Maximale top citta met 95 poelie?

Home Forums Techniek Opvoeren Maximale top citta met 95 poelie?

This topic contains 7 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Gratje 5 years, 6 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #779534

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    zo. Ik zal het even uitleggen.
    Inmiddels weer helemaal de smaak te pakken en inmiddels mijn 3e blokje in elkaar geknutseld.
    Ik rijd op het moment een citta met als setup:
    43mm imitatie cilinder met orginele kop
    13mm op 66 met malossi filter
    uitgeboord en uitgevijlde carter met een klein beetje vergrote stoelpoorten (mm of 2 verbreed, denk verwaarloosbaar)
    95 (orginele?) poelie.
    sito plus uitlaat.
    Nu trekt alles lekker hard op (zoals gewenst) nu is de top 47km/h
    en begint hij flink toeren te maken.
    Nu heb ik er ook onder gehad. Leovinci Krul uitlaat. 50cc blokje met 13mm en uitgeveilde carter.
    Hierbij ook een top van 47.
    En dan ook veel trillen en toeren.
    nu is de vraag. Zit ik met deze poelie en overbrenging gewoonweg op de mechanische top van de overbrenging?
    vind het zo raar dat ik met 3 verschillende blokjes en cilinderinhoud allemaal dezelfde top behaal met hetzelfde aan trillen.

    #779535

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Ik denk niet dat je mechanische overbrenging een top heeft.
    Het is een vertanding, die kan je in principe op veel hogere toeren laten draaien.
    Ik weet alleen niet of de vertanding dit aan kan, de olie en je lagers.

    #779538

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    Dat bedoel ik dus. Rond die 47 km/h lijkt alles uit op zijn top te zitten. Toerental lijkt erg hoog te zijn voor ieder blok. Of het blokje nu een 38 of 43 mm is. Het toerental lijkt gewoon niet meer hoger te worden bij die 47 km/h. Net alsof je op de loopband staat en je benen het nog net bij kunnen houden. Zon mechanische top bedoel ik meer.
    Overbrenging is het enige dat hetzelfde is gebleven bij al deze 3 blokjes en alle combi’s. Dus koppeling met 95 poelie op een citta met orginele bromklok.

    #779541

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Een citta is altijd een snorfiets. Vanwege die kleine wielen zit er een bromklok in, maar het blijft een snor overbrenging.
    Bij de meeste opgevoerde cilinders is de uitlaatpoort ongeveer dezelfde hoogte, en dus is het toerental wat ze gemiddeld draaien ook ongeveer het zelfde.(al heeft de soort uitlaat en de inlaat timing ook nog invloed)

    Om kort te gaan, je hebt een kleinere poelie nodig om sneller te rijden.

    #779547

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    De top word zoals zevenenergie aangeeft paald door het motor blokje en uitlaat. Je overbrening zou bv met een dik getunde blok die meer toeren kan draaien easy 60 of 70 kunnen lopen.
    Maar dan met 10 a 12.000 toeren ipv de 7 a 8000 die je nu ongeveer draaid.

    #779548

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Heb ook zoiets lang geleden meegemaakt, verschillende blokjes op de zelfde overbrenging en kwam steeds op de zelfde snelheid uit ?? Dus de klok even verwisselt voor een andere.
    Bleek echt een goed versleten klok te zijn die ongeacht welk blokje bij een bepaalde snelheid zoveel onbalans in de assen had dat het vermogen niet verder naar het achterwiel kon worden overgebracht.
    De wrijving van de swingende assen slurpt het vermogen op  😈

    Maximale top citta met 95 poelie?
    Zorg dat vanaf de krukas tot aan het rubber van je achterband zo soepel mogelijk is  😉
    Geld ook voor je voorwiel, remmen en balhoofd :thumb

    TICKLING BARN
    #779564

    VespaCiao1970
    Bijdrager
    Berichten: 87

    Je poelie is te groot, neem maat 80 met bijbehorende snaar en je probleem is opgelost

    #779575

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    zo, net uit de grabbelbak een poelie 65 gevonden met snaar. deze eronder gegooit.
    top met deze poelie 55km/h……in ieder geval harder dan de 47 met de 95 poelie. geen trillingen of wat dan ook.
    ook goed naar alles gekeken. koppeling trilt niet. (nieuwe krukas) poelie trilt niet. achterwiel ietsjes. nog even kijken of het de band of de velg is.
    is 55km/h met een 65 poelie een schappelijke snelheid? met de setup die ik nu rijd? 70cc imi, 13mm@66@malossi, sito plus. carters geboord en geveild.

    ps. het gaat me helemaal niet om een hogere snelheid te behalen. die 45-50 is prima.
    Alleen het is gewoon de gedachte van hoe het kan met al die verschillende setups.
    De logica die er achter zit.
    Mijn auto rijd in een bepaalde versnelling ook een maximaal aantal km’s /h. dan stopt de toerenbegrenzer hem.
    Vespa blokje heeft geen begrenzer, dus zal doorgaan totdat het letterlijk uit elkaar klapt. dus eigelijk wel safe om te zeggen dat je met een poelie 95 op een citta nooit harder gaat dan 50 km/h. ongeacht welke setup?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.