Koppakking alweer kapot!

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppakking alweer kapot!

This topic contains 25 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by tnerual 10 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #211570

    Boyan
    Topic starter
    Berichten: 169

    Ja de titel zegt het al, m’n koppakking is alweer voor de 2e keer kapot in 3 weken tijd sinds dat ik de cilinder heb. In die tijd is m’n voetpakking ook al 5x lek geweest, en daarbij maakte de cilinder een raar geluid bij bepaalde toeren, staat geloof ik nog ergens in m’n vorig topic.

    Nu heb ik eens gehoord in een topic dat iemand met dezelfde cilinderkit een scheve cilinderkop had. Nu heb ik eens beter gekeken naar het kopje en het valt me op dat die niet 100% rond is, ook zitten er putjes in.

    hier foto’s van de koppakking de eerste keer

    hier van de 2e keer 3 weken later

    en zo ziet de cilinderkop eruit!

    Herkent iemand dit, en hoe is dit op te lossen?
    Gr Boyan

    #239756

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Het kopje lijkt wel redelijk af te sluiten want je pakkingen zijn vrij schoon.
    Maar het is wel raar dat het zo vaak stuk springt.
    Probeer anders eens zonder pakking om te zien wat dit doet.
    Een evt scheve kop komt dat ook wat sneller boven drijven gezien hij dan aanzienlijk zal gaan lekken ipv dat de pakking dit opvangt.

    #239757

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4110

    Bekend kwaaltje van de 46mm polini kit even de cilinder en kop vlakken zodat je 100% zeker weet dat daar geen verschil in zit.

    #239758

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    en dan zonder koppakking rijden :thumb

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #239759

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Rij al jaren met een 46mm polini cilinder en nog nooit een koppakking gebruikt, wel even de kop en cilinder vlakken voor een perfecte passing en een iets dikkere voetpakking gebruiken zodat de deckhight niet te krap word, want op de foto te zien is de compressie/deckhight wel heel erg stevig voor een 46mm polini.

    TICKLING BARN
    #239579

    tnerual
    Bijdrager
    Berichten: 1191

    Inderaad! Vlakken en zonder koppakking zou een uitkomst kunnen bieden. Het valt trouwens op op de foto’s dat het telkens op ongeveer dezelfde plaats is gebeurd!

    #239727

    -Sam-
    Bijdrager
    Berichten: 4

    precies,
    je hebt te veel compressie.
    waarna de motor ratels op hoge snelheid, en dun pakkingen barsten vanwege de hitte door.
    Neem 0,5 – 1 mm koppakking of spacer, en lange harde ritten, een koude bougie

    #219913

    Boyan
    Topic starter
    Berichten: 169

    Het gebeurt ook steeds weer op dezelfde plaats dat was me opgevallen. Ook heb ik al vaker een dikkere voetpakking gebruikt om uit te komen met de deckheight.

    Het motortje gaf ook een raar geluid bij middeltoeren, ik dacht dat dit van de zuigerveren af kwam aangezien ik deze ook groot vond uitzien voor de zuiger. Maar aangezien hij dus te veel compressie zou hebben, zou ik dit geluid nu wel kunnen plaatsen. Dit zou dan het pingel/detonatie geluid kunnen zijn? Wel alleen maar met warme motor.

    En waar kun je dikkere koppakkingen krijgen en of spacers?

    #227746

    tnerual
    Bijdrager
    Berichten: 1191

    Het kan nog altijd een geluid van de zugierveren zijn geweest, als je het geluid dat je beschrijft wat specifieker zou kunnn beschrijven als ratelen, en lichtjes tikken zou ook mogelijk zijn.

    Anderzijds is het niet uit te sluiten dat dat geluid gewoonweg het naaldlager is om de zuigerpen! 😉

    Het lijkt me zeer sterk dat je last zou hebben van detonantie, dan zou je kop er ook anders uitzien denk ik!

    Dikkere koppakkingen weet ik niet of deze meteen beschikbaar zijn voor deze brommertjes. Ik denk eerder dat je al goed bent als je het allemaal eens opnieuw monteert en probeert met een mooi gevlakt kopje. Op een glasplaat schuurpapier vastmaken en beweging in een 8 maken, maar niet te veel. Als het pasvlak maar goed glimt, dan is het al heel goed! Eventueel kan je dit ook doen met de cilinder, als je er zeker van bent dat de cilinder zelf ook niet perfect recht is bovenaan. Vervolgens de boel goed monteren zonder koppakking en afwachten.

    Eventueel indien nodig de kopmoeren eens opnieuw controleren en indien nodig opnieuw vastdraaien na een 50-75 kilometer

    #239734

    -Sam-
    Bijdrager
    Berichten: 4

    Hebben ze een handleiding om de compressie te berekenen in het forum?
    ze kunnen ook fresen het hoofd op de binnenrand
    spijt me mijn slechte nederlands ..:con
    Hier geven cilinderkoppakkingen.. klick!

    #229694

    Boyan
    Topic starter
    Berichten: 169

    Naaldlager had ik ook al eens vervangen, dus komt echt vanaf de zuigerveren. Ook heb ik mijn eigen voetpakkingen gemaakt van 1mm dik pakkingpapier, daarmee leek alles een beetje weg te zijn. Maar helaas.

    Ik ben radeloos, het blokje blijft nog geen 2 dagen achter elkaar fatsoenlijk lopen. Het geluid is net alsof er in eens een gat verschijnt in m’n uitlaat zo hard, en als ik op dat punt blijf rijden krijg ik steeds problemen. Dan met m’n voetpakking dan weer met m’n koppakking.

    Toen ik ‘m net gemonteerd had vond ik zelfs de compressie maar zwakjes aanvoelen na een draai aan ’t vliegwiel op de bankschroef. Mijn 50cc had nog meer compressie als de 46mm, terwijl er in de 46mm nergens meer geen lek zat??:?

    Dus ik zit te denken aan een fabrieksfout.

    #229509

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4110

    heb je je zuiger er ook weer opnieuw opgemonteerd? kan zijn dat je door je ergernis deze verkeerdom gemonteerd hebt gebeurd iedereen wel eens. hierdoor krijg je ook compressie verschillen bijvoorbeeld.

    #229564

    Boyan
    Topic starter
    Berichten: 169

    Er stond dan wel geen pijl op de zuiger, maar ik ben wel slim genoeg om te kijken hoe de boosterpoorten overeen kwamen in de cilinder t.o.v. de zuiger. Dus de zuiger heeft altijd goed om gemonteerd gezeten.

    #239761

    tnerual
    Bijdrager
    Berichten: 1191

    En ben je er van overtuigd dat je ontsteking naar behoren werkt?

    #239762

    Carphunter
    Bijdrager
    Berichten: 291

    Mijn 46mm Polini had ook dit probleem, koppakking klapte er echt tussen vandaan. 😀
    Oplossing was bij mij wel het vlakken van de kop.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.