Nieuwe cilinder Vespa Si

Home Forums Techniek Motorisch Nieuwe cilinder Vespa Si

This topic contains 28 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Rick Si 5 years, 10 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Gebruiker
  • #774580

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Ik heb recent de 60CC Cilinder Citta/Ciao/Si DMP P10 gekocht en dan met carburateur 12/7 en poelie 105. Top dus nu op 29km/u.

    #774583

    Anoniem

    Qua cilinder ben ik geen fan van die chinese dingen zoals DMP en Italkit. Ik zou er gewoon een DR 50cc opzetten, oerdegelijk dat spul. Vraag me alleen af of dat wel zou passen, want als je hemd echt 45,5mm is lijkt het een begrensd blok.

    #774586

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Vespa Si mix 25km is begrensd, jij rijdt geen mix, dus tenzij er in de loop van tijd en begrensd blok onder is gezet…

    Probeer het nog eens goed te meten, en meet het hemd van je cilinder eens? Ik denk dat het met zo goed een meetfout kan zijn..

    Mocht je een cilinder kopen en je carter blijkt begrensd en de cilinder past niet, kan je je carter simpel ontgrenzen met een lamellen schuurrol in de boormachine. Uiteraard moet je je blok dan wel reviseren.

    #774641

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Zojuist heb ik het hemd opnieuw gemeten en kwam op praktisch dezelfde meting uit. Nu lijkt de 0 van de schuifmaat echter iets dichter bij de 46 te liggen ipv 45,5. Graag jullie mening daarover. Verder nog wat foto’s van de beschadigde zuiger en cilinder. Op het plaatje onder de bagagedrager wordt het type aangeduidt als SI-M 25km/u. Er staat geen mix, maar ik meen me te herinneren dat dat wel op het kenteken staat. Zou dit Ć¼berhaupt mogelijk zijn als je er van uit gaat dat het hemd gewoon 46mm is?





    #774659

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Heb je dat stukje van de zuiger veer ook gevonden?

    Zo niet dan ben ik bang dat het stukje in de Carter terecht gekomen is en tussen de lagers.

    In dat geval zou je het blok moeten reviseren.

    Krukaslagers vervangen en pakking en kering.

    #774677

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Met de maten die je geeft gok ik dat je geen begrensd carter hebt. Naar de foto’s gekeken rij je in ieder geval absoluut geen mix.

    Zoals LAD78 al zegt zal je met deze schade je carter moeten reviseren. Dus blijkt je nieuwe cilinder niet te passen heb je dat zo opgelost met een lamellenrol op de boormachine (al eerder gezegd, nu met foto).

    Natuurlijk wel eerst passen en eventueel ontgrenzen voordat je gaat reviseren šŸ˜‰

    #774685

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Ik heb dat stukje zuigerveer nog niet kunnen vinden. Ben met een magneet langs de krukas het blok in gegaan om te kijken of het stukje misschien daarom zou zitten. Niks gevonden, ook in de uitlaat niet. We dachten dat ie het misschien vergruisd zou hebben. Is de carter revisie iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ik zag laatst een advertentie van iemand, ik meen uit Baarn, die blokjes doet reviseren.

    #774688

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Dat kan je zelf het beste beoordelen, het is geen rocket science in ieder geval. Lees hier eens doorheen en kijk of je het aandurft. Het hele stuk van inlaat boren & vijlen mag je natuurlijk overslaan, en als je elektrische ontsteking hebt hoef je dat stuk ook niet te lezen.

    How to: Complete blok revisie Vespa blok + afstelling ontsteking

    #774689

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Super! Bedankt gaat ik lezen!

    #774690

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    of blokje laten reviseren als je het zelf niet vertrouwd.
    brandweer hier op het forum zou dat goed kunnen veel goede berichten over gehoord!

    #774777

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Iedereen bedankt voor alle berichten en input!

    Stel dat ik zelf aan de gang zou willen gaan met het blok, wat ga ik dan allemaal nodig hebben?

    Uiteraard een nieuwe cilinder en zuiger. Ik zit aan deze te denken:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cilinder-citta-ciao-si-dr-p10.html

    Daarnaast zal ik dan de carter moeten reviseren, dus wellicht is dit handig:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/review/product/list/id/591/category/101/

    Ik weet van deze spullen totaal niet of het een beetje kwaliteit is, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat die DR cilinders beter zijn dan die DMP’s die er op staan, klopt dat?

    Het liefst bouw ik het blokje weer in zo’n origineel mogelijke staat terug. Hopelijk hoef ik dan ook geen dingen uit te gaan boren of iets dergelijks.

    Zijn er nog andere dingen die ik nodig ga hebben of waar ik rekening mee moet houden?

    Ik hoor het graag!

    Gr Rick

    #774779

    maarten0606
    Bijdrager
    Berichten: 33

    Ik weet nietĀ of je al eentjeĀ hebt, maar zeg het toch even. Een vliegwieltrekker is ook nodig als je het blok gaat reviseren.
    (ik gebruik zelf dezeĀ https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/universeel/gereedschap/vliegwieltrekker-citta-ciao.html maar er zullen vast andere te krijgen zijn.)

    #774792

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    DR cilinders zijn inderdaad goed, dat zal iedereen beamen. Hou er wel rekening mee dat dit een ’50 snel’ is en je top dus iets hoger zal liggen (met oog op dat je zoveel mogelijk origineel wil).

    Het revisie-setje die je laat zien is prima te gebruiken en gebruiken de meesten. De lagers valt nog wel eens wat over te zeggen en een enkeling heeft daar wel slechte ervaring mee. Als je iets betere lagers wil kan je onderstaand lijstje aanhouden.

    Als je het revisie-setje gebruikt kan je bovenstaand lijstje gebruiken om aan te vullen wat er nog niet in zit. Overweeg dan wel de papieren voetpakking mee te bestellen, die sluiten vaak net iets beter. Als je voor de snellere DR gaat heb je waarschijnlijk ook een grotere sproeier nodig, bestel dan gelijk een paar maten want het blijft giswerk.

    En nog even ter controle, als je op je brommer zit, heb je aan de rechterzijde van je blok geen keerring toch? Is dat wel het geval dan heb je deze ook nodig.

    #775430

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Nou het heeft even geduurd, maar mijn Si rijdt weer! Ik heb er toch voor gekozen om de revisie te laten doen door iemand die er verstand van heeft. Er is een nieuwe zuiger in gegaan, gereviseerde cilinder, carter en ontsteking zijn ook gereviseerd. Gister zelf mengsmering gemaakt met Castrol RS. Daarna starten en lopen. Vandaag voor het eerst met een slakkengangetje naar werk gereden en dat beviel prima. Komende tijd nog even rustig aan doen, maar ik ben blij dat hij het weer doet. Iedereen bedankt voor de reacties en tips!

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.