Moparts Racing reedvalve kick carterdeel

Home Forums Mening & ervaring Carters Moparts Racing reedvalve kick carterdeel

This topic contains 18 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 11 months, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Topic starter

Plaats hier je ervaringen en of mening over het:

Moparts Racing reedvalve kick carter deel.

IMG_1246
    IMG_1247

Tonni
    Moderator

Ik heb destijds een prototype van dit carter mogen testen. Bij mij waren, op 2 kleine aanpassingen qua boutgaten, alle passingen verder goed.
    Ik weet wel dat er tussen de verschillende bouwjaren van de carters wel wat verschillen bestaan, dus ik kan alleen over het door mij gebruikte Reedvalve carter spreken. De enige verdere aanpassing die ik heb gedaan is de onderste uitstekende hoek, die heb ik moeten afronden omdat ik het blok anders niet tussen de framedelen kreeg gedraaid bij mijn ciao. Het lijkt er op dat deze nu reeds afgerond zijn.

Uiteraard zit alleen de spoelpoort voor de DEPS cilinder er reeds in, voor alle andere cilinders moet je zelf nog de spoelpoort maken.

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Vincent van Voorthuy
    Bijdrager

Paar woorden past voor geen meter . BIJNA 2 mm verschil waar het spruitstuk komt . En de aan de voorkant boven de zelfde 2 mm . Halfe mm tussen de bovenste lagen en de onderste.  Schots en scheef allemaal

zevenenergie
    Topic starter

Ok hier een situatie. Dus  anderen hebben dit ook aan de hand gehad en ik ben benieuwt hoe jullie dit opgelost hebben.

Hier is een malossie MP carter waar het op moet komen.
    Als je de helften op elkaar zet, met de pas pen er in….. komen de pas vlakken van de cilinder en het membraan vlak niet overeen.
    De bout gaten komen ook niet helemaal overeen
    IMG_1249

Er zit in het moparts deel maar 1 pas pen. Maar om de lagers recht tegen over elkaar te krijgen heb je  2 pas pennen nodig.
    IMG_1248

Ik wilde weten of de lagers wel tegenover elkaar kwamen te liggen, als je de carter monteert.
    Dus heb ik dit hulpstuk gemaakt omdat op te kunnen meten.
    IMG_1250

Nu kan ik dus meten en….. constateerde dat de lagers bijna 0.5 mm scheef tegen over elkaar uit kwamen.
    IMG_1251

Ik wilde de situatie zien als de lagers wel tegen over elkaar kwamen.
    Dus nog een hulpstuk gemaakt om de lagers tegenover elkaar te krijgen. (zonder pas pen)
    IMG_1252
    IMG_1255

En wat zie ik dan:
    Nu komen de pas-vlakken van de cilinder en het membraan wel overeen.
    De bout gaten komen niet mooi overeen.
    En als je de inbus bouten er in draait, trekken die de boel weer scheef.

Om dit te verhelpen moeten alle bout gaten groter geboord worden.
    En er moeten 2 nieuwe pas pennen/gaten gemaakt worden.
    Maar dan moet je wel eerst zo,n hulpstuk maken om de lagers uit te lijnen en niet iedereen heeft een draaibank.
    Hoe doen jullie dat?

Nu is het wel zo dat Moparts Racing  op hun site een carter hebben voor het Malossie MP carter.
    Misschien heeft dat wel 2 pas pennen, die ook nog eens op de juiste plaats zitten,
    zodat de lagers wel exact tegenover elkaar komen.

Maar het blijft natuurlijk een feit dat in het bovenstaande moparts deel maar 1 pas pen zit. En  dus nooit garantie hebt dat de lagers exact uitgelijnd zitten.

• Deze reactie is gewijzigd 11 months, 2 weeks geleden door zevenenergie.

Crullie
    Donateur

Tja slecht passende cartertjes, heb je nog mazzel dat er geen opstaande pasrand op deze carters zitten, moest je die ook nog eerst weghalen anders kan er niet geschoven worden.
    Waarom niet gewoon een ori kruk met dummy lagers om op gevoel een soepel draaiende kruk te krijgen, is mij al een paar keer gelukt. (niet altijd)
    Vind het een dure moeilijke oplossing van je maar zal waarschijnlijk goed werken.
    Pasvlakken van spruitstuk en cilindervoet vlakken word nog de meest moeilijke klus.

Dus Succes Kerel met dit Frankenstein Mopart Racing blokje  😛

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

@ Crullie
    Die dummie lagers zijn geen slecht idee, maar zoals je al aan geeft dan moet je op “gevoel” werken en het lukt ook wel eens niet, zeg je.

Dit Carter is van een member van de Citta club, die mij vroeg of ik het pas kon maken en dan moet het ook 100% goed zijn.
    Vandaar dit gereedschap.
    En ik deel het hier zodat andere het na kunnen maken.

Ik was verbaast dat het carter zo slecht paste en Ik heb met Frederick van Mopart Racing contact gehad, maar daar is niet veel uitgekomen. Ik had gedacht een oplossing van hem te krijgen, maar hij vroeg aan mij of ik een oplossing had.

In mijn ogen kan het alleen met zo,n “duur” hulpstuk perfect uitgelijnd worden.
    IMG_1257IMG_1258

Ik vrees dat er heel wat mensen rond rijden met een blokje waar de krukas er scheef in hangt.
    Of dat er heel wat zij cartertjes op de plank zijn blijven liggen.

Crullie
    Donateur

Kan niet anders zeggen dat je hulpstuk slim is gevonden :thumb maar wat als je een gewoon klein carterhelft hebt zonder het kickstart gat, dan valt er weinig te meten en moet het op gevoel en dan zijn dummy lagers de oplossing 😉
    En weet haast wel zeker dat je Tuning gevoel zeer goed is en dat je een goed betrouwbaar blokje weet te bouwen die niet op de plank blijft liggen maar voluit gaat blazen :thumb

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

@crullie

Ok, maar een klein carterhelft zonder kickstart en gat, heb je al bij je Malossie carter.
    Dus dan hoef je ook geen Mopart Racing carter te kopen en dan heb je het probleem niet 😉
    En dan hoef je het ook niet op te lossen. 🙂

:thumb

mean-machine
    Bijdrager

Het zou niet verkeerd zijn als Moparts hierop toelichting gaat geven!

Crullie
    Donateur

Klopt helemaal, maar ben al te vaak bij elkaar horende carters tegen gekomen die toch een slecht draaiende kruk hebben (plank blokjes) vandaar dat ik ff een dummy oplossing aangeef als extra controle.
    En de blokjes die niet goed lukken hebben vaak zoveel speling dat je dus beter wat anders erbij moet zoeken voor een bevredigend resultaat of soms de oefening moet staken en dus een teleurstelling moet accepteren omdat de kwaliteit controle van sommige merken gewoon slecht zijn.
    Waarschijnlijk een maandag morgen controle ofzo 😉 Staat gelijk aan Chinese makelij.

@ Mean Machine :
    Fredzzz en Frank laten hun spullen maken in China, dus denkt dat dat de beste reactie zal zijn van MoPa 😛

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

Fredzzz en Frank laten hun spullen maken in China, dus denkt dat dat de beste reactie zal zijn van MoPa 😛

Ok Crullie maar:
    Zij zien het probleem ook en zoeken naar een oplossing.
    Ik denk dat ze professioneel zullen reageren.

De tijd dat je daar de schuld neer kon leggen, ligt al vele jaren achter ons.
    Iedereen laat zijn spullen maken in het oosten. En als je ziet hoe mooi de chinezen dit cartertje gefreesd hebben, petje af.

Crullie
    Donateur

Ja materiaal hebben de Chinezen wel maar ze kunnen er nog steeds niet mee omgaan getuige deze post.

TICKLING BARN

zevenenergie
    Topic starter

Ik denk dat er na corona en verkeerd gemaakte cartertjes, de komende jaren nog wel meer uit China komt dat we liever niet gehad hadden.

Maar ik denk toch echt dat dit probleem bij Moparts ligt.

Tonni
    Moderator

@ Zevenenergie: Er zit volgens mij nog wel wat verschil in de verschillende RV carters. Ik weet niet welke jij daar hebt, het lijkt het laatste type, of misschien al de MP-one?
    Ik gok dat het voorbeeld carter een ‘oude’ type carter is geweest… Mijn RV carter is ook het oude type, en bij mij komt alles eigenlijk gewoon goed uit op bovengenoemde punten na. Ik heb dan denk ik gewoon geluk.
    Ik heb overigens van meerdere ‘testers’ van destijds gehoord dat de boel gewoon niet lekker op elkaar paste, en de carb. passing en/of cilindervoet passing niet overeen kwam.

(Ik heb het door de jaren ook wel eens gehad met originele carters, dat er toch verschillen in zitten waardoor sommige delen gewoon niet bij elkaar passen, dwz verschillen in cilindervoet hoogte.)

I came, I saw, and forgot what i was doing...

Martino
    Bijdrager

Volgens mij kan je niet een schuldige aanwijzen voor niet combineerende carterdelen. Ook een reden waarom ik het bijvoorbeeld afraad een kleinkickcarter op een SE te zetten. Helaas zitten er onderling nogal vaak verschillen tussen de carters en zijn gepaarde carters daarom ook een pre!

Ik weet dat Frank hier meermaals is geweest om Malossi MP carters en Polini Evolution carters op te meten en te passen. Dit voor de ontwikkeling van de kickdelen voor Moparts geweest. Zo zijn er van de Malossi MP carters; MP1, MP2 en nu de MP-One carters, maar zit er met de verschillende bouwjaren ook weer verschillen tussen deze carters. Het uitwisselen van delen kan dus voor pasproblemen gaan zorgen zoals hierboven. Dit is ook al het geval met bijvoorbeeld het MP2 carter met niet bijhorend Malossi kick mp deel van dezlfde serie. In de perso van Javad is hier ook al het een en ander over te lezen. Door het ontwerp van dit type blokken valt het wel snel op dat pasvlakken niet mooi overeen komen, maar dit kan evengoed voorkomen met bijvoorbeeld een zij-inlaat. De gok welke Zevenenergie ook al inschat een legio mensen met scheef gemonteerde krukassen zullen rijden lijkt mij ook erg aannemelijk.

Ik durf met grote mate van zekerheid te zeggen dat het Moparts kickdeel niet is gemaakt voor de MP-One en juist is opgemeten voor de oudere versies van de Malossi MP carters. Hierbij denk ik dat de passing op de oudere carters ook iets naukeuriger gaat komen wat Tonni ook al beschrijft, maar een 100% fit zal je geluk mee moeten hebben.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.