Nieuw & aantal vragen Vespa SI

Home Forums Techniek Problemen oplossen Nieuw & aantal vragen Vespa SI

This topic contains 40 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by R.Zwiers 10 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
  • #211701

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 439

    Hallo mensen,

    Ik ben nieuw hier op het forum en sinds kort trotse bezitter van een snor vespa Si.
    Alleen valt er nog niet echt trots op te zijn.. Het is mijn eerste brommer en ik heb (nog) niet veel verstand erover.
    Toen ik hem kocht zei deze particulier dat alles standaard is en er voor de rest niet aan gesleuteld, alleen heeft die er een Citta voorvork en achterwiel, wat ik persoonlijk wel leuk vond.

    Hij liep heel netjes 25 Km/h, maar vind ik toch iets te langzaam, daar bij kwam dat die totaal niet op kon trekken.
    Ik heb hem zelf even open getrokken en de 7/12 carburateur zit er nog op, het lucht filter was gesmoord?1 van de 3 gaten zat er 1 dicht met een bout.. die er uit en direkt wat extra gaten er in. filter was nog schoon.
    Ding weer in elkaar en direkt even bij de kop gekeken, wat ik achteraf beter niet kon doen wat hij heeft er een poos gelekt, maar dat is weer verholpen met pakking en vloeibare pakking.

    Ik heb er een city power uitlaat onder gedaan, en deze lekt ook? na gemeten en uitlaatfles is +- 23 mm en uitlaat ook..
    En daarbij komt, hij draait naar mij idee en naar idee van een maat van me dat heel laag in de toeren. net of die gesmoord word bij een bepaald punt.
    Ook greep de koppeling niet aan maar dat is nu verholpen met de standaard trek veertjes.

    Hoor heel graag wat van mensen die er wél een hoop van weten, dat ik eindelijk kan scheuren met het brommertje.

    Mvg

    Richard

    #230826

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    Welkom Richard,

    Kan de lage topsnelheid niet liggen aan het Citta achterwiel? Die zijn toch kleiner?
    Dat resulteert in een lichtere overbrenging naar de grond en dat zou kunnen verklaren dat hij niet echt hard gaat.

    Ik heb zelf ook een volledig standaard Si en die loopt ~34-36 dus het kan zijn dat die van jou inderdaad ook nog ergens anders tegen gehouden word, ik heb alleen geen idee waar.

    #220710

    KleineJoop
    Bijdrager
    Berichten: 26

    DarkMagician6 :
    Welkom Richard,

    Kan de lage topsnelheid niet liggen aan het Citta achterwiel? Die zijn toch kleiner?
    Dat resulteert in een lichtere overbrenging naar de grond en dat zou kunnen verklaren dat hij niet echt hard gaat.

    Ik heb zelf ook een volledig standaard Si en die loopt ~34-36 dus het kan zijn dat die van jou inderdaad ook nog ergens anders tegen gehouden word, ik heb alleen geen idee waar.

    Jouw Si heeft een bromnaaf en geen snornaaf he, daarom win je +- 10km/h.

    #235416

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    Welkom Richard,

    ik denk dat je even je carburateur af moet stellen, kan je even je bougie eruit draaien en kijken welke kleur deze is?

    zwart; kleinere sproeier monteren
    bruin; perfect
    grijs/wit; grotere sproeier monteren.

    waar aan merk je dat de uitlaat lekt? het is normaal dat deze benzine/olie “zweet” bij de uitlaatmond namelijk.

    gr. pepko

    #235421

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    @KleineJoop
    Voor zover ik weet is alles gewoon snor, hoe kan ik kijken of er een bromnaaf in zit? Het enige waar we het in dat topic over hadden gehad was de poulie en die was gewoon normale maat voor snor.

    #235418

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 439

    He hallo,

    Bedankt voor de snelle reactie.
    Idd daar heb ik ook aan zitten denken, citta band is 12 inch, Si zou 16/17 moeten zijn. Lijkt me alleen niet dat dat heel veel uit moet maken, omloop snelheid blijft gelijk…
    Ik weet het ook niet..

    #235622

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    De omloop snelheid blijft gelijk maar de afstand die je aflegt per keer dat de band rond gaat is kleiner omdat de omtrek van de band kleiner is. 😉

    [Edit] Ik zou ook aanraden de contact puntjes af te stellen. Had ik ook bij die van mij gedaan toen hij *** ging lopen en scheelde heel veel. Voordat ik dat deed klonk hij ook alsof hij gesmoord werd en liep hij ook maar 25.

    #235623

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 439

    Ja ik zat niet echt op te letten:/ niet verwacht dat er zo snel een reactie zal zijn^^

    Bougie was koffie bruin, na dat de kop gelekt heeft zwart, en nu na nieuwe afdichtingen en alles begint/is deze weer bruin.

    Waar moet ik die contact puntjes vinden?.. hij heeft elektrische ontsteking ( zo’n blauw kastje aan het frame/tank)

    #235613

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    haha maakt niet uit, fijn dat er zoveel enthousiaste nieuwe users zijn :thumb

    als ik jou was zal ik (op zijn minst) een brom carburateur monteren, hiermee heb je veel meer trekkracht en een iets betere topsnelheid. je verbruik zal wel iets omhoog gaan maar dat is te verwaarlozen.

    welke poulie heb je gemonteerd? en hoe vaak gaat je poulie rond als je het wiel 1x ronddraait?

    gr. pepko

    #235612

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    R.Zwiers :
    Waar moet ik die contact puntjes vinden?.. hij heeft elektrische ontsteking ( zo’n blauw kastje aan het frame/tank)

    De contact puntjes zitten achter je vliegwiel.

    Dit is hoe ik hem heb afgesteld:
    Eerst linker zijkap eraf.
    Daarna koppeling/v-snaar eraf.
    Dan zie je het vliegwiel, daar zit een rubbertje op als het goed is.
    Dat rubbertje moet je eraf halen en dan zie je de ontsteking.
    Als je dan het vliegwiel ronddraaid zie je in het gat als hij links staat 2 metalen beugeltjes met allebei een soort van puntje erop. Je moet er voor zorgen dat die op 4,5 mm (Ofzoiets, weet niet zeker of dat in mm was, volgens mij wel.) komen te staan van elkaar als je de opening in het vliegwiel er recht voor hebt. (Ik zou een voelermaat gebruiken van de juiste maat, staat wss iets op van 4,5 of 45)
    En dan weer alles in elkaar pleuren.

    #235611

    KleineJoop
    Bijdrager
    Berichten: 26

    DarkMagician6 :
    @KleineJoop
    Voor zover ik weet is alles gewoon snor, hoe kan ik kijken of er een bromnaaf in zit? Het enige waar we het in dat topic over hadden gehad was de poulie en die was gewoon normale maat voor snor.

    Ik weet niet hoe je kunt zien of je een brom/snor naaf hebt.

    Maar zoals jij het in je andere topic omschrijft (langzaam optrekken, hogere top) wijst het erop dat je een bromnaaf hebt. Want als jij een snornaaf zou hebben met zo’n grote poulie zou de brommer verschrikkelijk veel over-toeren maken op topsnelheid.

    @R.Zwiers Lijkt me dat je brommer gewoon goed loopt voor een snor, die dingen zijn echt niet snel. Je hebt waarschijnlijk een mix-si met aparte olietank en oliepomp, dit model heeft een 23.5mm uitlaatflens. Dit betekent dat je keuze in snellere uitlaten beperkt is, mocht je willen opvoeren met deze cilinder.

    EDIT: Darkmagician bedoelt waarschijnlijk 0.45mm tussen de puntjes. 🙂

    #235610

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 439

    @ pepko: Net ff gekeken, poeli 95 buiten kan gemeten, snaar 1140. 1 omwenteling achterwiel = 7 omwentelingen poeili.
    @ Dark: Is het niet zo dat je bij een CDI geen contact punten hebt? ik heb geen rubbertje gezien toen ik mijn koppeling eraf haalde…

    #239131

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    elektronische ontsteking heeft geen contactpunten!

    “een blauw kastje” is daarintegen geen indicatie van een elektronische ontsteking, een bobine kan ook blauw zijn namelijk.

    hoe herken je een elec. ontsteking:

    – dicht vliegwiel (geen rubber/gat om bij de contacpunten te kunnen)
    – er lopen 3 dunne draden naar de CDI (groen wit en rood)

    1:7.5 is een bromfiets vertanding, daarmee zou je brommer in principe een dikke 40 km/u kunnen halen met deze set-up. je probleem ligt dus ergens anders.

    (dicht gekoolde uitlaatpoort, versleten zuigerveren, vieze carburateur, te kleine carburateur, een lekkage misschien ergens?)

    #237502

    DarkMagician6
    Bijdrager
    Berichten: 957

    @R.Zwiers
    Ja sorry, mijn fout. Ik ging ervanuit dat jij dat “blauwe kastje” aanzag als de CDI, maar dat is wss de bobine, wat dus niet meteen inhoud dat je electronische ontsteking hebt.
    Dus als je vliegwiel indd dicht is kan het wel kloppen dat je electrische ontsteking hebt.

    #239141

    R.Zwiers
    Topic starter
    Berichten: 439

    @ joop: Klopt^^ ik heb een hoop aanpas mogelijkheden, voordelige werkplaat tot mijn beschikking, dus kan bijwijze van spreken zelf een uitlaat maken:)

    maar ja dan is die misschien nog niet snel, daar kan wat aangedaan worden, maar hij wil ook niet vooruit.. helemaal niet met iemand er op, en ik ben gewoon 82kg dus dat zal die wel moeten trekken denk…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.