Middenstandaard repareren

Home Forums Techniek Framedelen Middenstandaard repareren

This topic contains 3 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Pastoortje 3 years, 10 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #798164

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ik ben pas begonnen aan een project met een Vespa SI, en heb het frame redelijk ver ontmanteld om bij de middenstandaard te komen en die hopelijk te repareren. Als ik nu de Vespa op de standaard zet kantelt die ver naar één kant en valt ze om, da’s niet helemaal het gewenste effect geloof ik.

    De standaard klettert nu ook over de grond, hij wordt niet goed genoeg omhoog gehouden. Bij nadere inspectie zag ik ook dat er eerder aan het buisje geklust is, en dat er het e.e.a. gelast is aan de constructie. Hierdoor kan ik er lastig nieuwe veren inplaatsen (als dat het al op zou lossen), tenzij ik de boel uitboor met kans dat het nieuwe busje niet goed zou klemmen.

    middenstandaardmiddenstandaard2middenstandaard3

    Mijn vraag; wat is slim? Een zijstandaard kopen en deze er af slijpen? Of zou dit nog te redden zijn?

    Groeten

    Je moet ergens beginnen
    #798168

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Als je een nieuwe standaard koopt zit er een bus bij dacht ik, als ik het me goed herinner is die niet helemaal goed op maat maar wel makkelijk aan te passen.

    Daarna zet je het geheel gewoon vast met een bout+moer. Goed te redden dus, zijstandaard voor Si is redelijk lastig aan te komen.

    #798169

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Dit is een gevalletje ‘bakken en braden’.
    Normaal moet er een as in die je vastzet met 2 asborgringen.
    Als ik op de foto goed zie dan is de aanslag waar de standaard op afsteunt ook al helemaal afgeplat.

    Natuurlijk is het allemaal wel te repareren.
    Maar wellicht makkelijker (daarbij begin je dan ook weer met een schone lei) om de hele bups te vervangen door een setje nieuwe spullen. Zo vreselijk duur is dat ook niet!

    #798213

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Goeie! Ik ben na jullie berichtjes maar even aan het boren geslagen en na een kwartiertje kwam het buisje los. Die was ook dusdanig vervormd dat ik blij ben dat ik dat heb gedaan. Volgende week nieuw setje bestellen.

    WhatsApp Image 2020-05-31 at 13.00.15

    @mean-machine, het klopt inderdaad dat de aanslag gedeeltelijk af is gevlakt, dat viel me na je comment pas op. Des te meer reden om het even goed aan te pakken. Bedankt (y).

    Je moet ergens beginnen
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.