Magnus perso

Home Forums Perso’s Projecten Magnus perso

This topic contains 67 reacties, has 15 deelnemers, and was last updated by Magnus01 2 years, 2 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)
  • Gebruiker
  • #785903

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Ik ben Magnus uit Amsterdam, 18 jaar. Ik heb al sinds de brugklas een aantal Citta’s gehad. Helaas is hier in Amsterdam een milieuzone voor brommers en mogen we ook niet meer op het fietspad en moeten we een helm op. Dit was een behoorlijke tegenslag voor mij, ik wil geen scooter en ook geen helm op. Dus ben ik begonnen met de bouw van een zijspan Citta. Het frame daarvan is van een Arola 40, deze invalide voertuigen mogen de milieuzone in. Ik heb het frame aan de achterbrug van een Citta laten lassen en ga nu beginnen met de opbouw.

    Een aantal voordelen:
    Geen kenteken
    Geen rijbewijs nodig
    Mag op fietspad, weg en voetpad
    Je mag 45 km/u
    Geen helm nodig
    Geen rollerbank controles

    Ik heb veel zin in de opbouw en om weer door mijn stad te mogen rijden op een Citta, leuker vervoer is er niet. Ik moet wel nog het zijspan zwart spuiten, ik heb m gebruikt om wat onderdelen op te leggen om te spuiten dus nu is ie deels paars. Ik zoek nog wat paarse onderdelen voor de Citta, mocht iemand nog wat hebben dan hoor ik het graag.

    20190215_17190020190326_17513120190412_19095820190412_191621

    #785917

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Leuk project, maar zie het als voor de lol. Want legaal erop rijden zal hem niet snel worden.
    Het kenteken van een arola is namelijk enkel te gebruiken als je een aantoonbare handicap hebt.
    Daarnaast verander je de constructie van het voertuig zo dus danig dat je door de 1e beste agent meteen staande gehouden zult worden en dan verplicht word het voertuig te laten herkeuren bij de rdw.
    Dus zie het als een voor de lol project. Want legaal erop rijden word erg moeilijk.
    Dan zou je hem al als nieuw voertuig moeten laten herkeuren. Maar dit is erg moeilijk en daarnaast zal het Citta blokje dan weer niet adam in mogen.

    #785919

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Een Arola mag door iedereen bestuurd worden. Er worden ook zeer weinig eisen gesteld aan de constructie er van, er bestaat ook geen wok of andere keuring ervoor. Zolang de motor onder de 250cc is en het voertuig niet breder is dan 110 cm mag het. Het is zeker niet de bedoeling, maar het mag wel.

    #785950

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Aanpassing aan het frame is herkeuring. En dit mag je toch wel aanpassingen aan het frame noemen :mrgreen:
    Zou echt even bellen/mailen met de rdw voordat je echt kosten gaat maken.

    #785961

    lieszje
    Bijdrager
    Berichten: 63

    Op zich een grappig idee.
    Maar bij mijn weten mag dit alleen als je een handicap hebt.
    En omdat het een motorrijtuig betreft en je ermee op de openbare weg gaat rijden zul je alsnog een verzekering moeten afsluiten.
    Vraag me af of je dat gaat lukken.

    #785963

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Verzekeren moet sowieso, je hoeft er niet gehandicapt voor te zijn en keuringen voor invalidenvoertuigen bestaan niet. Hierdoor kan ik er gewoon op rijden zolang die verzekerd is en er een verzekeringsplaatje op zit.

    #785964

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Deze creatie leent zich wel voor interessante discussies als je staande wordt gehouden denk ik, ze zullen geen idee hebben wat ze er mee aan moeten  😛

    #785965

    lieszje
    Bijdrager
    Berichten: 63

    Ach gewoon even kijken hoe lang het duurt voordat hij in beslag genomen wordt.
    Motorrijtuigen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, denk dat een zelfbouw project dat niet doet 👍

    #785969

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Ze zullen inderdaad wel weten dat het niet zo uit de fabriek gerold is, maar veel kunnen ze niet doen. Zolang die niet te breed is of te snel gaat kunnen ze er weinig tegen doen omdat er zo weinig eisen aan gesteld zijn.

    niet breder dan 1,10 meter
    niet langer dan 3,50 meter
    niet hoger dan 2,00 meter.
    cilinderinhoud onder 250cc
    maximale snelheid 45 km/u

    #785984

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Ik ga nu wel een beetje offtopic maar ik kan me bijna niet voorstellen dat zon geval alleen als gehandicapte te berijden is, dat zou recht ingaan tegen artikel 1 van onze grondwet.

    Behalve dat geef ik het project alsnog weinig kans van slagen, maar toch ga ik het volgen 🙂

    Je moet maar zo denken dat jij het hardst lacht als het toch lukt :thumb

    Ik hoop dat je ons op de hoogte zult houden.

    #785986

    That_Blu_Citta
    Bijdrager
    Berichten: 35

    Gaaf project man!
    Alleen waar ik nu wel meteen aan denk: je achterbrug scharniert continue op en neer, dus die zijspan ook?
    Alsnog kicke, ik hoop dat je m op kenteken kan krijgen! Al een idee wat voor motor er op gaat komen?

    Een tevreden tweetaktroker is geen onruststoker
    #786001

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Gaaf project man! Alleen waar ik nu wel meteen aan denk: je achterbrug scharniert continue op en neer, dus die zijspan ook? Alsnog kicke, ik hoop dat je m op kenteken kan krijgen! Al een idee wat voor motor er op gaat komen?

    Buiten dat scharnieren las je de dunne bovenplaat van de achterbrug op 2 plekjes vast aan een dikwandige buis. Vooral omdat je er zelf op wilt gaan rijden moet je je constructie even reviewen.

    #786017

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    Het zit aan de onderkant ook nog gelast, er is geen beweging in te krijgen en erg sterk. Wat voor motorblok er onder gaat komen weet ik nog niet, er gaat tijdelijk een standaard brom blok onder met 13/13 en city power en dan zie ik wel wat er in de toekomst nog aan gedaan gaat worden. Een kenteken hoeft sowieso niet, er komt een verzekeringsplaatje op. Het opbouwen zit op een laag pitje omdat mijn blok gewoon op was en ik een andere ga gebruiken die wat minder kilometertjes gelopen heeft.

    #786145

    Magnus01
    Topic starter
    Berichten: 457

    20190420_21032820190420_210336Ik heb er de hele dag aan gewerkt en nu zit het in elkaar, nog niet rijdbaar want de v snaar en kabels moeten er nog op. Ook moet ik nog het zijspan wiel verstevigen. Het roze achterwiel is tijdelijk, het tandwiel zit vast dus wanneer die er af kan gaat de paarse er op.

    #786147

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Lekker bezig  😀

    Ga je er wel een echte zijspan van maken, met zitplek? Of op z’n minst een kist of iets op de zijspan? Beetje het zelfde idee als die gasten met een karretje achter de citta, alleen dan heb jij ’t op een zijspan  😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.