkeer. En als er dan een incident plaats vind, dan is de scooter automatisch de boosdoener.

    Het is hetzelfde als met roken. Als iemand die rookt dood neervalt dan telt ie ook automatisch mee in de cijfers van doden door het roken. Ook al leefde de man verder als een beest qua eten en drinken. Dat word dan niet mee genomen of naar gekeken.

    #792423

    Daniello
    Bijdrager
    Berichten: 489

    En hoe zit het nu eigenlijk met wat ik gehoort heb over helmplicht voor snorfietsers vanaf dit jaar?

    #792424

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Gewoon gas op die krukas

    #792430

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik heb ook gehoord, dat het dit jaar nog gewoon gas, op de kruk as is 😉

    #792509

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    En als er dan een incident plaats vind, dan is de scooter automatisch de boosdoener.

    Dat heb ik dus met de Vespa meegemaakt 2 jaar terug. Op een smal fietspad met 2 richtingen komt mij een groep wielrenners tegemoet. Iedereen gaat aan de kant behalve 1 die precies op moment dat ik voorbij rijd ineens naar links komt. FRONTAAL d’r op!
    Heel slordig van hem want ik ben 110kg. Daar was ie niet tegen bestand. Die gast was volledig buiten westen en ik had wat schaafplekjes. Afgevoerd met ambulance.
    Vespa alleen koplampglas stuk! 😀
    Ik kreeg een paar pleisters. Daarna Vespa ‘starten en lopen’ en naar huis gereden.
    Je zou denken duidelijke zaak. HIJ komt naar links, dus ZIJN fout!
    Nou mooi niet. Ik was alleen en kon niet voldoende aantonen dat niet ikzelf te veel links zou hebben gereden. Toen ik meldde dat ik dan het halve peloton zou hebben opgeveegd, werd niet als bewijs gezien.
    Met brommertje ben je voertuig en daarom altijd in nadeel tov van de fiets.
    Kreeg die mafkees zelfs nog ZIJN schade vergoed. Ben er nu nog BOOS over.  😡

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 2 months geleden door mean-machine.
    #802873

    gileracitta.com
    Topic starter
    Berichten: 443

    Kamer zet druk op de ketel voor invoering helmplicht snorfietsers
    https://www.ad.nl/auto/kamer-zet-druk-op-de-ketel-voor-invoering-helmplicht-snorfietsers~ac7fd759/

    De Tweede Kamer ruziet met verkeersminister Van Nieuwenhuizen over een helmplicht voor bestuurders van een snorfiets. De bewindsvrouw neemt ruim haar tijd met het wetsvoorstel, tot frustratie van een Kamermeerderheid.

    #803357

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Weer een stap verder…………….
    Zie https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/DMF20201026_35627584/minister-voorstel-helmplicht-snorfiets-in-voorjaar-klaar?utm_source=google&utm_medium=organic

    Gaat niet lang meer duren dat ook op de snorfiets een helmplicht van kracht is.
    Nog steeds hier op het forum mensen met snor die ‘m sneller willen laten lopen.
    Dus sneller als snor. De beperking blijft max 34km/h maar dan MET helm.
    Je kan nu de vraag stellen wat de toegevoegde waarde nog is van een snor.

    Als je dan toch een helm op moet, kan je de snor beter omzetten naar bromfiets.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door mean-machine.
    #803360

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Ik ben sinds ik rond 12 of 13 jaar mijn eerste citta kocht een hele grote fan geweest van snorfietsen, jammer dat dit nou weer moet. Ik denk dat er heel veel citta’s op marktplaats gaan verschijnen volgend jaar.

    #803362

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 587

    Ik vraag me dan inderdaad ook af wat dan nog het verschil is met  snor en brom. Waarom zou je 25 willen rijden als je dan toch een helm moet dragen. ( ook al weet ik dat niemand dat doet)

    #803364

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Heel simpel: Als je straks op een brom of snor zit zonder helm is €95+9
    Je wordt al van een km ver gezien. Dus je komt zeker aan de beurt!

    O, ja Daarna MOET je verder LOPEN!! (anders is misdrijf)
    Dus ik weet ’t niet of niemand zich er aan zal houden. Denk ’t wel!

    Wat trouwens wel heel raar is dat ze nu een hele voertuig-categorie de nek omdraaien. In het verleden werd er geen bromfiets meer verkocht door de helmplicht die ooit is ingevoerd. Daarom hebben ze de snorfiets in het leven geroepen, zodat moeders toch op de ‘brommer’ (een snor dus) kon zonder dat haar permanentje in de war zou raken. Oke, ma moest dan wel rijden met een max van 25.
    Nu ook de snorfiets helmplichtig wordt (in Amsterdam is dat nu al zo) heeft dit voertuig eigenlijk geen bestaansrecht meer. Als je dan toch met zo’n pot op je kop moet zitten, pak dan maar liever een bromfiets. Dan heb je iig nog een klein beetje snelheid!

    Zeer spoedig koop je een 2e hands snorfiets voor een ‘scheet en 3 knikkers’. Die dingen zijn volgend jaar helemaal niets meer waard. Mss ook juist wel een kans voor alle sleutelaars in dit forum. Koop zo’n ding voor een paar knaken en maak er zelf een bromfiets van. Heb je een leuk brommertje voor heel weinig!

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door mean-machine.
    #803382

    Brian
    Bijdrager
    Berichten: 587

    Doelde meer over de snelheden niet over het wel of niet dragen van een helm.

    #803385

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Ik heb laatst mijn citta laten omkeuren mede door deze aankomende wetswijziging maar ook omdat mensen in mijn omgeving zich zorgen begonnen te maken over mijn snelheid. Ik kan ze geen ongelijk geven. Als ik met 60km/h onderuit ga en val op mn gezicht dan kan ik mn gezicht zoals hij was wel vergeten. Ik denk niet dat mijn familie erop zit te wachten dat de politie dadelijk voor de deur staat met een verdrietig bericht. Natuurlijk is het niet leuk voor de mensen die wel legaal rondrijden op een snorfiets. Zij zijn eigenlijk een beetje de dupe van de 80% snorfiets rijders die te hard rijden. En nee ik ben geen heilig boontje.

     

    #803386

    Biermobiel21
    Bijdrager
    Berichten: 240

    @citta1987
    Wat was je kwijt voor het omkeuren? En waar werd allemaal op gelet?

    #803387

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    @biermobiel21

    Ik moest vooraf aan de keuring €106.00 betalen. Waar ze allemaal op gelet hebben weet ik zo niet aangezien ik in de wachtruimte moest blijven zitten ivm corona. Wel kon ik de keuringshal in kijken en ik zag dat ze hem eerst op de brug hadden gezet en daarna op de rollerbank. Toen hebben ze buiten op het RDW terrein nog een rondje gereden om de remmen te testen. Ik neem aan dat ze het framenummer, bloknummer, speling op de wielen, goeie fietsbel, goeie verlichting hebben gecheckt.
    https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/wijzigen-en-restaureren/snorfiets-wijzigen-in-bromfiets
    Edit, de keurmeester kwam na de keuring naar me toe en zei dat mijn geluid op het nippertje was. Ik had een tecno citypower eronder die redelijk nieuw was. Dus pas daar voor op!

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door Mikey.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.