Naaldlager vervangen van koppeling

Home Forums Techniek Problemen oplossen Naaldlager vervangen van koppeling

This topic contains 13 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 5 years, 9 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #776058

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Onlangs kwam ik erachter dat mijn lager in de koppelling van mijn citta kapot was, heb deze vervangen alleen ik ben vergeten op te meten hoe diep de lager in de koppeling moet (zit nogal wat ruimte blijkbaar aan beide kanten).

    Mijn vraag is dus of iemand toevallig een koppeling heeft liggen en kan meten met een schuifmaatje hoe diep de lager in de koppeling hoort te zittten. Op een of andere manier heeft dit namenlijk invloed op het aangrijpen van de startsegmenten aangezien die niet tot nauwelijks meer aangrijpen sinds ik de lager heb vervangen.

    Alvast bedankt.

    #776063

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    is je schaal of je segmentjes niet gewoon vettig geworden?

    #776082

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Nee heb alles schoongemaakt meerdere keren, remreiniger erdoor, opgeschuurd, startsegmenten uiteindelijk vervangen etc etc.

    Lijkt echt iets te zijn met de diepte van de lager en hoe ver de koppeling op de krukas komt. Wat opzich niet heel gek is want zonder koppelingsring schijnen startsegmenten ook te kunnen gaan slippen, teminste ooit is gehoord.

    Mischien dat iemand me dat kan bevestigen, diepte van de lager is enigste wat ik kan bedenken wat er mis is met de koppeling. Verder is alles vervangen wat je ongeveer kan vervangen eraan.

    #776084

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Kan me bijna niet voorstellen dat het aan het naaldlager ligt, die zit in principe opgesloten.

    Vet heb je al uitgesloten, is het mogelijk dat je je startsegmenten verkeerd om terug hebt gemonteerd?

    #776090

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Nee de startsegmenten zitten er goed in, heb me citta al heel lang (15+ jaar) en ook nog gecheckt voor de zekerheid. Krijg hem ook wel aan, moet alleen een stuk rennen met decompressiehendel ingehouden en dan pakt hij hem na een tijdje rennen.
    En dat is zonder startveren met startsegmenten die los liggen, zonder decompressiehendel slippen ze erover. Dat klopt gewoon niet, kan mischien ook wel een compressie dingetje zijn?

    Zit er nu al een tijdje mee te kloten en zit nou maar te denken van wat het in godsnaam zou kunnen zijn, koppeling werkte prima tot ik de lager verving en blokje zelf loopt opzich prima.

    Ik loop alles nu maar een beetje bij langs dus toen kwam ik bij van mischien diepte van de lager?
    Je zou inderdaad denken dat de lagerbus opgesloten zit tussen de segmenthouder en de ringen/clip en zolang de lager beetje in het midden van de bus zit het niet veel moet uitmaken.

    Probeer nu 1 voor 1 dingen maar uit te sluiten.

    #776115

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445
    • Vette/slappe snaar?
    • Vet buitenkant koppeling?
    • Gespleten poelie?
    • Te veel vet bij montage lager (loopt eruit)?
    • Rotte keerring(en)?
    • Gebroken vliegwiel spie?
    • Decompressie werkt niet goed?

    Ik noem maar wat dingen, maar metm als dat kan ik me zo 1, 2, 3 niet bedenken.

    #776166

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Snaar staat strak genoeg, ook mee gespeeld van uber strak tot slap. Snaar slipt ook niet en poelie is niks mis mee.
    Heb ook al verschillende poelies erop gehad, start wat makkelijker met een grote, hoef ik niet zo hard te rennen om ding aan de loop te krijgen alleen vind me DR niet lekker lopen met grotere poelies.

    Bij persen van lager geen vet gebruikt, decompressie werkt (startsegmenten grijpen ook niet aan zonder decompressie, geen idee waarom dat is) en vliegwiel spie is vervangen. Nieuwe pakkingen, zuigerveren etc.
    Keerringen zou ik niet weten welke invloed zou hebben op het aangrijpen van de startsegmenten eigenlijk? Blokje zelf loopt ook perfect verder.

    Het zit 100% in de koppeling zelf, kan niet anders eigenlijk. Enigste wat ik nog niet geprobeerd heb is een andere segmenthouder, ik kan me niks bedenken waarom het daar aan kan liggen maar moet toch wat proberen.

    #776175

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Foto?

    #776249

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Foto waarvan precies? Van de koppeling of?

    #776256

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Van je achterbandventieldopschroefdraad 😆

    Nee binnenwerk van de koppeling, van hetgeen waar jij van denkt dat het fout zit.

    #776284

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Nouja ik vroeg dat omdat er weinig aan een koppeling te zien is.

    Ik heb geen flauw idee meer waar het aan ligt, mijn vermoeden is de lager maargoed hier een foto van het binnenwerk.

    Seegerring zat er niet goed op op de foto dus klopt dat dat er vreemd uitziet.

    #776289

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Ik mis een bus en een keerring, ik neem even aan dat je die wel hebt en gebruikt?

    Als je heel hard gaat rennen start je brommer dan sneller?

    Is je decompressie kanaal in je kop en cilinder wel vrij??

    #776296

    SirHS
    Topic starter
    Berichten: 15

    Ja tuurlijk, die bus en keering heb ik er ff uit gelaten. Zonder lagerbus gaat het niet passen natuurlijk.

    Ik moet juist ff een sprintje trekken om hem aan te krijgen en moet de decompressiehendel inhouden, anders gebeurd er niks.
    Als ik gewoon rustig loop, dus zonder decompressie en zonder startveren, hoor je de startsegmenten zeg maar tikken (vallen) maar grijpen niet aan en doen geen enkele poging om de koppeling/krukas/vliegwiel etc mee te krijgen.

    Decompressie kanaal heb ik laatst bekeken en schoongemaakt maar als die dicht zou zitten zou decompressie ook niet moeten werken lijkt me?

    #776324

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Mijn inziens heb je een heel normaal en veel voorkomend kwaaltje aan je koppeling en dat is dat de start segmenten een ietsje pietsje pietje vet zijn.

    Even goed ontvetten en opschuren en waar ze in aangrijpen ook en je bent weer het heertje.
    Zorg dat op de rest ook geen vet zit, want anders kan je weer opnieuw beginnen 😉
    Zonder keerring ben je natuurlijk ook het haasje.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.