Kleinere poelie achter = lager in toeren op top?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Kleinere poelie achter = lager in toeren op top?

This topic contains 4 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Mats1990 10 years, 11 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #210194

    Mats1990
    Topic starter
    Berichten: 9

    Hallo,

    Ik heb het probleem dat mijn ciao op top hoog in de toeren loopt en gaat knetteren in mijn uitlaat omdat de uitlaatgassen ophopen. Ik heb al getest dat wanneer ik iets meer weerstand op het achterwiel aanbiedt (door mijn achterwiel licht in te knijpen) dat het geknetter ophoudt.

    Nu wil in mijn toeren op top beperken door een kleinere poelie achter te monteren.

    Klopt mijn redenatie dat wanneer ik een kleinere poelie achter monteer dat mijn ciao niet alleen met optrekken maar ook op top lager in toeren gaat lopen, omdat deze meer weerstand krijgt tijdens het aandrijven van het achterwiel?
    Of geldt het lage toeren alleen tijdens het optrekken en zal mijn ciao op lange stukken evengoed weer hoog in toeren gaan lopen?

    En zal ik dan van mijn 70mm poelie overstappen op een 65mm of is dat verschil niet duidelijk te merken en zal ik een 60mm polie nodig hebben?

    M.v.g,
    Mats Meulemans

    #239090

    Interceptor
    Donateur
    Berichten: 254

    Hallo Mats1990,
    Mij lijkt dat het benzinemengsel te rijk is, kijk eens naar de kleur van je bougie,
    en de maat van de sproeier.
    Probeer het probleem bij de oorzaak aan te pakken, dus “het knetteren op top” (waarschijnlijk een te rijke afstelling)
    i.p.v. het veranderen naar een kleinere poeli, want het probleem van het knetteren zal waarschijnlijk niet weggaan.
    Door het plaatsen van een kleinere poelie zul je langzamer optrekken en een hogere top behalen.
    als je weet welke maat sproeier je hebt en wat de bougiekleur is, kunnen we je wel verder helpen, dan kun je altijd nog kijken of je een andere poelie wilt.
    gr Nicky

    #239091

    Mats1990
    Topic starter
    Berichten: 9

    Setup:
    Standaard cilinder (38,2mm snor)
    Gianelli Citypower uitlaat
    13/13 carburatuer met sproeier 58 (52/54 loopt warm)
    Poelie 70
    Rest standaard

    Bougie kleur is koffiebruin.

    Wanneeer ik een kleinere sproeier monteer stopt het knetteren, maar dan krijg ik een warmloper (nu al 2 keer gehad).
    Kan dit warmlopen komen doordat ik me cilinder nog niet volledig heb ingereden of omdat me sproeier dan gewoon te klein is?

    Vandaar dat mijn oplossing ook was: de toeren naar beneden helpen met een kleinere poelie waardoor het knetteren ook stopt.

    #239099

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Bougie-kleur is alleen goed af te lezen op een schoongemaakte of nieuwe bougie. Dus als hij eerst koffiebruin was, je veranderd je sproeier, zal hij daarna nog steeds koffiebruin zijn. Pas na 5 kilometer zal deze verkleuren.

    Verder kan je ook je luchtfilter wat meer dichtstoppen/openmaken. hiermee kan je de sproeiermaat wat meer ‘finetunen’.
    Overigens zijn er ook oneven sproeiermaten. Dus sproeier 55 of 57 is er ook.

    #239100

    Mats1990
    Topic starter
    Berichten: 9

    Ja inderdaad, Ik denk dat ik er qua sproeier-afstelling wel uit moet komen.

    Maar nu nogmaals mijn vraag:

    Zal mijn blok met een kleinere poelie hetzelfde toerental draaien op top of zal dit lager worden als gevolg van de “zwaardere” overbrengen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.