Motorblok uithalen – Vespa SI

Home Forums Techniek Problemen oplossen Motorblok uithalen – Vespa SI

This topic contains 8 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Jelmer300 – Vespa SI 1 month, 2 weeks geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker

Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter

Beste brommer-liefhebber,

Zelf wil ik graag het motorblok onder mijn Vespa SI uithalen, om het een en ander schoon te maken (wat kan ik daar trouwens het beste voor gebruiken?), maar mij lukt het niet om het blok eronder uit te halen. Zelf ben ik totaal niet handig in dit soort dingen…

Ik heb het werkplaats handboek erbij gepakt, maar daar kan ik ook geen wijs uit. Ik ben nu zover als op de foto’s (helemaal niet ver dus 😐 ).

Is er iemand die mij hierbij kan helpen ?
    Of is er toevallig een duidelijke instructie over het uithalen van het motorblok van de Vespa SI ?
    (How to had ik ookal gecheckt)

Groet,
    JelmerIMG_20210225_220714IMG_20210225_220729

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

Citta1987
    Bijdrager

Hoever ben je al gekomen met loshalen?
    koppeling er al af? Carb er al af? Etc etc
    Ik snap eigenlijk niet hoe je de HowTo niet begrijpt. Alles staat daar haarfijn uitgelegd en ik zou niet weten hoe ik of iemand anders het hier nog simpeler moet gaan uitleggen voor jou om het te begrijpen. Lees de HowTo nog eens rustig door en dan moet de klus binnen een uur makkelijk gedaan zijn.

Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter

@citta1987

Ik heb nog niks qua carb of koppeling losgehaald. Vooral de electrische bedrading en andere kabels weet ik niet precies welke ik los moet halen bij de SI (how to is voor de ciao).

Begrijp dat het lastig is om online uit te leggen. 🙄

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

LAD78
    Bijdrager

Ciao Citta bravo Si enz enz is op zich allemaal de zelfde handelingen om je blok er onder uit te halen.

onthoud wel of maak foto’s voordat je iets uit elkaar haalt zodat je weet hoe het er weer terug op moet.

blok schoonmaken kan je met remreiniger doen.

succes

Semmad
    Bijdrager

Als je aanleg voor technisch inzicht zo laag is zou ik er maar niet aan beginnen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter

@semmad

Bedankt voor de hulp Wim.
    Maar ik ga het toch proberen.

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

zevenenergie
    Forum Goeroe

Je hebt dan wel geen aanleg, Maar je hebt wel, het aller belangrijkste; Je legt aan. :thumb

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door zevenenergie.
    1

Pastoortje
    Bijdrager

Ha Jelmer,

Goed dat je het probeert, wordt je alleen maar wijzer van en veel kapot maken kan ook niet. Ik heb zelf ook een SI dus kan je best een keer een filmpje sturen met hoe je gemakkelijk je blokje er onder weg trekt.

In short;
    -Electrische punten losmaken (zitten twee kleine connectors aan het blokje vast, trek die er recht uit.)
    -Bobine (blauwe kastje) even loshalen voor het gemak, dan is je bougiekabel ook direct uit de weg.
    -Draai je koppeling los met de 13mm bout die aan het eind van je krukas zet. Nu kun je de hele koppeling er integraal vanaf trekken. (Let op de volgorde van alle onderdelen die er af komen, de ring die tussen je koppeling en blok zit moet in die oriëntatie blijven als je het weer in elkaar zet)
    -Carburateur: benzine kraantje dicht, leidinkje eraf, gaskabel even losmaken bij de carb, 8mm boutje losdraaien, beetje wrikken en hij komt eraf (eerst even je luchtfilter eraf schroeven natuurlijk)
    -Uitlaat losmaken onder aan je motorblok en demonteren (zit nog een schroef bij je ketting in de buurt) en weghalen.

Nu maak je de 2 lange bouten die door het blok heengaan overdwars los en nog 1 boutje wat verder achter het blok die het spul aan het frame vasthouden. Beetje manoeuvreren en je blokje ligt eruit. Gewoon rustig aan beginnen en foto’s maken als je bang bent dat je het niet meer herinneren kan.

Als je dat filmpje nog moet, laat maar even weten.
    Hermen

Je moet ergens beginnen

Jelmer300 – Vespa SI
    Topic starter

@Pastoortje

Ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg Hermen. Kei fijn 😀 . Ik ga ermee aan de slag.

Groet,
    Jelmer

-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.