nieuwe carters kopen: electrische onsteking of contactpunten?

Home Forums Algemeen Brommers algemeen nieuwe carters kopen: electrische onsteking of contactpunten?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Gratje 1 week, 5 dagen geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

Gratje
    Topic starter

Ik wil een nieuwe carter kopen.
    Polini Speedengine of Malossie MP-One.
    Beide zijn leverbaar voor electrische ontsteking of contactpunten.
    Nu rijd ik op contactpunten.
    Ik wil met een 43mm gaan rijden en gewoon op een 13mm carburateur.
    Heeft het voordelen om over te stappen op electrische ontsteking?
    Kan ik later in een CP carter een HPI onsteking inbouwen? Of kan dat alleen in een electrisch carter?

AA-T
    Sleutelbeheerder

Ik zou je sowieso aanraden om voor de Malossi carters te gaan. Het aluminium dat bij de laatste lichting is gebruikt is echt om te janken. Kan je ‘oude’ SE carters vinden laat ik de keuze in het midden 😉

Verder is rijden met CP of elektrisch ontstoken blok echt een hele persoonlijke voorkeur. De één zweert bij dit, de ander bij dat.
    Om je toch een beetje in de keuze te helpen zijn dit de belangrijke verschillen.

• Een CP vliegwiel is lichter, je trekt sneller op
    • Omdat CP lichter is heb je ‘meer last’ van heuveltjes en tegenwind.
    • Bij CP moet je met enige regelmaat onderdelen vervangen.
    • Elastisch vliegwiel is zwaarder, je trekt langzamer op.
    • Visa versa met CP heb je dus minder last van heuveltjes en tegenwind.
    • Bij elektrisch kan je er over het algemeen vanuit gaan dat je altijd een goede vonk hebt en nooit onderdelen (op de bougie na dan) hoeft te vervangen.

Nog wat extra’s

• SE is zonder aanpassingen niet geschikt voor HPI. Voor Malossi weet ik het niet, mogelijk past hun eigen ontsteking direct.
    • SE (alleen elektrisch) moet nog bewerkt worden voordat de spoelen passen of je moet 2 spoelen gebruiken.
    • Op een SE kan je functioneel een 16mm carburateur kwijt, voor grotere carburateurs is de inlaat te klein.

Gratje
    Topic starter

Duidelijk. Rijd er mee als hobby dus af en toe wat vervangen is geen probleem.
    Dan denk ik dat ik voor een Mp one ga met contactpunten. En dan een gewone krukas erin.
    Zie de meerwaarde naar een volle wang niet echt. Beetje meer carterdruk. Of heb ik dat verkeerd?

zevenenergie
    Bijdrager

Een volle krukas word vaak gekocht om dat mensen denken dat ze er sneller mee gaan . Dit is maar zeer de vraag. Het verhaal van carter druk is gebaseerd op de pompwerking, maar een 2takt is eerder een muziek instrument dan een pomp.
    Ik denk dat er maar weinig mensen hier op het forum zijn die echt een vermogens verschil hebben bemerkt.

De echte top tuners weten nog steeds niet precies hoe het carter volume het vermogen precies beïnvloed.
    Dat het carter volume invloed heeft op het vermogen bij blokjes die optimaal getuned worden is zeker, maar praktisch niet merkbaar bij onze blokjes waar geen echte power in word opgewekt.

Ik zou eerder geld steken in de uitlaat, cilinder of carters, als ik harder wil. Zo,n volle krukas van malossie is zeer waarschijnlijk wel een stuk sterker dan de meeste niet orginele krukassen. En dat zal wel de rede zijn waarom mensen die graag willen hebben.

De orginele is trouwens een van de beste krukassen als het gaat om breuk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Gratje
    Topic starter

Dan ben ik er uit.
    Het word een mp one op een budget.
    Geen dure ontsteking. Geen dure cilinder. Geen dure krukas.
    Maar:
    mp one op contactpunten
    degelijke snor krukas
    polini 43mm (niet racing)
    uitlaten heb ik genoeg liggen (top one, SP, too bad, proma cc, Leo hm, citypower.)
    Ik twijfel nog wel om er de 19mm carb set bij te kopen. Maakt dat veel verschil tov de 13mm?

zevenenergie
    Bijdrager

Met een 19mm kan je je gas een stuk verder open draaien. 😉

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Gratje
    Topic starter

Het lijkt me zoiezo leuk om een jan modaal Mp one in elkaar te knutselen. Niet iedereen heeft een grote sok met geld liggen. Ik heb toevallig nog wat winstuitkering in mijn broekzak zitten wat loopt te kriebelen 😉 maar die was niet denderend :p
    bij onze Duitse shop met 22.22% korting doe ik de carb er dan toch maar gewoon bij. Gebruik ik hem niet kan ik er vast wel iemand mee gelukkig maken.
    Zal wel eens een perso openen. Nu even online shoppen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.