This topic contains 12 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Martino 3 years, 11 months geleden.
-
Gebruiker
-
29 maart 2020 om 04:20 #794948
Hallo, ik ben Lucas.
Op moment van schrijven ben ik 21 jaar, en heb ik in maart 2019 mijn eerste vespa Si gekocht.
Deze blauwe Si met grijze beenkappen heb ik gebruikt voor mijn stage. Ik had een alternatief op de trein nodig. Op dit moment is er nog weinig dat ik weet over het sleutelen aan brommers. Ik heb er ooit een citypower onder gelegd. Uit interesse voor de brommer ben ik op dit forum terecht gekomen. Maar heb gewacht tot na mijn stage met verdere aanpassingen aan mijn brommer.
Het is nu juni 2019. Ik heb mijn school afgerond, en heb nu zomervakantie. Ik en een maat van me zijn aan het praten over mijn Si. En besluiten het blokje maar eens te bekijken en schoon te maken. Aangezien mijn maat al wat meer ervaring had met sleutelen ging ons dit redelijk goed af. De vorige eigenaren hebben het blok waarschijnlijk nog nooit open gemaakt, en zo zag het er ook uit.
Vanaf hier is het snel gegaan. Veel geleerd, vaak het blok uit elkaar gehad, Ook best wel vaak problemen gehad na fouten maken met tunen, demonteren en monteren. Ik ben zo de hele zomer bezig geweest met knutselen, uitlaatjes proberen, en proberen wat kilometers te kunnen winnen. Maar natuurlijk ook mooie ritjes gemaakt! (beenkappen vingen veel wind, dus was snel doorverkocht)In oktober van 2019 heb ik besloten een vario te kopen. Ik reed vaak met vrienden mee die wat snellere en nieuwere brommertjes hebben. Dan kan je natuurlijk niet achter blijven! Ik had eerder al een DR70 gemonteerd, maar vond de vario toch een mooie investering voor mijn Si.
De kap paste niet meer, dus deze hadden we maar aangepast:
Januari 2020, ik besloot de koppelingschaal op te schuren. Heb deze daarna nog even ingevet om roest te voorkomen.
29 maart 2020 om 04:44 #794949Zo, 2020 bereikt.
Mijn voornemen voor het nieuwe jaar was het compleet opknappen van mijn Si. Motorisch, maar ik wil ook het frame helemaal opnieuw opknappen.
Mijn eerste doel was de motor, de inlaat groter, en de spoelpoorten passend maken voor de DR70. Ook heb ik de krukaslagers vervangen zodat ik met een net blokje verder kon gaan werken. Natuurlijk was dit allemaal goed te doen met wat ervaring achter de rug. En dit forum om mij op weg te helpen.
Daarna een Proma GP.
Ook een Buzetti zijstandaard van Florian gekocht via dit forum.
Ondertussen was het duidelijk dat het frame gespoten moest gaan worden. Maar ik was nog op zoek naar spaakwielen. Ook had ik wat ander los spul nodig.
Op marktplaats heb ik een goedkoop, best wel slecht frame gekocht. Maar de spaakwielen en brug waren nog best wel netjes, ook zaten er nieuwe schokbrekers op van 380mm. (heb ongeveer een halfjaar standaard veren gehad) Dus was dit de eerste stap voor mijn renovatie van mijn eigen brommer!
Het is ondertussen alweer maart van 2020, en nu is de tijd aangebroken dat mijn oude vertrouwde Si voor het eerst compleet uit elkaar gaat. Ik neem afscheid van mijn 10-spakers en de donkerblauwe kleur.
Voor het gemakt had ik mijn brug maar in elkaar gehouden. Deze brug wordt niet gestraald, dus kon daar later de tijd voor pakken.
Na het stralen:
Ondertussen ben ik natuurlijk ook aan het kijken naar extra accessoires en updates die ik kan vinden voor mijn Si. Heb via moparts racing een driehoeklagerplaat gekocht. Ook kon ik via de lokale brommerboer een setje mooie white walls op de kop tikken.
Ondertussen liggen mijn spullen bij de spuiter, en kon ik er ook een mooi zadel, iets verlengd zadel bij vinden.
29 maart 2020 om 05:04 #794950Ik heb nu een mooi stukje gehad over hoe mijn brommer tot stand is gekomen.
Ik ben nu 2 dagen verder sinds ik mijn Si terug heb van de spuiter. En ik had niet meer tevreden kunnen zijn moet hoe het er allemaal uitziet. De lak zit erg strak en de kleur springt er heel mooi uit!Na alle tijd die ik met mijn Si heb besteed, is het opbouwen van de brommer best voorspoedig verlopen.
Ik heb wat gezeur gehad met massa voor verlichting. Door de verse lak moest ik wat plekjes opschuren, om ervoor te zorgen dat de verlichting het weer ging doen. Dit moest ik ook doen bij de bobine.
Ook wilde het voorwiel niet helemaal lekker meewerken, iets met lagers en conische moeren. Om het allemaal spelingsvrij te krijgen, en het soepel te laten lopen was wel even een klus.Aan het eind van dag 1 is er ontzettend veel progressie geboekt en ziet mijn Si er helemaal als nieuw uit!
Is ze niet beeldschoon?!
Vandaag was dit hoe ik haar aantrof, en ben ik bezig gegaan met de gas/remkabels, elektra en de spatborden.
aantal problemen die ik nog had waren de beugel voor mijn nieuwe uitlaat:
Mijn maatje heeft zich beziggehouden met een beugel maken voor de uitlaat. Deze zit er ook al onder, maar daar heb ik op dit moment nog geen foto van.Nu alles in elkaar zat was het tijd om een echte testrit te maken. Ohnee, toch niet. Varioplaat loopt wat aan op de brug. Brug beetje bijwerken. en weer proberen. Alles lijkt goed te werken, het eten is op. Dus ik wilde er vandoor gaan.
Mijn Si wil ineens niet starten? Koppeling grijpt aan, maar snaar lijkt ineens niks te doen..? gek.
Afijn, het is al laat. Dus ik laat me maar ophalen, aangezien de brommer niet bij mij thuis opgebouwd is.Ik ga morgen nog even langs om te kijken wat ik kan doen. Maar aangezien ik moet werken denk ik dat het voor nu nog even stil ligt. Ik ben er zo druk mee geweest vandaag dat het al donker was voor ik foto’s kon nemen van het bijna afgeronde project op dit moment. Die krijgen jullie nog van me te goed!
Voor nu is het aan mij de taak om op te lossen waarom mijn wiel/koppeling wel draaien, maar mijn v-snaar niet over mijn vario.
Al tijden wilde ik ook wat schrijven op dit forum. Maar heb me er nooit aan gewaagd. Tot nu dus, ik had eindelijk het idee dat ik een mooie toevoeging kon maken tussen alle andere projecten hier!
Voor nu bedankt voor het lezen, meerdere updates zullen volgen!Vragen / opmerkingen / suggesties zeer welkom! 🙂
Ik heb al veel van jullie geleerd, ik hoop dat ik daar ook wat van kan doorgeven!29 maart 2020 om 08:29 #794953Zeer mooi verslag Lucas. Mooi dat je wat hebt kunnen delen – hier op de site zullen je foto’s niet verloren gaan 😎.
Spuitwerk is goed gelukt! Hoe rijdt je blok nu?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel29 maart 2020 om 14:03 #794967Toen ik had getest gisteren reed mijn blok goed. Misschien wel wat overtoeren, dus moet wat rollen gaan afstellen.
Heb er nog niet aan kunnen werken vandaag.
Ik zit op dit moment nog met het probleem dat mijn koppeling wel aangrijpt. Maar mijn v-snaar niet gaat draaien.
Een trekstarter zou dit op moeten lossen. Maar zou niet weten wat het probleem zelf is..
Snaar te strak, of iets anders, zou in mijn ogen vanalles kunnen zijn.29 maart 2020 om 14:21 #794969De snaar raakt waarschijnlijk de bus van de vario, waardoor hij niet in de poeli klemt. Dat is een veel voor komend probleem bij de polinie en mallosie vario.
Een trekstart of kickstart lost dat op. Op de orginele vario uitvoering zat dan ook een kickstart.
29 maart 2020 om 23:27 #794992Dus, als ik mijn snaar wat in de poulies zou trekken, zou starten dan misschien wel werken?
Als tijdelijke oplossing totdat de trekstart er is?30 maart 2020 om 19:21 #795013Vandaag alweer wat voortgang.
Spatbordjes zitten er netjes op ondertussen. Stickers geplakt en handvatten vervangen
Er komen nog buzetti voetsteunen aan!
Zodra ik de trekstart weer heb, gaat ze nog even langs de wasstraat om al mijn vette vingers er af te wassen 😉
4 april 2020 om 14:41 #795196Het rijdt allemaal weer!!
Lijkt wel alsof mijn koppeling/drukveer verder nog niet zoveel doen.
Wat zou dit probleem kunnen zijn?4 april 2020 om 16:29 #795198Bleek een versleten drukveer.
Heb er maar weer een standaard veer in. En rijdt weer super!Binnenkort maar ff nieuwe drukveer bestellen… Wat raden jullie aan voor:
70DR
Leo krul4 april 2020 om 16:30 #795199En even een stralende foto natuurlijk 🙂
11 mei 2020 om 22:59 #797215Hallo Allemaal!
Ondertussen al vele kilometers gemaakt!
Ik heb een snelheid van 63max, maar trekt als een beest!Onlangs ook een Proma Cannon overgenomen van martino, dat was echt een dikke upgrade! Zoveel toeren! En klinkt ook nog eens lekker!
Ook onlangs nog een CNC variokoppelingschaal aangeschaft!
Ben er nog niet helemaal uit wat ik met mijn kappen wil. Maar motorisch is alles helemaal naar mijn zin!
12 mei 2020 om 02:00 #797220Mooi dat de uitlaat in de smaak valt, maar idd tegenover een Leo Circuit maakt dit nog wel wat uit qua rpm.
Wanneer je nu toch met je kappen bezig bent. Ik mis je tankkapje optisch nogal. Hij lijkt wat iel. Of past deze niet meer vanwege de hoge achterveren? -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.