Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Max 3 Taps
This topic contains 20 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by AvManen 7 months geleden.
-
Gebruiker
-
15 september 2021 om 10:34 #812244
Heb weer een plannetje voor een blokkie, zag dat Fons en Kevin 27 hier ook al mee bezig waren maar schijnbaar niet verder zijn gekomen dan het idee π
Dus de dikste 48mm cilinder 3 Taps van Simoninni voor een Malossi reedvalve carter passend maken en flink te tunen π
Er is vlees en aanpassing ruimte genoeg ook al komt het op de mm aan.
Eerst cilinder aansluiting carter maar even aanpassen en dan de slag van 46mm naar 43mm brengen want heb alleen maar een volle billen kruk van 43mm.Word een mooi blok volgens mij, moet alleen nog een spruitstuk, 21mm Carb en een uitlaat vinden met 30mm aansluiting en dan is het compleet
Binnenkort meer π
TICKLING BARN17 september 2021 om 12:41 #812289Gaaf idee! Ik ben benieuwd hoe dit gaat worden!
Hoe pas je de slag van een cilinder aan? Onderkant ophogen/affrezen?
18 september 2021 om 07:00 #812303Leuk plan, ik ga het zeker volgen 😃
20 september 2021 om 06:03 #812333Teaser π
πTICKLING BARN30 september 2021 om 10:37 #812472Hoe pas je de slag van een cilinder aan? Onderkant ophogen/affrezen?
____________________________________________________________De slag zelf staat vast dat is 43mm maar de cilinder is gemaakt voor een 46mm slag krukas plus dat de poorterij van cilinder en pistonpen van de zuiger in hoogte verschillen dan een normaal 43 mm cilinderset.
En het Malossi carter cilinder deck is ook hoger dan van een normaal blokje dus met elkaar is er heel veel te berekenen waar de verschillen ten opzichte van de onderste en bovenste dode punten van de slag zich bevinden.Heb nog een paar oude foto’s van vorige projecten maar met verschillende carters.
De bedoeling is dat we mooi uitkomen met de onderste dode punt van de zuiger gelijk met de onderkant uitlaatpoort.
In dit geval is de uitlaat poort iets te hoog met een voet pakking van 0,8 mm.
Zuiger staat niet helemaal in de bovenste dode stand maar het is duidelijk dat cilinder flink is afgedraaid dat zelf de bovenste koelrib mee moest doen πNu is dit alles opmeten en berekenen een pain in the ass (is puur ter controle) dus gebruik ik dummy lagers zodat ik met de hand de dummylagers om de kruk kan leggen en zo in het carter kan gooien, carter even met de hand vast zetten zodat carter deck vlak is, zuiger zonder veren monteren en cilinder erop. krukas draaien en beide dode punten aftekenen
En inderdaad zoals PolinniCiao zegt ; ophogen en frezen/draaien.
Maar thuis kun je ook gewoon vlakken met schuurlinnen alleen dat gaat een hele middag duren.
πEdit : Onderstaande foto’s van 46mm naar 44mm slag dus er bestaan ook nog 44mm slag volle billen krukassen. π
TICKLING BARN2 oktober 2021 om 21:47 #812494Teaser π
πTICKLING BARN7 oktober 2021 om 19:04 #812613Vet project! Ben benieuwd naar de volgende update.
Ik blijf dit ook echt de gaafste cilinder vinden. Als ik er ooit een tegenkom…Wat voor ontsteking komt er op?
En wat voor carburateur?9 oktober 2021 om 13:46 #812653@ Mobiel Biertje :
Inderdaad een dikke cilinder πΒ ga gewoon een ori, elec, ontsteking gebruiken en Carb word waarschijnlijk een 21mm Dellorto of als een spruitstuk zelf te maken is, de 22mm Polini.
Simonini race blokken werden gereden met een 24mm of 28mm Carb maar dat is dus voor een 46mm slag krukas en ik ga 43mm slag krukas gebruiken dus zal er minder nieuwe frisse CC’s aangezogen worden.Maar heb de cilinder geschiedenis en huidige staat eens even bekeken.
Is gebruikt voor een Simonini zij inlaat carter, te zien aan de hemd aanpassing, heeft ruwe gebruikers sporen en heeft ook een schrammetje in de zuiger.
Volgens de verkoper maar rond de 200km gebruikt, dus nog niet ingereden ?!
8 spoelers die van uit het carter en zuiger gevoed worden.
De schram in de zuiger, licht voelbaar met de nagel, min puntje.
Maar de draai ribbels staan er nog wel op dus deze zuiger heeft idd nog niet veel gelopen.
Zuiger heeft aan de bovenste rand wat inslag en direct daaronder naar de bovenste zuigerveer groef toe een schaaf plekje.Schrik niet !! deze cilinders staan bekend om een matige chroomwand en slechte afwerking.
Vorige gebruiker heeft de uitlaat en de boven en onderzijde van de spoelers wel gebeveld(schuin kantje) maar de zij kanten niet π
Foto is gemaakt in macro instelling met licht filtering en dan krijg je dingen te zien die met het blote oog niet waarneembaar zijn.
Maar zie de mooie boog in alle 8 spoelers om het mengsel te sturen, zou dat brugje smaller kunnen om carter spoeling te vergroten ?
Weer met macro en zie je de lijn tot waar de onderste zuigerveer komt en het blauwe is ophoping olie resten, maar je ziet nu ook alle oneffenheden in de cilinder wand en nogmaals met het blote oog niet waarneembaar.
Zie het kleurverschil van de cilinderwand, bovenaan ingesleten en onderaan heeft de cilinderwand de zuiger nog nauwelijks geraakt, zou deze cilinder halfweg ingereden zijn.
Heb met de vijl een kras proberen te maken om te kijken of het wel chroom was.
Het is Keihard.
Main spoelers zijn 12mm diep en de vier boosters zijn 8mm diep.Er zijn veel van deze al weer meer dan 30 jaar oude cilinders afgebeuld, laten we dat een beetje in traditie houden
TICKLING BARN1 november 2021 om 19:55 #813042Teaser π
Altijd het zelfde met die anti opvoer blokjes, de schuurtol moet de anti verwijderen π
Spoelers beginnen op te raken, maaar veel vlees πTICKLING BARN23 februari 2022 om 21:58 #814405Even de temperatuur meten of er nog animo is voor een Max 3 Taps π
Het mooie weer komt er weer aan dus alvast de voortgang aanslingeren π
TICKLING BARN24 februari 2022 om 13:13 #814407Denk dat ik weet welke aandrijving ik ga gebruiken, Malossie tandjes 1:9,5 in loopstand behuizing met nieuwe lagertjes, Malossi gele trekveren en drukveer, Malossi schoentjes in combo met een 400 grams lichtgewicht schaaltje en 100mm schijven als achterste vario deel, voor vario een Polini speedcontroll met extra gewichtjes om te spelen.Β π
Zware overbrenging dus blok wat meer tunen op koppelVind ik wel passen bij het blokΒ π
Alle draaiende contact delen(assen, bussen en dergelijke behalve schoentjes π )Β zijn met grafiet pasta gepolijst en met een likje grafiet vet gemonteerd voor een soepel en Swift werkend uurwerk(klok).TICKLING BARN20 maart 2022 om 11:24 #814743Het meten is weten is begonnen, voet en kop pakking in de maak wat dikte betreft en hoeveel precies de cilinder moet worden aangepast.
Ook heb ik een paar dummy lagers gekregen die 3D geprint zijn en moet zeggen dat werkt heel fijntjes.
Ze waren niet helemaal aan de maat maar een poetsbeurt met fijn schuurpapier gaf al snel een speling loze passing en kan gewoon met de hand de kruk draaien en dus zo het begin en eind(en vise versa) van de slagen vinden ODP en BDP, weet nu dat er 2,4mm van de cilinder kan worden afgedraaid om een begin te maken.
Houd de de compressie eerst wat laag zodat inrijden en afstellen makkelijk blijft, na het inrijden kan altijd nog de kop en/of cilindertop worden afgevlakt voor meer compressie als dat nodig is
Zou leuk zijn als er een 3D printende forum lid deze dummy’s voor een zacht prijsje kan aanbieden want dat geeft een echte Tuner meer grip op de zaak.TICKLING BARN22 maart 2022 om 21:08 #814770Ja die komen bij mij vandaan.
Mooi om te zien dat ze goed gebruikt worden 👍🏻.
Gaaf project verder trouwens💪🏻23 maart 2022 om 08:42 #814779Ja die komen bij mij vandaan.
Mooi om te zien dat ze goed gebruikt worden .
Gaaf project verder trouwensVriendelijk bedankt : en natuurlijk Stiekelbaarsje ook die als tussenpersoon de link heeft gelegd.
Altijd leuk dat er mensen mee denkenTICKLING BARN30 september 2022 om 17:38 #817097Teaser π
π
TICKLING BARN -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.