Nieuwe cilinder Vespa Si

Home Forums Techniek Motorisch Nieuwe cilinder Vespa Si

This topic contains 28 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Rick Si 5 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)
  • Gebruiker
  • #774485

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Dag allemaal, dit is mijn eerste post afgezien van het voorstel rondje.
    Ik ben dus sinds kort in het bezit van een Vespa Si snor. Ik heb er een tijdje mee kunnen rijden, toen hij op een gegeven moment moeilijk begon te doen. Weer aan de praat gekregen nadat hij was verzopen, maar wilde toen niet echt meer. Luchtfilter, carburateur en benzinefilter gecontroleerd en schoongemaakt, benzine gefilterd, alles weer in elkaar en starten. Rijden als een tierelier. Af en toe inzakken maar daarna weer volop verder. Een tijdje daarna startte hij weer moeilijk en ik kreeg hem niet meer aan de praat. De oplettende lezer zal het vast al hebben opgemerkt; ik heb met mijn onkunde over brommers de mengsmering gefilterd, om de troep eruit te halen die er in was gekomen tijdens het leegmaken van de tank. Stom natuurlijk, ik had niet gedacht dat ik letterlijk het smeergedeelte eruit zou kunnen filteren. Afin, de cilinder is dus in elkaar gelopen. Gister kop eraf gehaald en er stonden een paar diepe groeven in de zuiger. Zuigerveer gebroken en lichte schade aan de cilinder.

    Ik heb de boel al opgemeten om een nieuwe zuiger en cilinder te bestellen. Ik had wat zitten kijken op jmpb.
    Dit zijn de maten: hemd: 45,5 zuiger: 38,2 pistonpen: 10 en uitlaat: 22.
    Ik heb dus ongeveer een idee welke ik moet gaan bestellen, maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn waar ik op moet letten bij het vervangen van de zuiger/cilinder. Is dat spul van jmpb goed of kan ik echt beter voor een merk kijken? De snor is verder helemaal origineel en ik wil hem ook graag zo houden. Wellicht een minieme aanpassing voor wat meer top, maar dit zouden dan fracties zijn. Ik wil graag lekker zonder helm toeren, zonder op de bon geslingerd kunnen worden.

    Ik hoor heel graag jullie tips, tricks, do’s en dont’s. Ik ben echt een newb op dit gebied dus kan alles aan kennis gebruiken.

    Bij voorbaat dank!!

    Hier een paar foto’s van mijn ros

    #774488

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    38,2 is gewoon standaard.

    de cilinder kan je gewoon bij Jmpb bestellen ook kan je natuurlijk je cilinder bij een brommerzaak halen. Maar bijna iedereen op deze pagina en de diversen Facebook pagina’s bestellen hun spullen bij JMPB.

    goedkoop/goeie kwaliteit/en goeie service.

    Ps mocht je cilinder binnen hebben let wel op dat je zuiger goed om monteert (pijltje naar uitlaatpoort)

    #774489

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Mooie Si trouwens.

    #774490

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    ik heb ook sinds kort een cilinder bij jmpb besteld de dmp 60cc . nu heb ik met de 105 poelie genoeg trekkracht en rij ik niet de hard . (snor)

    tot nu toe tevreden over de cilinder.

    maar ik ben wel benieuwd hoe je de benzine dan gefilterd hebt? dan weet ik dat ik zoiets niet moet doen 😉

    #774492

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    ik heb ook sinds kort een cilinder bij jmpb besteld de dmp 60cc . nu heb ik met de 105 poelie genoeg trekkracht en rij ik niet de hard . (snor) tot nu toe tevreden over de cilinder. maar ik ben wel benieuwd hoe je de benzine dan gefilterd hebt? dan weet ik dat ik zoiets niet moet doen 😉

    Twee keer door een koffie filter heen gehaald 😂

    Die setup die nu beschrijft zorgt die voornamelijk voor meer acceleratie ten opzichte van topsnelheid? Ee moet je dan nog andere dingen veranderen, zoals sproeier e.d.? Meer trekkracht klinkt wel interessant en aangezien ik de boel toch moet vernieuwen. Bedankt!

    #774493

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Mooie Si trouwens.

    Dankje ik had hem daar net gepoetst! Ziet er op de foto natuurlijk al snel erg mooi uit. Hij heeft wel wat plekjes, maar die schaar ik voorlopig onder karakter. Eerst het motorische gedeelte in orde krijgen. Dan wellicht beginnen met wat optisch opknapwerk.

    #774494

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    ah kijk. opzich slim bedacht maar niet handig 😉

    verder heb ik nu :
    12/7 dellorto carb
    sproeier 46
    standaard luchtfilter
    standaard carter
    citypower uitlaat (standaard vervanging van jmpb)

    sproeier moet denk ik nog naar 44.

    topsnelheid nog niet gemeten. zal ik morgenavond eens doen

    #774507

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Volgens mij heb ik ook een 12/7 carburateur. Dat is standaard toch? Alleen er zit een 49 sproeier in. Is dit (te) groot? Qua top speed zou ik zo rond de 30 willen blijven. Maar iets meer trekkracht zou geen kwaad kunnen. Is dit alleen met een andere poelie te doen?

    #774508

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Standaard is 10/7mm.

    Te groot? dat zou je zelf even moeten bekijken. Voor mijn setup is hij wel te groot. Maar als ik in mijn carburateur een 54 sproeier in doe en geen filter dan rijdt hij prima. Komt dus redelijk nauw. Kwestie van uitproberen.

    Nee niet alleen met een andere poelie. Maar grotere poelie is wellicht wel het goedkoopst. Maar hoe groter de poelie hoe lager de topsnelheid en andersom ook natuurlijk.

    Andere goedkopere optie is wellicht om sterkere trekveertjes te nemen.

    #774512

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    10/7 is echt een Citta dingetje. Standaard brom is 12/10 en snor is 12/7. Sommige brom Si’s hebben zelfs een 12/7 (snor) carburateur.
    Maar er zit een sticker op de zijkant van je frame, onder de bagagedrager. Daarop staat welke carburateur erop hoort te zitten.
    Ik had ooit precies dezelfde Si, daar zat een 12/7 op met sproeier 36.

    #774513

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Ah kijk heb ik ook weer wat geleerd over het verschil. Thanks

    #774561

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Sproeier 49 lijkt inderdaad wat groot, maar kijk vooral naar de kleur van je bougie om dat te beoordelen. Een hele donkere of zelfs zwarte bougie geeft aan dat je sproeier te groot is.

    Je hebt het over een fractie meer snelheid, maar wat is een fractie in jouw ogen? Meer cc’s zal over het algemeen resulteren in meer trekkracht en een hogere top. En dat verschilt allemaal weer per cilinder.
    Je zou ook kunnen kijken naar een 12/12 carburateur met bromfiltertje en/of een citypower, bijvoorbeeld die van Gianelli, die komt toch altijd wel als beste uit de bus (ook op meerdere cc’s is hier nog prima mee te rijden)

    #774574

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Sproeier 49 lijkt inderdaad wat groot, maar kijk vooral naar de kleur van je bougie om dat te beoordelen. Een hele donkere of zelfs zwarte bougie geeft aan dat je sproeier te groot is. Je hebt het over een fractie meer snelheid, maar wat is een fractie in jouw ogen? Meer cc’s zal over het algemeen resulteren in meer trekkracht en een hogere top. En dat verschilt allemaal weer per cilinder. Je zou ook kunnen kijken naar een 12/12 carburateur met bromfiltertje en/of een citypower, bijvoorbeeld die van Gianelli, die komt toch altijd wel als beste uit de bus (ook op meerdere cc’s is hier nog prima mee te rijden)

    De kleur van de originele bougie was mooi bruin. Ik heb deze preventief vervangen toen de brommer niet meer goed liep, samen met de benzineslang die niet meer goed aansloot. Na het benzine gefilter was de bougie wit van kleur, dus dat gaf al aan dat er iets niet goed was. Maar aangezien de originele bougie mooi van kleur was, leek de verhouding op zich goed.
    Met een fractie harder bedoel ik eigenlijk een top speed van rond de 30. Max 35. In ieder geval een snelheid wat nog makkelijk uit het originele blokje te halen valt met wellicht een kleine aanpassing. Maar als hij origineel al 30 zou rijden vind ik het ook prima. Het hoeft niet echt hard te gaan, maar een beetje wegkomen bij een stoplicht zonder als een malle mee te hoeven trappen zou wel fijn zijn. Maar wellicht gaat dat straks ook wel als de nieuwe zuiger en cilinder erop zitten. Ik ga even een lijstje maken bij jmpb, kijken wat ik allemaal nodig heb.

    #774577

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Net even rondje gereden en de top kwam volgens de gps op 29 km/u.

    Hij hapert op de top nog wel dus denk dat ik toch sproeier 44 of 42 moet monteren. Bougie is nu nog iets meer zwart dan bruin. Maar voor nu wellicht wel goed omdat ik er een nieuwe cilinder op heb liggen

    #774578

    Rick Si
    Topic starter
    Berichten: 19

    Nou dat duurde niet lang tot de volgende vraag. Zit even te kijken op jmpb voor die cilinders en er staat dat de standaard cilinder met hemddiameter van 46mm niet op een vespa si 25 km past. Ik heb die van mij gemeten en kwam uit op 45,5. Is dit überhaupt mogelijk of heb ik niet goed gemeten? (Wellicht 45 mm met wat vuil er tussen?) De smal hemd cilinder is 44 mm, maar dit is dan waarschijnlijk te smal. De andere zijn 46mm. Verder staat er ook een 60cc op met 45 mm waarvan wordt gezegd dat die past. Stel dat ik die zou monteren, zou de snor dan niet veel te hard gaan lopen? (Daarmee bedoel ik dan rond 45 ofzo ipv 25 a 30) Of heeft dit niks met het aantal cc’s alleen te maken?
    Bij die 60cc zuiger staat dat je er andere zuigerveren in moeten. Als je gewoon de 38,2 aanhoudt, maakt het dan nog uit welke?

    En zijn er nog andere dingen die ik nodig ga hebben of moet vervangen onder het mom van nu je toch bezig bent..?

    Bedankt allemaal!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.