Collectie van Martino

Home Forums Perso’s Collecties Collectie van Martino

Dit onderwerp bevat 354 reacties, heeft 71 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Tiesman1986 2 maanden, 2 weken geleden.

10 berichten aan het bekijken - 346 tot 355 (van in totaal 355)
  • Gebruiker

Zieb
    Bijdrager

Coole brommers! Jammer van je eerste zwarte/chroom Ciao..

Martino
    Topic starter

Alweer een Harztoer verder en weer eens tijd voor een update. Allereerst is er ook te lezen dat de 2018 Harz editie de krukas is gescheurd/gesneuveld. Ik heb hier een Piaggio snorkrukas in gezet welke bewerkt en timingen overgenomen zoals een Top Racing alleen is de opentijd wat opgeschoven naar later.
    Inmiddels heb ik de Ciao weer op mono over gezet en kan ik geen verbetering constateren tov de oude krukas. In ieder geval is er geen verschil te merken en wellicht alleen op een testbank dit te zien? Tot aan de topsnelheid van 79km/h aan toe is deze hetzelfde.

Maar nu kwam de Harztoer weer dichterbij en wilde ik de Ciao hiervoor graag thuis laten. Ik heb daarom een Si opgebouwd in hetzelfde black chrome thema. Hiervoor een aantal aanpassingen gedaan zodat een Harz wat comfortabeler te rijden is. De voorvork gereviseerd, gekozen voor monovering en een goed degelijk setje Heidenau banden.
    Om de grote 17×2,75 inch achterband te plaatsen heb ik wel veel aanpassingen moeten doen. Zo is de monovering verhoogd met 2 alubusjes van 8mm (waarvoor dank zevenenergie) het blokje van de Si brug moest wat terug geslagen en geflext worden. Tevens zijn de gaten voor de wielophanging naar achteren verplaatst en ook de doorvoer voor de verlichtingsdraden moest een paar klappen van een hamer krijgen.
    Dit waren nog niet de aanpassingen die het lastigste waren. Zo heb ik dit frame van Vincent gekregen en misten de 3 ophangingsclips voor het tankkapje. Ik heb deze 3 beugeltjes op werk er weer aan gelast, maar ben uiterst voorzichtig te werk gegaan gezien je heel dicht op de tank moet lassen. Ik wilde in ieder geval dit kapje erop hebben want zonder ziet een Si er maar iel uit. Ook lopen de kabels onder dit kapje door en het geheel is gewoon een stuk strakker.
    Zie ook de volgende foto’s en het verschil.

Zonder:
    20190814_233127

Met:
    20190814_233113

Qua setup wilde ik een gelijkend motorisch gedeelte als de Ciao maken en dit is een Polini SE met bewerkte snorkrukas geworden welke gevoed door een 16mm SHA. In tegenstelling tot mijn eigenbouw spruitstukjes heb ik deze keer een Moparts spruitstukje gebruikt. Helaas vindt ik deze niet zo geschikt als de spruitstukjes ik eerder gebruikte en heb alvast deze bewerkt. Ook de plaats van de Carburateur is iets anders waardoor de kans op valse lucht een stukje groter is.
    Hier wat foto’s van het spruitstuk en bewerkte SE.

20190817_00164920190817_00142220190817_00144420190817_001635

De Ciao had een 42mm Polini en de Si zal deze ook krijgen. Van de 42mm Polini is bekend dat het uitlaatkanaal erg klein is en niet mooi aan sluit op de uitlaatflens. Daarom heb ik het kanaal aangepast zodat dit mooi overloopt.

20190817_124330
    Nu de Harz een heuvelachtig gebied is en erg bosrijk is een vario een must. Hiervoor heb ik een naaf gereviseerd met een 1:10,75 vertanding en kon ik alleen voor de 90mm schijven op de koppeling gaan met de huidige v-snaren welke ik had liggen. Da afstand is door het verplaasten van het achterwiel wat groter geworden. Ik rijd nu met een v-snaar voor 100mm schijven icm 90mm schijven. Natuurlijk een Polini vario en Polini zilveren drukveer. En met de Leovinci SP ben ik in de Harz met 6,3 gram rollen al redelijk in de buurt van de juiste afstelling. Ik zal de gewichten nog iets kunnen verlagen.
    Tijdens de Harz kon ik redelijk meekomen met de andere rijders en met een leuke top van 75 km/h ben ik best tevreden. Toch heb ik het gevoel dat er meer uit te halen valt en er nog wat vermogen mist. Vooral het optrekken kan beter in vergelijk met bijvoorbeeld de Ciao. Nu weer terug in Nederland ga ik daarom terug naar poelie en probeer wat dingen uit. De Si is op een paar kleine uiterlijke veranderingen bijna klaar en voor mijn black chrome thema een mooie aanvulling zo. Het zwart is in 3 verschillende tinten, hoogglans, zijdeglans en mat. En ik zal nog wat spelen met chrome onderdeeltjes.

Hier nog wat plaatjes van de Si Harzready!
    20190825_20140820190825_20142720190825_20153720190825_201551
    En nog eentje met zijn kleine broertje:
    20190825_204641

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Wat een dikke update Martino  😎
    Die Si ziet er zeker sportief uit, met die 5 spakers.

Heb je die speedengine nou bewerkt qua lengte van het inlaat traject? En je hebt het over meer kans op valse lucht bij deze spruitstukjes, waar zit het verschil in?

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

AA-T
    Sleutelbeheerder

En hij heeft Harz overleeft 😁
    Heb je de cilinder er toevallig nog af gehad na de tour? Was daar nog wat aan te zien?
    Wat voor dingetjes wil je gaan proberen nu hij op poelie overbrenging staat?

speedbuxy
    Bijdrager

Het bewijs dat een Si er ook mooi/stoer uit kan zien:thumb

Martino
    Topic starter

@ Herr Flick: Dikke Si dus ook maar dikke update dacht ik. Ik had al eens een Si met 5 spakers en vond dit zeker mooi staan, dus vandaar deze keuze. Het probleem van het Moparts spruitstukje is dat het tuitje net te kort is zodat het tuitje niet ver genoeg naar achteren uit steekt. Wanneer je de carburateur erop schuift sluit hij net niet helemaal de nylon bus af. Een dikkere pakking of de carters bewerken zal dit wel kunnen oplossen, maar ik ga gewoon weer mijn oude spruitstukjes gebruiken.

@ AA-T: Inderdaad wil ik ook even de cilinder eraf halen, gezien het tikken van ik denk de zuigerveren tegen de stootrand. Ook heb ik tijdens de Harz denk ik 2 hele kleine voorbodes van een warmloper meegemaakt. Dus de cilinder eraf en wellicht vervangen voor een 46mm Polini.

@ speedbuxy; Zo denk ik er al langer over. Er zijn helaas gewoon wat opties welke een Si lelijk maken. Zoals de positie van de koplamp tussen het stuur bijvoorbeeld. Ik ben ook erg fan van de monoshock en snap niet dat ze in Nederland altijd met stereoveren zijn geleverd. Maar nog belangrijker het rijdt echt heerlijk zo’n Si.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Was ook met oog op de mogelijke kleine warmlopertjes dat ik het vroeg 😉 Ben benieuwd wat je aantreft, dag twee liep dat ding weer als een tierelier!

Wilk1985
    Moderator

Mooie update, deze Si is dan ook een goed verhaal en eerbetoon waardig :thumb

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik heb wel een oogje op de Si, Ik rijd er al jaren op en ik vind de Si comfortabel en robuust.En er kan iemand achter op.
    Waar je met een ciao alle kanten op zwabbert als je hard door bochten wil, is de Si koersvast. Je kan er messcherp mee rijden.
    En tjonge :
    Monoschok , de zeldzame SP, kickstart, Vario, Speedengine, 16mm, alles super netjes. Wat wil een mens nog meer?

Een Dr 43 ? 💡

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Tiesman1986
    Moderator

Gave update! Ja echt een mooie si martino 😀
    Succes met het verder afstellen denk dat jij een mooi resultaat zult neerzetten.

10 berichten aan het bekijken - 346 tot 355 (van in totaal 355)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.