Minder vermogen na revisie

Home Forums Techniek Motorisch Minder vermogen na revisie

This topic contains 11 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Semmad 2 weeks geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #809293

    Peter Vd Sluis
    Topic starter
    Berichten: 32

    Beste Forumleden,

    Recent een 60cc cilinder geplaatst op mijn citta. Reed super mooi, trok super op en de topsnelheid lag iets hoger dan voorheen, 52km/h. Nou heeft dat natuurlijk effect op de lagers ( die er blijkbaar al even in zaten ) en als gevolg is 1 van de krukas lagers kapot gegaan en is de boel aangelopen/vastgelopen.

    Nadat de boel vast liep zijn we begonnen met het reviseren van de citta.
    Nieuwe lagers, keerringen. Zowel voor de krukas als voor de koppeling. Ook de krukas vervangen.
    Nieuwe voetpakking, koppakking en de nylon bus die over de inlaat gaat. Ook nieuwe naaldlagers geplaatst.

    Nou zou je zeggen, dat moet wel lopen, en ja dat doet het, maar ik mis toch flink wat vermogen vergeleken met voorheen. Het is net geen 50cc maar hij trekt ook zeker niet zo hard als toen de 60cc net was gemonteerd.
    Ook wil de brommer niet stationair lopen. Als het blok warm is en ik kom van vol gas naar stilstand, dan blijft de brommer heel hoog toerig lopen en valt na een minuut of 2 uit. Soms als ik de decompressie hendel inknijp voor het uitzetten, komt er een flinke pof ( compressie gok ik ) compressie/druk uit de uitlaat, misschien dat dat iets vertelt.

    Ik heb alles na gecontroleerd kwa valse lucht. Als ik mijn vinger op de inlaat gat houd van de carb. dan valt het hele blok gelijk uit. Als ik wat deo richting de inlaat/spruitstuk spuit, dan is er iets verschil in toeren tal.
    Dat neem ik nu voor lief, ik ga er niet vanuit dat het z’n verschil maakt op mijn vermogen en stationair lopen. Ik heb de nylonbus er op gezet met extra pakking er tussen omdat die normaal bij mij niet goed aansluit. Dat kan niet luchtdichter op het moment en het heeft voorheen ook altijd perfect zo gelopen.

    Setup op het moment  :

    13/13 carb 12 mm inlaat.
    Sproeier 58 , malossi filter.
    80 mm poelie
    60 cc & Tecno citypower uitlaat

    Zijn er mensen met suggesties ?
    Ik weet even niet meer wat het probleem kan zijn.

    Alvast bedankt !

     

    #809294

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1220

    Die plof komt omdat je met een hoger toerental de decompresseur indrukt,
    het staat in verbinding met de uitlaatpoort, vandaar de plof in de uitlaat.

    Je hebt de juiste sproeier gevonden ga ik van uit.
    Dus steeds grotere monteren tot ie 4takt en dan een maatje terug monteren.
    Maar dat wist je al.

    Krukas keerring zit nog steeds goed?
    Contactpunten perfect afgesteld?
    Klinkt toch als valse lucht.
    De cilinder/zuiger waren niet beschadigd?
    Alles maakt weer goed massa, blok en bobine aan frame.
    Probeer eens een andere bougie. Minimaal een B7HS
    Nieuwe krukas dichtte de inlaat goed af?
    Is het niet per ongeluk een snor krukas?(ander inlaat timing).
    Zuiger goed om gemonteerd?

    Waarom die extra pakking op de inlaat? Wat is dat precies?
    Piaggio deed dat toch ook niet, is daar geen valse lucht?
    Met dat nieuwe nylon busje en de carb zeker weten tot het eind er op geschoven is voldoende,
    anders is er iets niet in orde. Dus misschien toch valse lucht!

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 weeks, 5 days geleden door Semmad.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #809313

    Peter Vd Sluis
    Topic starter
    Berichten: 32

    Ik heb elektronische ontsteking, dus contactpunten zal het niet aanliggen.

    Ik ben dus zelf bang voor een snor krukas ik heb de volgende bestelt : https://www.zandri.nl/kopp-segm-minarelli-107-newfren.html
    Hoe kun je zien of het een snor krukas of brom is ?
    Zou dit ook het niet stationair lopen probleem kunnen veroorzaken ?

    Wat betreft de extra pakking bij de inlaat, als ik de nylon bus over de inlaat doe dan kan ik m rond draaien zit heel veel speling op. Carb, knijpt ook niet hardgenoeg voor optimale luchtdichtheid. Plaatselijke brommer reparateur heeft wekelijks citta’s met het zelfde probleem, en lost het altijd zo op, werkt goed.

    Ik zal de andere bougie nog is proberen ik heb er eentje in zitten met warmte graad 6.

    Ik zal eens proberen te kijken of de keerring nog goed zit, maar tot zover geen valse lucht daar gemerkt.

    zuiger had iets wat krassen, misschien wat zand geweest. Cillinder zelf was helemaal schoon.
    Misschien de zuigerveren alsnog vervangen.

     

    Beste antwoord
    #809315

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 626

    Zelf 1 keer die krukas besteld en gemonteerd. Bij controle door luchtdoorblazen op de inlaat, blies ik er zo langs de krukas wangen?

    Conclusie imitatie sloot origineel carter niet af bij de inlaat. Daardoor vermogen verlies en niet stationair af te stellen.

    Ik heb de krukas gedemonteerd, opgepoetst en terug gezonden.

    Originele kruk erin en was opgelost.

    #809316

    Peter Vd Sluis
    Topic starter
    Berichten: 32

    Robertez, dit ook de testen doormiddel van deo, of remreiniger ergens te spuiten ?
    Of alleen doormiddel van krukas dichte stand te zetten en dan lucht er door te blazen ?

    Kun je nog ergens originele krukassen krijgen ?

    #809319

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1220

    Ja, dat laatste.
    Gemonteerd blok, met een slang op de inlaat 💡

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #809322

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 3397

    Kun je nog ergens originele krukassen krijgen ?

    Helaas niet meer nieuw verkrijgbaar,

    #809332

    Peter Vd Sluis
    Topic starter
    Berichten: 32

    Welke krukassen bevelen jullie aan ?

    #809340

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1220

    Wat is er stuk aan de oude?
    Je kan er toch een nieuw lager met pen in laten persen.
    Of zijn de tappen onbruikbaar.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #809347

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 1996

    Ik zou proberen een originele krukas 2e hands proberen te vinden

    #809634

    Peter Vd Sluis
    Topic starter
    Berichten: 32

    Krukas vervangen voor een originele nu loopt het weer als een zonnetje.
    De imitatie krukas die er ingezet was, past inderdaad niet in een originele carter.
    Trekt mega valse lucht, met die krukas.

    Klein vraagje, ik was de voetpakking en koppakking aan het monteren, heb het idee dat de voetpakking niet helemaal goed afsluit. Ze zijn allebei van aluminium ( dacht ik ). Is papieren beter ? Sluit dat beter ?

    Groet, Peter.

    #809635

    Semmad
    Bijdrager
    Berichten: 1220

    Papier is beter voor de voet.
    Liever nog een gebruikte papieren dan een nieuwe alu.
    Pakkingvlakken mooi schoonmaken, perfect.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.