Nielsfcg1 studenten-Citta

Home Forums Perso’s Projecten Nielsfcg1 studenten-Citta

This topic contains 30 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by nielsfcg1 8 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Gebruiker
  • #497665

    erikbloemberg

    Keering uit het blokje?

    Gebeurt vaak bij een elec blokje.

    #497666

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Staat het kabeltje van de decompressie niet te strak zo dat het klepje open staat?

    #497657

    nielsfcg1
    Topic starter
    Berichten: 13

    Update 29/11/2015
    Gisteren weer bezig geweest, maar vandaag pas de update want was vroeg op bed omdat ik amper had geslapen en beetje ziekjes ben.

    Het verschil tussen met en zonder decompressie had inderdaad te maken dat de kabel te strak stond. Dit kwam doordat ik een nokje tussen de kabel had gezet omdat ik vond dat er niet veel spanning op de kabel stond.

    Na deze verwijderd te hebben kon ik hem inderdaad aanlopen, en hij heeft gelopen πŸ™‚ Alleen omdat ik de uitlaat er nog niet onder had, heb ik maar gewacht tot [user=nick050]nick050[/user] er was om dan verder te gaan.

    Toen Nick er was probeerden we de uitlaat er onder te zetten, maar omdat de voorbocht helemaal is vernieuwd was het lastig om deze goed op de cilinder te krijgen. We hadden ook geen gereedschap op de uitlaat ietsjes wijder te maken. Dus uiteindelijk maar Nick zijn uitlaat er onder gezet. Met deze uitlaat met sproeier 68 liep hij niet mooi stationair, alleen met choke aan, dus dan zit je te denken aan een te kleine sproeier. Met deze afstelling heb ik wel een stukje er op gereden, en maakt lekker veel toeren en trekt wel lekker.

    Tijdens het stationair afstellen brak de spie. Dus blok er onder uit en die maar vervangen. Ook maar even sproeier 62 gepakt omdat hij met choke slecht op gas reageerde, en om uit te proberen.

    Toen het blok er weer onder hebben gezet liep hij weer, maar reageerde steeds anders op het gas, dus we dachten dat de keerring er uit lag omdat ik niet zeker was of ik hem er diep genoeg in had gedrukt.

    Dus weer blok er onderuit, en keerring zat gewoon goed. Toch maar even sproeier 58 er in gedrukt om te kijken wat hij daarmee doet. Ook maar mijn eigen uitlaat er onder gezet omdat ik hem hiermee wil afstellen, en Nick ook weer naar huis toe wou. We hadden de uitlaat er goed op zitten met de demperklem er goed opgedraaid en met ty-wraps de demper aan het frame vast gemaakt. De lophangbeugel die er aan zit komt uit bij de carb, en het lukte niet om hem hier vast te zetten.
    Toen we hem weer aan hadden viel de uitlaat er steeds onderuit, dus ook maar een ty-wrap bij de originele ophanging gedaan, hiermee zat hij een stuk steviger. Ook maar weer sproeier 68 er in gezet omdat ik dan de sproeiermaat af kan bouwen. Alleen hij wou maar niet aan, en uiteindelijk brak de spie weer. πŸ™

    Ik had nu geen spietjes meer dus konden niet meer verder. We kwamen er ook achter dat er axiale speling op de krukas zat:( nooit goed, dus oude eigenaar er naar gevraagd, want die zei dat het blokje gereviseerd was. Alleen bleek er een nieuwe krukas in gezet was, maar deze afbrak tijdens het monteren, dus de oude krukas met lagers gingen er weer in, lekker dan.. Dus hoop dat een lager af is wat de speling veroorzaakt.

    Hier het filmpje:

    Ook vonden we ineens deze rubberen ring, iemand een idee waar die vandaan kan komen? Er zit geen schroefdraad op.

    Ik hoop begin volgende week het blokje er onderuit te halen en de schade op te nemen, vandaag maar bezig met uitzieken en bezig houden met het verjaardagsbezoek wat langskomt. Ben namelijk aankomende dinsdag jarig. Jammergenoeg geen cadeautje voor mijzelf in de vorm van een rijdende Citta.

    Jammer genoeg is dit projectje al duurder dan ik gaf gehoopt, dus hoop dat het snel af is en het plezier van het rijden het wel waard is geweest.

    #497658

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Je ben in ieder geval lekker van de straat :thumb

    Jullie weten dat je de spie altijd moet “zetten” voordat je het blok voor de eerste keer start? Zie:

    http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=188

    Als je dat doet en de spie breekt dan nog zul je waarschijnlijk een slechte spiebaan in de krukas of in het vliegwiel hebben, en zou ik eerst die vervangen anders zal je nooit een betrouwbaar blokje hebben.

    Onder normale omstandigheden breekt de spie namelijk nooit.

    Dat rubbertje is misschien gebruikt om de kabels van je ontsteking doorheen te laten lopen? is niet het originele rubber in ieder geval.

    #497650

    nielsfcg1
    Topic starter
    Berichten: 13

    Van de spie wist ik niet, maar was bij de 2e spie wel gebeurd.
    De spiebaan van krukas zat er nog goed uit, maar van vliegwiel was ietsjes uitgesleten.

    Denk dat ik morgen weer even een middagje de schuur in duik.

    #497652

    nielsfcg1
    Topic starter
    Berichten: 13

    Update 30/11/2015

    Erg slecht nieuws, nadat ik deze ochtend terug kwam van de sportschool stond mijn Derbi er niet meer. Dus gelijk aangifte gedaan. Gaat allemaal lekker weer, ook net voor mijn verjaardag πŸ™

    Foto’s van de Senda staan in de 1e post, als jullie 1 zien rijden rondom Groningen zal het hem waarschijnlijk zijn. Dus als je een groene Derbi ziet rijden hoor ik het Graag!

    Weet niet wat voor invloed dit gaat hebben op de Citta, maar ga denkik aankomende dagen daar even niet aan zitten.

    #497637

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    Je afstel verhaal klinkt alsof het blokje ergens valse lucht trekt. Dit kan ook te maken hebben met je speling op de krukas waardoor je inlaat misschien niet helemaal afsluit?

    Je kan proberen even met een deo bus bij de kop en voetpakking te spuiten als het blokje loopt. als je dan een verandering in toerental merkt trekt hij valse lucht.

    Ik hoop voor je dat het aan het lager licht, maar mijn ervaring zegt me dat het probleem toch vaak de passing van de kruk of de carters is. Hoe dan ook moet het blokje weer uitelkaar.

    Succes!

    #497638

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    He Niels,

    Dat is rampzalig nieuws. en dan nog net voor je verjaardag. Ik snap dat je helemaal flipt.
    Inderdaad even niet sleutelen nu.

    Het beste even naar het strand of bos en daar alle remmen los, ik deed altijd werkhandschoenen aan als ik even een boom omhakte want je handen zijn zo stuk.

    #497763

    nielsfcg1
    Topic starter
    Berichten: 13

    Update 16-12-2015

    Lang niks van mij laten horen want het zat allemaal niet mee.
    Nu wel meedere updates in 1 keer want was te lui om het online te zetten.

    Na de vorige update stiekem toch wel het blok uit elkaar gehaald omdat er gewoon speling zat op de krukas.

    Lagers dus naar de kloten. Ik hoopte op de lagers zelf, maar het was dus de lager passing van klein carter.

    Ook heb ik 2 schroeven van de ontsteking uit moeten boren want die koppen waren Dolgedraaid.

    Dus gelijk maar een bestelling gedaan en bij Nick een ander opgehaald.

    6-12-2015

    Nadat de bestelling binnen was hiermee naar Rens gegaan en bij hem het zooitje gereviseerd. Hij had van sinterklaas een mooie set lagertrekkers gekregen waarmee we dus het lager van de krukas konden halen.
    Dus op de zondag naar Rens toe en rustig het blokje gereviseerd.

    Hier ook nog een foto van de mooie grote inlaat.

    Ondertussen ook nog even op de citta van Rens gereden, en damn wat een power heeft dat ding!

    Weer thuis aangekomen blok verder in elkaar gezet en er onder gezet. Eerst vergat ik de koelkappen, was te enthousiast dat ik eindelijk kon rijden.
    Nadat het blok er onder zat begon ik maar eens met rennen, en hij liep! Stationair deed hij wel moeilijk, maar eenmaal warm bleef hij mooi lopen.

    Ondertussen toen het blokje onder de brommer vandaan was had ik ook maar eens de carburateur schoongemaakt en een nieuwe fiber ring gemonteerd omdat hij lekte. Maar jammer genoeg bleef hij lekken en bleek de schroefdraad dolgedraaid te zijn..

    Hier heb ik nog wel een paar testrondjes op gereden, maar bleef wel rustig lekken.
    Gelukkig had Nick nog een carb liggen die wat dingetjes mistte, gelukkig kon ik dit gemakkelijk overzetten. Hij mistte het choke gedeelte en de banjobout en benzinenippel.

    10-12-2015
    Carb eerst maar eens schoongemaakt en begonnen met alles overzetten. Alleen snel zag ik al dat er nog allemaal aluminium in de schroefdraad zat van de banjobout, deze boosdoener dus mooi weggehaald met een mesje en je kon zo de bout er met de hand indraaien.

    Die middag toen Nick de carb kwam brengen zijn we ook nog even met zijn ciao de lekte. Nadat we de carb uit elkaar hadden gehaald vond je allemaal rood spul in de vlotterbak, waarschijnlijk fijne roest uit de benzinetank. Gelukkig had zijn benzine filter het meeste tegengehouden. Nadat we zijn carb hadden schoongemaakt werd ook Nick zijn banjobout doorgedraaid, lekker dan.
    Benzine stroomde er dus lekker uit.

    Had hem nog aangeboden om mijn carb weer terug te nemen, maar hij had nog 1 liggen.

    Mijn citta loopt nu gelukkig en alles zit er op! Nu kan ik eindelijk rijden!

    Naja ik had nog wel een probleempje, hij liep prima, maar als ik hem uit deed en opnieuw wilde starten ging dit heel erg moeizaam. Ook had ik zo weinig compressie dat ik de krukas gewoon met mijn hand rond kon draaien.

    Dit was dus (alweer) de boosdoener. Heb nu de kabel buitenom lopen en doet het weer normaal. Gelukkig hoefde het blok er niet onderuit.
    Nadat dit verholpen was startte en liep hij gelijk een stuk beter.

    Gisteren ook eindelijk het 1e nuttige ritje gemaakt, namelijk naar Nick (wie anders) om hem nog te helpen met de ciao en om een andere poelie te proberen. De Citta trekt namelijk prima op, je hoeft niet te steppen om weg te komen, alleen draait in mijn ogen teveel toeren tov de snelheid. Er zit nu een poelie 80 onder die dus kleiner moet. Jammer genoeg had Nick geen passende snaar liggen bij zijn poelies, dus vandaag maar langs de winkel.

    De top heb ik niet echt gemeten vanwege de hoge toeren, maar denk wel makkelijk 50.
    Hoop met de kleinere poelie wat rustiger te kunnen rijden. Dit had ik ook met mijn senda, ook een laagtoerige leovince uitlaat met veel koppel, een lange vertanding om de toeren te drukken om wat rustiger te kunnen rijden.

    De citta rijdt nu dus en er zijn nog een paar dingetjes te doen:Andere poelie
    Electra aansluiten
    Poetsen
    Stelbout bij gaskabel monteren
    Stuur meer naar achteren en goed klemmen
    Remmen goed afstellen
    Chokehendel fabriceren
    Fiets km teller
    Duozitje
    Kortere veren
    Begrenzer aansluiten
    Spatlapje

    Sommige dingen zijn voor in de toekomst, maar wat ik zo snel mogelijk aan wil pakken zijn de achterveren. Ik ben 1.90 en met die lange veren zit je heel erg naar voren geleund, wat niet fijn is voor je armen en rug. Ook benut ik nu niet de volle capaciteit van de tank, wat jammer is.

    Op vrijdag 11-12-2015 ben ik even langs de winkel gegaan en poelie 70+snaar opghehaald en een stukje teflon tape voor tanknippel.

    Op zondag 13-12-2015 was er een meeting in Groningen met brommers en scooters. Hier gingen onder andere Nick en Rens heen.
    Vooraf de meeting heb ik in de ochtend poelie 70 gemonteerd om hem wat minder touren te laten draaien.

    Tijdens het touren merkte ik wel dat ik hem niet warm had afgesteld en de remmen het ook niet optimaal deden. Dus als we stilstonden even remmen bijgesteld en stationair wat beter gezet want hij viel uit zonder gas bij.
    Het was vooral een spannende dag, want ik had tot dusver nogmaar 10km gereden met de citta gereden dus hopen dat hij het volhield.

    Nou dat deed hij ook… deels. Vanaf de stad naar Haren ging prima en hoorde dat de Citta wel tegen de 60 aan ging. In Haren aangekomen viel hij stationair uit. Na 110 meter gereden te hebben was er al een ongeluk, oh wat hou ik toch van meetings, er gebeurd altijd wel iets.
    Toen we op de afgesproken plek waren heb ik hem even stationair hoger gedraaid en remmen strakker gezet. Ook kwamen we er achter dat de uitlaat ophanging afgebroken was dus dat werd tywrap tuning.

    Hiermee van Haren naar Bedum gereden (15km). Onderweg weer een ongeluk, heb het zelf niet gezien maar hoorde dat een scooter afgesneden werd door een auto, waardoor de scooter viel en de auto er vandoor ging.

    Waar ducktape allemaal wel niet goed voor is.

    In Bedum kwamen er wat meer mensen bij. Hier mooie foto’s en een filmpje van die dag.







    Hier zie je ook Nick op zijn Ciao en Rens zijn lawaai Citta.

    Op de terugweg zag ik de tywraps loshangen en had al zo’n gevoel dat de uitlaat het niet zo lang zou houden, dus die knalde er mooi onder vandaan. Deze nog geprobeerd vast te zetten.

    Uiteindelijk terug gereden met voet onder de uitlaat, iets wat mijn schoenen heel fijn vonden.

    Die avond zouden we nog even afspreken om scooters/brommers/auto’s schoon te maken, maar uitlaat knalde er weer 2x onderuit dus hij staat nu even stil.

    Ik had de ophanging even snel gebeund, maar het probleem ligt vooral aan de klem die niet goed rondom afsluit,. Moet die nog even goed buigen.


    Ook heb ik nog wat kleine dingen aangepast die mij waren opgevallen tijdens de meeting, zoals de bout die door het frame en subframe heen gaat had ik niet goed aangedraaid waardoor je ze los van elkaar kon bewegen :p Ook vond ik dat er veel lawaai kwam uit het powerfilter, dus element vervangen door een stuk schuurspons. Tijdens de toer viel hij ook 1x op volgas weg, ik dacht dat het een vroege warmloper was, maar doordat hij steeds wel en niet stationair wou lopen denk ik dat het probleem ligt bij het ontbreken van een spatlapje bij het achterwiel. Hij gooide gewoon allemaal zand en water tegen het luchtfilter aan, heel erg gezond voor je blok. Dus dit ook nog even (tijdelijk) aangepast. Heb sproeier verlaagd van 66 naar 60 en reed voor die 1km die ik heb gereden wel goed.




    Ik kon ook merken dat hij niet op een warme motor was afgesteld en dat de trekveren echt veelste slap waren. Hij trok de ene keer redelijk, maar de andere keer echt kut, dit is ook deels te wijten aan het ontbreken van het spatlapje. Maar zal dus deze week hem nog even goed warmrijden en dan afstellen. Via een jongen van de meeting kan ik trekveren krijgen, dus hoop dat hij daarmee wat beter optrekt. Heb nu wel gemerkt hoe het voelt om met een poelie te rijden.
    Nog een ander puntje wat mij opviel was dat er bij volgas een tikkend geluid uit het blok te horen was, wat niet te horen is bij stationair/halfgas. Voor mijn gevoel is dit geluid er alleen als hij overtoeren draait. Dus volgas rijden zal ik maar niet doen totdat ik een kleinere poelie heb gevonden, of een citypower heb gevonden. Dit is toch wat praktischer voor een stadsbrommertje. Met die citypower zal hij hopelijk wat minder toeren draaien en minder geluid produceren.

    Hier nog een mooi kleurtje van 30 rijden naar huis met uitlaat er half onder.

    Bedankt voor het lezen van deze lange update, en tot de volgende update!

    #497764

    pepko
    Donateur
    Berichten: 2837

    Wat een mooi verhaal om te lezen!
    Zo te lezen begint het vespa virus al toe te slaan :p

    #497765

    DinoH
    Donateur
    Berichten: 1261

    Super bezig Niels, komt wel goed met jou. :thumb

    #497767

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Mooi verhaal Niels ik heb ervan genoten :thumb

    Je luchtfilter vrij houden van troep kan vrij makkelijk trouwens, trek gewoon een stuk tape over het gat tussen de achterbrug en het filter dan komt er niets meer bij. Kappen erop en het valt niet eens op..

    Je bent lekker bezig, gaat helemaal goed komen met deze Citta!

    #497564

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    je maakt zo wat mee he πŸ˜‰
    wel leuk hoe je het in je perso zet, ga zo door.

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #497773

    nielsfcg1
    Topic starter
    Berichten: 13

    Update 20-12-2015

    Gisteren mooi een citypower opgehaald, ik had 5 euro met de verkoper afgesproken maar ik kreeg hem mooi gratis mee!
    Dit kwam omdat het oude bekenden waren waarop de man zei dat ik hem gewoon mee mocht hebben πŸ™‚

    Onderweg naar huis ook even groene trekveren gehaald bij ene bekende want hij trok echt bagger op.
    Bijna elke avond wordt er op whatsapp gevraagd voor een meeting/tour dus was er op de vrijdag ook bij, maar de uitlaat schoot steeds weer los en hij begon pas te trekken na 100 meter. Gelukkig was dit helemaal verdwenen met de citypower en groene trekveren.

    Hij rijdt nu echt heerlijk, ik mis wel de sterke powerband, maar hij draait geen overtoeren meer en maakt een mooi geluidje.
    Ik heb wel weer het oude luchtfilter-element erin gedaan want met het schuursponsje en sproeier 60 stotterde hij als een gek(wat hij ook al deed met de Leovince). Met het oude filter er in had hij vanaf stilstand een late gasreactie en wou stationair niet bijven lopen. Hierna 64 gemonteerd, dit reed prima maar toch maar 68 erin gestoken en dit reed ook gewoon prima. Liever te groot dan te klein leek mij.

    Ik denk dat de brommer nu wel te vertrouwen is voor dagelijks gebruik, eerst deze vakantie nog de verlichting fixen en even kijken of een begrenzer gaat werken.

    Ik heb nog wel een probleempje met de tanknippel, als ik de tank volgooi stroomt de benzine uit mijn tankslotgat. Ik heb geen nippel maar een m8 boutje erin. Er is mij verteld hoe ik moet tanken en de nippel moet gebruiken, maar het werkt nog niet zoals het hoort.
    Iemand misschien een goede tip hoe ik dit kan voorkomen of waat ik een nippel kan kopen?

    Hier nog een foto van de Citta

    Bedankt voor het lezen en tot de volgende update!

    #492609

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Hier vind je vast wat je nodig hebt.
    http://www.cable-shop.nl/index1.html

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.