koppeling pakt niet

Home Forums Techniek Problemen oplossen koppeling pakt niet

This topic contains 12 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Crullie 5 years, 11 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #757306

    Latje
    Topic starter
    Berichten: 4

    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een vespa-ciao uit 2006. Deze heb ik deels gereviseerd en ben nu bezig met de heropbouw. Alleen kwam ik er na het monteren van de koppeling achter dat wanneer ik trap de behuizing van de koppeling (die in contact staat met de riem) wel rond draait, maar het binnenste deel van de koppeling (die in contact staat met het blok zelf) niet mee draait. In de link hieronder staat een filmpje met het zelfde probleem dat ik heb.

    Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt

    #757461

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    harder trappen en je decompressie gebruiken?

    1
    #757462

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Heb je de koppelingsring goed zitten? De opstaande rand moet naar je koppelings zitten en dus niet naar je vliegwiel zoals misschien logisch lijkt.

    Verder moet je even goed kijken of de schaal nog goed plat is en of je alle kogeltjes nog in de segmenten hebt zitten.

    #757709

    Erik J
    Donateur
    Berichten: 90

    Haal eerst je blok er maar onder uit.
    Je mist je koelkap. Als die er niet op zit, is je cilinder en zuiger erg snel kapot.

    Verder moet je even hard trappen. Met de hand gaat veel te langzaam.

    #758285

    Rick.
    Bijdrager
    Berichten: 30

    Probeer ook eens een stukje met je brommer te rennen terwijl je druk houdt op je achterwiel. Menig vespa-ciao rijder start zo zijn brommer. En inderdaad beide koelkappen eerst monteren

    #758451

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Het flimpje is van een vergelijkbaar probleem, dus niet zijn eigen filmpje. Ik ga er vanuit dat de koelkappen gemonteerd zijn, al maakt dat voor de koppeling natuurlijk niets uit.
    Is de koppeling uit elkaar geweest? Het eerste waar ik aan denk zijn verkeerd om gemonteerde startsegmenten, of een vettig koppelingshuis.
    Draait de krukas wel vrij rond (met de hand)?

    #761591

    Latje
    Topic starter
    Berichten: 4

    Hallo Allemaal,

    Inderdaad het filmpje is niet mijn eigen filmpje maar gewoon als voorbeeld.
    De koelkap is zoals het hoort gemonteerd. De koppeling heb ik los gehaald, schoongespoten en weer terug gemonteerd zoals het hoort.
    De krukas  draait gewoon vrij rond.

    #766137

    VesbaS
    Bijdrager
    Berichten: 53

    Heb je je startsegmenten nagelopen? Kunnen ze mooi los bewegen, is het contact oppervlak nog goed, zijn de veertjes niet te strak (lijkt me niet, maar wie weet). Post anders een paar foto’s van hoe de losse onderdelen van de koppeling er uit zien, misschien is het een easy fix en kunnen we je zo uit de brand helpen! :thumb:

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #767938

    Latje
    Topic starter
    Berichten: 4

    Hallo Allemaal,

    Allereerst bedankt voor de reacties,

    Hierbij een aantal foto’s van mijn koppeling alles lijkt er goed uit te zien. Ik heb verschillende dingen nagekeken, maar ik zou het nog steeds niet weten.

    Ik hoor graag van jullie

    #767943

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Zo te zien zit alles goed. je kan nog even proberen de boel heel goed te ontvetten.(thinner of beter nog, aceton)  Zeker als je een kleinere poelie gemonteerd hebt wil een klein beetje vet roet in het eten gooien.
    Controleer ook of de decompressie goed werkt. Soms lekt het klepje en dan gaat het decompresiekanaal van de cilinder dicht zitten met als gevolg, slippende startsegmenten.

    #770839

    Latje
    Topic starter
    Berichten: 4

    Hallo Allemaal,

    Het probleem is inmiddels opgelost.
    Ik heb mijn neef (die in een scooterwinkel heeft gewerkt) om hulp gevraagd.
    Hij enigste wat hij heeft gedaan is de binnenkant waar de koppeling aan moet grijpen opgeruwd met schuurpapier. Eigenlijk heel simpel.

    Alsnog bedankt voor jullie tips en meedenken.

    #770849

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Fijn dat het is opgelost, er zal dan toch wel iets op hebben gezeten wat er niet thuishoorde 🙂

    #770850

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Onderhoud/schoonmaken is heel vaak de oplossing tot beter functioneren.
    Het is weer lente dus alles moet weer mooi schoon (pekel eraf) wat nieuw vet/olie/boenwas en weer klaar voor de zomer :thumb

    TICKLING BARN
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.