Nieuw vliegwiel JMPB

Home Forums Mening & ervaring Ontstekingen Nieuw vliegwiel JMPB

This topic contains 13 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by Shark 2 years, 6 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #149002

    SpeedyVespa
    Topic starter
    Berichten: 1102
    #152357

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Dat is bijzonder inderdaad.

    Zou mooi zijn als ze opnieuw geproduceerd worden, want er zijn er niet normaal veel gesneuveld de afgelopen jaren door uitgesleten spiebanen.

    Als ik op de foto kijk zie ik ook gaten voor het balanceren, bijzonder zou dat zijn want om te balanceren heb je toch ook een krukas nodig. Apart, het zou mooi zijn als iemand de proef op de som wil nemen en zijn bevindingen zou delen :thumb.

    Ik verplaats dit topic alvast even naar meningen en ervaring, ik zet hem bij ontstekingen neer.

    #152358

    Guido
    Donateur
    Berichten: 605

    Is die bij foto wel echt nieuw? Ziet er gepoetst uit.

    #152359

    Frankp
    Donateur
    Berichten: 499

    Lijkt wel of iemand de gietmallen van piaggio heeft overgenomen. Nu eerst kijken of deze beter zijn dan de carters.

    Het lijkt ook wel dat de magneet strip zit vast geschroefd(die 3 bouten aan de bovenkant?)

    #152360

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    De foto laat idd niet een erg nieuw vliegwiel zien. Ik mis ook enige nummers of Piaggio herkenningspunten. Zal dit niet gewoon China crap zijn?

    #152361

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4112

    Martino :
    De foto laat idd niet een erg nieuw vliegwiel zien. Ik mis ook enige nummers of Piaggio herkenningspunten. Zal dit niet gewoon China crap zijn?

    Vliegwielen komen inderdaad uit China vandaan echter zouden ze gewoon kunnen werken.

    Beste is om iemand dit model even te laten testen en kijken hoe de vonk en lichtopbrengst zal wezen.

    #152356

    joschi0815
    Bijdrager
    Berichten: 83

    De piaggio nummer 990926 Is de snorfiets 1kg en de 990925 de 740 Gramm brommer vliegwiel.
    Maar hoe zwaar Is deze?

    #152368

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Ik heb er maar eens eentje aan een test onderworpen aangezien ik toch graag mijn imitatie blokje nog wat meer imitatie wilde maken.
    Huh wat imitatieblok? Zie –> http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=33466&d=200

    Goed, hier hebben we het dus over:

    Tijdens deze test kwam ik de volgende bijzonderheden tegen die ik uiteraard graag met jullie deel.
    Het wiel wordt geleverd in het typische witte doosje zonder merknamen of wat dan ook erop, er is dus niets van de herkomst te herleiden en daardoor weet je meteen dat je waarschijnlijk met een Chinees product te maken hebt.

    Het eerste wat ik heb gedaan is het vliegwiel wegen. Voor velen is de voornaamste reden om met een CP ontsteking te rijden het lichte vliegwiel, dus ik was blij om te concluderen dat de Chinezen schijnbaar het allerlichtste vliegwiel hebben gekopieerd dat beschikbaar was. Er zijn origineel verschillende vliegwielen, oldtimer vliegwielen zitten rond de 1300 gram, maar er zijn er ook van
    1000 gram etc in omloop.

    Ik kom bij dit vliegwiel op een gewicht van 760 gram, en dat is voor zover mij bekend ook de lichtste versie die standaard geleverd werd. Goed nieuws dus dat precies deze versie nu wordt geleverd!

    Verder valt op dat de mageneetband er nogal slordig ingeperst zit, maar dit is vooral optisch.
    Het vliegwiel heeft er al gaten in zitten van het balanceren, ik vraag me af hoe ze dit gedaan hebben aangezien ieder origineel vliegwiel de gaten voor het balanceren op een andere plek heeft zitten. Dat maakt het aannemelijk dat ze bij Piaggio de vliegwielen per krukas gebalanceerd hebben, dus dan is het apart dat de gaten er ook bij dit massaproduct inzitten.

    Er wordt bij het vliegwiel geen rubber geleverd, op zich geen probleem want het originele grote rubber past erin.

    Qua afmetingen komt hij overeen met Piaggio vliegwiel 990925-4, die heeft ook hetzelfde gewicht. Er is echter wel een groot verschil. BIj het imitatie vliegwiel meet ik een breedte tussen de magneetband en de buitenste rand van het vliegwiel van tussen de 24,40 en 24,60. Bij het originele vliegwiel meet ik ongeveer 24,30mm. Dat gaat dus schuren op de spoelen.

    Ik heb dus 0,4mm van de magneetband af moeten halen, toen paste het goed rond de spoelen en draaide het vliegwiel soepel. Zie de foto, toen ik de foto maakte was ik ongeveer op de helft ๐Ÿ™‚

    Het blokje loopt meteen lekker met het vliegwiel, fijne gasreactie en over de lichtopbrengst heb ik ook niets te klagen.

    Mocht iemand nog toevoegingen of vragen hebben over het vliegwiel zijn ze uiteraard welkom!

    #152369

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Dat is een heel mooi test rapport.:thumb
    Daar heb je wat aan.
    Fijn dat ik nu precies wen waar ik aan toe ben als ik dit vliegwiel koop.

    Bij Jmpb staat ook een link naar dit testraport,
    Met een filmpje erbij.

    Ik zou eigenlijk nog wel willen weten hoe en waarmee je wat van het magneetband afgehaald hebt.

    #152370

    IvanSaab
    Bijdrager
    Berichten: 181

    @zevenenergie ik ga er vanuit dat dat met een dremel is gedaan ๐Ÿ˜‰

    #152371

    -RobinvS-
    Bijdrager
    Berichten: 1047

    Je kunt de spoelen ook nog maximaal naar binnen zetten door de bouten los te draaien en een klein beetje de spoelen richting de krukas te duwen.
    Veel mensen weten dit volgens mij niet maar je kunt ze een beetje stellen.

    #152372

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    @ RobinvS dit klopt inderdaad, en dit is vaak een oplossing maar in dit geval niet genoeg..

    #812565

    Larss
    Bijdrager
    Berichten: 6

    Ik ben zojuist bezig met het demonteren van het blokje van mijn citta het is er Polini Speed Engine en ik zie dat het vlieg wiel niet is afgedekt met een klein rubbertje zie foto.
    de laatste tijd liep de citta ook niet helemaal lekker meer denk hierbij aan dat hij niet meer lekker reed op top snelheid. Hij hield heel erg in. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?image

    #812608

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    knijp
    dat lijkt me een stekker met een knijptang erop gezet, dat kan een zwak punt zijn.
    Rubber zijn los te koop, zijn twee maten in: https://www.jmpbonderdelen.nl/catalogsearch/result/?q=rubber+vliegwiel

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.