LED aansluiten

Home Forums Techniek Elektrisch LED aansluiten

This topic contains 9 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Wim 1 year geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #780653

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Nou, Dondersteen is weer flink bezig geweest.

    Ondertussen alweer een weerstand en een spanningsregelaar verder maar mijn licht heeft het weer eens opgegeven..

    Ik wil nu toch echt iets dat blijft werken! Ik heb van diverse mensen Aliexpress linkjes gekregen van LED verlichting maar aan alleen een linkje heb ik niet zo veel..

    Is er iets te koop dat plug en play werkt? Of heeft iemand een stap voor stap how to?  😀

    #780686

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Word lastig om uit te leggen maar eigenlijk is het heel simpel.
    Men kope lmt317 regelaar van vellerman (zelf solderen)
    Sluit wissel spanning aan op de print, start de brommer, laat op minimaal 3000 toeren het blok lopen.
    Meet dan spamming aan de andere kant van de lmt317, met de pot meter (draaiknopje) kan je de spanning instellen van 9 tot 27 volt. Zorg wel dat je een goed koel element op de lmt317 zet anders gaat doe roken.
    Maximale afgifte is rond de 1 Amp dus zorg dat je altijd onder de 12watt blijft met de leds. 5 a 6 wat is goed te doen. Koop leds voor huis installatie g4 zou dat moeten zijn, (is 12 volt) veel plezier,

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #780691

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik heb zelf nu ook een elektronisch blok, opgevoerd, dus maakt aardig wat toeren/stroom. Voor heb ik een normale 12v20watt lamp zitten, een 12v5watt buislampje, en achter een 12v en ik geloof 3 watt LED buislamp ding. Deze heb ik er zo onder gezet dus zonder spanningsregelaar en dergelijke, en doet het heel erg goed! Soms knippert het wat maar geeft goed licht, en heb er nu 2 uur lang rondjes mee gereden. zoiets is het.

    Misschien is dit wat? Ik heb mijn verlichting op de bruine draad aangesloten, en rij met de originele cp kabelboom. Overigens wel alle massa’s netjes gemaakt zodat alles goed werkt.

    Deze koplamp heb ik:
    IMG_2393

    En dit achterlicht:
    IMG_4116

    Ik vond het aansluiten van led in de koplamp enzo ook teveel gedoe 😉

    EDIT: Te vroeg gejuicht, vanmiddag een rondje van ~10 kilometer gereden op aardig hoge toeren en mijn voorlamp heeft het nu begeven  🙄

    #780745

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    als jouw blokje maximaal 14V wisselspanning zou leveren, dan zou je LEDje het opzich best lang uithouden. Maar jou blokje zal veel meer spanning leveren dan 14V. Op stationair toerental zal je waarschijnlijk gemerkt hebben dat de lampjes knipperen. Dit komt door de manier waarop een diode (Light Emitting Diode) werkt. De stroom kan er maar van één kant in.

    Je zou het kunnen oplossen door een afvlakker ervoor te plaatsen, die enkel en alleen het voltage verlaagd naar 12v. Maar als je dan toch bezig ben, plaats er dan een gelijkrichter voor zoals @ritze aangeeft zodat je 12v gelijkspanning hebt.

     

     

    #794986

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Eerst inderdaad een gelijkrichter, dan ga je van wissel naar gelijkstroom. vervolgens diode op de plus, zodat de condensator verderop niet terug leegloopt, en dan Condensator van 20.000 μF ertussen (een pootje op de plus en andere op de min) om de spanning stabieler te maken.

    Ik wist niet dat er gelijkrichters bestaan die ook limiteren tot 12 volt!

    #794996

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Gelijkrichters zorgen vaak voor een hogere spanning dan de wisselspanning wat je meet

    Beste is een buck controller, die gebruikteen pwm signaal om precies 12 volt te maken ongeacht het verbruik
    Een cap dropper werkt wel maar geeft problemen als het blok langzaam draait

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #794997

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    2018. Topic.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #794999

    Peppie1980
    Bijdrager
    Berichten: 112

    Nog steeds interessant. Haha. Ik ben nét lid geworden, ben al 20 jaar uit de “scene”.

    Vandaar mijn interesse. Toen ik stopte met vespa’s was er nog geen LED

    #819563

    ImFarza
    Bijdrager
    Berichten: 29

    2018. Topic.

    Vraag me altijd af waarom je dit soort nutteloze reacties moet plaatsen. Forums zijn er voor gemaakt om ook oude kennis op te doen. Als je alleen maar recente dingen wilt hebben ga je maar naar Facebook.

    Nu naar het volgende; ik wil ook een led lamp plaatsen, maar heb geen ervaring met solderen of iets dergelijks. Is er een plug en play gelijkrichtertje te koop op Ali of iets wat ook kan werken?

    1
    #819564

    Wim
    Bijdrager
    Berichten: 191

    solderen is op zich vrij makkelijk te leren maar je kan ook zelf vertinnende draadverbinders gebruiken.. die hoef je alleen maar warm te maken en klaar is kees.  1200x1171

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.