Kapot’s Evo ciao Simo Racing binnen

Home Forums Perso’s Projecten Kapot’s Evo ciao Simo Racing binnen

This topic contains 197 reacties, has 32 deelnemers, and was last updated by kapot 16 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 198)
  • Gebruiker
  • #284006

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    {{{{UPDATES VANAF NU IN DE LAATSTE POSTS!!!}}}}}

    Na een paar maanden hier te hebben gelurkt en af en toe wat gepost te hebben, ga ik toch maar een perso maken.

    Het begon allemaal een jaar geleden, de moeder van een kennis van een vriend had een brommer staan maar deed er niks mee, we mochten hem hebben om er aan te knutselen. Hij liep toen niet. Hij was kentekenloos omdat hij jaren verwaarloosd was en niet meer gekeurd was.

    Nadat we een tijdje aan de ciao geknutseld hadden liep hij weer. Hij liep niet helemaal lekker maar we hadden het toch voor elkaar. Hij liep ongeveer 50 nadat ik er een city power onder had geknalt.

    Na een tijdje ging een maat van mij een stuk erop rijden naar zijn oma (10KM). Hij is toen opgepakt, omdat hij nog geen 16 was en geen certi had. De brommer is vernietigd maar de city power heb ik kunnen redden 😀

    En in maart kwam ik er achter dat ik toch wel 16 zou gaan worden in april…. Ik had in eerste instantie geen plannen om een brommer te gaan kopen, en een scooter kwam al helemaal niet binnen omdat ik dat lelijke eco toiletten op wielen vind, met van die patsertjes met puisten erop die veel te hard door woonwijken heen scheuren met van dat lelijke schreeuwende geluid.
    Maar na een tijdje kwam ik er achter dat een brommertje toch helemaal niet zo duur was als ik dacht…. Dan toch maar even kijken… En ik kwam al snel weer bij de vespa’s uit… en de ciao vind ik het mooiste model. Dus maar even wezen zoeken naar een leuk ciao’tje. En ja hoor: Daar stond hij, een mooi zwarte ciao mix met lage kilometerstand. Hij had wel wat schade en roest, maar hij liep nog perfect, zei hij……… Hij wilde er 300 voor hebben dus als je eenmaal 50 kilometer hebt gereden dan ga je niet met lege handen naar huis, dat doe ik mijn ouders niet aan.

    Toen ik eenmaal thuis was kwam ik er meteen achter dat alles niet zo in orde was zoals de verkoper zei, en dat de roest best erg was. Hij heeft ook een deuk in het frame dus ik voelde me best wel genaait. Hij had gelukkig wel een kenteken en was geschouwd, had papieren en boekjes ook allemaal netjes bewaard.

    Ik heb er een avondje mee lopen stoeien want hij ging niet lekker aan, pas na een kilometer of 4 sloeg hij lekker aan.
    De volgende dag had ik meteen alles uit elkaar gehaald met een vriend van me. We zagen niet wat nou het probleem was. We hadden alles netjes schoongemaakt en opgeborgen.
    De dag erop ben ik begonnen met schuren. Dat is nu 3 maanden geleden en ik ben nog niet klaar. Ik ga hem daarom ook laten stralen, waar ben ik nog niet helemaal uit maar dat komt wel goed.

    Ondertussen heb ik mezelf op lopen geilen op nieuwe onderdeeltjes, want ik wilde toch een tikkie sneller als 50 en ik wilde ook wat harder optrekken, ook al vind ik de ciao standaard al best goed optrekken.

    Ik had de city power er al voor, die had ik nog van de vorige ciao, maar ik wilde nog harder. Ik had even rondgekeken op dit forum en ik kwam tot de conclusie dat ik een vario wel machtig interessant vond. Een setje was snel gevonden en gekocht.
    Na een tijdje dacht ik: “waarom 50cc als er 70 bestaat?” dus ik ging op zoek naar een mooi setje, ik kwam op de 42 alu polini uit, maar dat was het toch niet helemaal… Ik wilde meer. Dat werd een 46 Polini, en omdat het niet op de standaard carters paste heb ik er maar meteen evolution engine carters bij gekocht met een 19mm carb (bedankt Jayton).

    Wat ik ook gekocht heb zijn een nieuwe koplamp, een mazzucchelli dikkereet krukas, en nog een boel verf en andere kleine dingen…

    Ik kijk er heel erg naar uit om mijn ciao’tje eindelijk af te krijgen, en hem flink onder zijn kont te trappen.

    Er komt nog een polini top one op met waarschijnlijk een leo demper voor de stilte; want zoals ik al eerder zei houd ik absoluut niet van lawaai. Er komt ook een polini speed control voorvario op, en ik ga mijn vario assen nog reviseren, misschien komt er dan malossie vertanding op, maar dan moet hij nog wel lekker optrekken. Verder laat ik hem stralen en ga ik hem zwart glans spuiten. Ik heb chromen spatborden en een chromen ciao-like voorvork gekocht.
    ———————————————————————–

    UPD@Te 1

    Plan van aanpak:

    Frame laten zadstralen
    Frame spuiten

    ik ga daarna een tijd rondrijden met een standaard blokkie, zodat ik geld kan sparen. Ik kan natuurlijk niet de volle mep in 1 keer betalen want zo rijk ben ik niet. En waarvoor ga ik dan sparen?

    Polini speedcontrol – 72.5
    Polini gewichtenset – 15
    Zijstandaard –
    Bougiekabel –
    Achterlicht Mix (de mijne is gescheurd) –
    Zadel (de mijne is gehandicapt) –
    Decompressieset – 6,5
    Benzinekraan – 6,5
    Carterbouten –
    Airflowdeksel groot carter –
    Uber vette handvaten – 8,5
    Kettingslot – 20
    Achterdragerstangen chroom – 15
    Benzinefilter Alu Zilver – 4,50
    Whitewall bandjes – 50
    POLINI TOP ONE – 85
    Cilinder koelkap bevestiging – 2
    Drukveer geel – 7,5
    Vario naaf revisieset – 25
    Tankdop met slot – 6,5
    Voetstepset – 6,5
    Treeplankmoer – 0,5
    Cardanolie – 3,5
    Voorvork revisie groot – 12,5
    Chroom nummerbordhouder – 7,50?

    Weet iemand of een zijstandaard en voetstepjes passen op een ciao mix zonder trap as? Ik heb geen bokstandaard meer, moet ik daar nu een as in zetten?

    Verder ga ik sparen voor iets groters 😀
    Ik wil namelijk mijn carters, cilinder en carburateur laten tunen 😀 Het liefst doe ik dat bij de twins maar ik weet niet of zij al eerder gewerkt hebben met dit soort cilindertjes, maar ook al zouden ze dat niet dan heb ik er nog vertrouwen in.

    UPDATE 2!!!
    Hier een paar foto’s die ik jullie niet wilde onthouden. Ik was net klaar met alles, en toen drukte ik per ongelijk op een verkeerde button dus nu moet ik alles weer opnieuw typen. Het verhaal zal een stuk minder uitgebreid worden om die reden.

    Uitleg van de foto’s staan onder te foto’s
    Foto’s groot bekijken doe je met rechtermuisknop>afbeelding bekijken.

    ——


    Hier probeer ik mijn brommer aan te lopen, vlak na aanschaf. Het is wel in mijn eigen straat.

    Hier probeert mijn oom mij te helpen. Hij is jaren automonteur geweest en werkt nu bij het ROC in Amsterdam. Hij was hier net terug van de DAKAR rally.
    Er zit 60 meter van mijn huis ook nog een autogarage dus als ik wat nodig heb dan kan ik het daar even vragen. De gasten daar zijn ook nog niet zo oud en wat afwisseling met hun normale werk is af en toe ook leuk. Ik ga zeker een keertje bij ze langs als hij af is. Ik vergeet alleen telkens dat die garage er zit, terwijl het eigenlijk wel ontzettend handig is.

    Hier ben ik (in het rood) met mijn maat aan het sleutelen aan de brommert. We hadden er een city power onder gelegd en hij ging meteen… dezelfde snelheid. 50KM/u.

    EBR Chrome voorvork en spatbord. Zit nog niet vast. Ik heb ook een achterspatbord in chroom maar die heb ik niet op de foto, hij ligt in de schuur en ik heb alleen maar foto’s van de shit in mijn kamertje.

    Hier zijn de spulletjes die ik heb gekocht. Op foto’s enzo lijkt het allemaal zo groot maar in het echt is het maar klein. Die carters wegen ook geen drol bijvoorbeeld.

    Hier de 19mm Dell’Orto carburateur. Het is niet de mooiste foto, maar wel te doen. Ik kan er ook meteen aan opmerken dat er aan dit onderdeel nog wel gebeund kan worden. Dat is mogelijk omdat de inlaat niet over een inlaat spruitstuk hoeft te vallen, maar gewoon tegen de carters aan word gedrukt. Extra diameter is dus geen probleem, zolang je maar binnen de rand blijft van de carb.

    Hier een mooie duidelijke foto van het carter en de cilinderhemd. Zoals te zien zijn de poorten echt aansluitend op elkaar. Maar ook hier valt wel weer te knutselen. Ik laat het echter over aan een prof, want ik zou niet willen dat er iets stuk ging.

    Op deze foto zie je duidelijk de poorten in de cilinder.

    Nog een redelijk goed gelukte foto. Je kunt goed zien hoe de poorten nou zijn verwerkt naast de cilinder. Ik heb het gevoel dat het wel wat groter kan, maar heb geen idee hoe dat zou moeten.



    En de binnenkant ook maar even op de foto gezet.

    Ik ga hiervoor nog een nieuw decompressie setje bestellen, want de mijne zit vol met stront en stukken grasveld.

    Het bougie gat zit lekker in het midden.




    In de carters zie ik ook nog ruimte voor verbetering, de luchtinlaat stroom kan korter, en zitten hier en daar nog braampjes, en de olietoevoer naar de lagers kan beter.

    Meteen maar even het beeldscherm getuned met wat stickers. Polini stickers zitten bovenop. De stickers wil ik absoluut niet op de ciao hebben, ik vind stickers echt het lelijkste wat er is, tenzij er een thema aan verbonden is zoals op de simonini citta die ik hier ergens tegenkwam.

    Ben even aan het vogelen geweest over hoe ik een filter ga inbouwen in dat luchtfilter zonder filter van polini, maar ik kom er niet uit… Het ding zit ook vaag in elkaar, ik denk dat ik er een ander luchtfilter op ga zetten, en misschien bind ik er wel gewoon 2 panty’s over (merkt mijn moeder vast niet)




    De welgevormde Nuova Mazzucchelli krukas in beeld. Hier zal wel niets aan te tunen zijn.

    Een stukje benzineslang. Ik wed dat ik hier nog wel iets aan kan tunen 😛 er komt nog wel een mooi bezinefiltertje tussen, aangezien mijn tank nog uitgebaggerd moet worden en er altijd wel restjes overblijven. Deze hoef ik natuurlijk niet in de sproeier terug te vinden.

    Deze heb ik nu over na aanschaf van een koplamp. Alleen de behuizing van de koplamp was gescheurd, maar ik kreeg er ook nog toeter, teller, en tellerkabel bij. Bij interesse kun je hier reageren maar beter stuur je mij een PM.

    Hier nog een foto van het boeltje.

    Ik hoop dat de foto’s jullie bevallen.
    –edit–
    nog een paar dingetjes die ik wil kopen:

    Ik ben verliefd op de witte zijvlakken… Heeft iemand foto’s van een ciao met deze bandjes eronder?

    De uitlaat ga ik NIET meer kopen 😛 ben van het plan afgezien. Tis een mooie uitlaat, maar ik ga er zelf een bouwen op berekening.

    Deze ga ik ook kopen, in een later stadium. Ze zijn ook uitverkocht @TM en ik ben benieuwd of ze ooit terugkomen. Anders zal ik deze tweedehands moeten kopen.

    Gele malossi drukveer voor in de 100mm achterkoppeling. 100mm is groot maar optrekken vind ik ook belangrijk, en met die koppeling trekt hij ook lekker door die malossi vertanding heen later.

    Deze voorvario moet er op komen.
    Moet alleen nog even kijken voor de rolletjes, de een zegt zwaar, de ander de 1 na zwaarste rollenset. ik denk dat ik de zwaarste koop dan kan ik altijd afwisselen met de standaard rolletjes.

    Deze rolletjes bedoel ik. Als iemand hier nog opmerkingen over heeft hoor ik dat graag.

    Dit mag natuurlijk niet ontbreken op mijn lijstje.

    Deze cardanolie zal ik ook nodig hebben.

    Deze handvatten komen er op. Iemand idee of dat gaat werken? Owja, daarbij meteen nog maar een vraag: kan ik wel vol gas geven met die 19mm carb? ik bedoel, omdat hij meer open kan moet er meer aan de gashendel gedraait worden maar kan die wel helemaal open dan?

    Tankdop met slot, erg handig denk ik.

    hoe moet ik deze bevestigen? ik heb geen trapas meer.. moet ik er gewoon schroefdraad doorheen halen?

    nieuw kraantje, de mijne zit vol met stront.

    Deze hadden ze niet meer op voorraad bij mopshop, maar ik moet ze toch hebben 😀

    Deze heb ik ook nodig, wil ik gewoon vervangen voor de zekerheid.

    Een zijstandaartje. Die hadden ze ook niet meer bij mopshop.
    Moet ik hiervoor nog wat aanpassen in mijn frame? Er zit bij mij helemaal niks meer op van het standaard, de as heb ik er ondervandaangesloopt, die was verrot en scheef.

    Stiekem zien deze er wel erg leuk uit, maar ik vind ze wel duur @ 75 euro. misschien koop ik ze later nog eens.

    Dit clipje is bij mij helemaal verrot dus een nieuwe is welkom.

    Mijn huidige decompressie spullen zitten vol stront en stukken grasveld dus ook hier word een nieuwe voor besteld.

    ik neem aan dat dit de goede bougie is voor mijn setup..

    Ik heb al een slot, een U slot, maar dieven specialiseren zich op 1 merk sloten, dus 2 is altijd veiliger dan 1.

    op of aanmerkingen zijn welkom.

    [updates zie laatstigste post :D:D:D]

    #448426

    N!CKs

    nou, een heel verhaal maar zo te horen komt hij er goed uit te zien.
    en hij zal zkkr wel snel trekken/rijden:thumb

    #448427

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    N!CKs :
    nou, een heel verhaal maar zo te horen komt hij er goed uit te zien.
    en hij zal zkkr wel snel trekken/rijden:thumb

    Ja ik hoop het wel, ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen met malossi vertanding en een gelijkwaardige setup. Ik ben ook benieuwd of ik hem stil krijg zoals ik hoop..

    #448430

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Hey
    Ziet er echt wel leuk uit.:D
    In het allerergste geval zou je die city power er weer op kunnen leggen als hij niet stil genoeg is.:lol
    Succes er mee:thumb

    #448431

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    VespaAvanti :
    Hey
    Ziet er echt wel leuk uit.:D
    In het allerergste geval zou je die city power er weer op kunnen leggen als hij niet stil genoeg is.:lol
    Succes er mee:thumb

    Dank je.
    Ik ga ervan uit dat ik hem stil krijg. Anders koop ik een demper voor een motor of zo, maar stil word ie. Ik weet nog niet hoe ik de inlaat stil ga maken. De standaard polini filter (zonder filter) maakt volgens velen een ongelooflijke herrie. Misschien pak ik hem in in schuim of zo, ik zie nog wel.

    Bovendien krijg ik nooit 5.5PK door een city power heen, dan komt het potentieel van deze spullen nooit naar voren.

    UPD@Te 1 – in de startpost

    #448433

    sieger
    Bijdrager
    Berichten: 763

    hee leuk ciaotje;)
    ook wel leuke onderdelen die je wil gaan kopen…
    heb wel een tip voor die top one…
    die moet je ff spuiten met hittebestendige blanke lak;)
    roest ie ook niet8)
    veel sleutel plecier;)

    #448434

    .-{2F4OV}-.

    Leuk project:D Zal owk zeer leuk gaan lopen:thumb

    Ben zelf niet egt fan van polini. Kvind t owk jammer da de evo engine maar n twee kleps membraam heeft en de polini 46mm is nou owk nie t beste mja… De speedcontrol vario vind ik dan wel weer zeer goed…

    Succes durmee:thumb

    #448435

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    .-{2F4OV}-. :
    Leuk project:D Zal owk zeer leuk gaan lopen:thumb

    Ben zelf niet egt fan van polini. Kvind t owk jammer da de evo engine maar n twee kleps membraam heeft en de polini 46mm is nou owk nie t beste mja… De speedcontrol vario vind ik dan wel weer zeer goed…

    Succes durmee:thumb

    Ja die twee kleppen zijn zeker een groot nadeel, maarja, ik neem het voor lief. Ik ben beniuwd wat het tunen mij gaat opleveren aan snelheid 😀

    #448436

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    ALs je trouwens nog een voorproefje wil van het geluid 🙂 wat je blok ONGEVEER gaat produceren….

    Maybe iets meer of iets minder kabaal , maar nog steeds een berg herrie hoor.

    Tunen zou ik niet heel veel van verwachten. Als ze met de cilinder bezig gaan komt er maybe een half pk meer uit rollen. Als ik jou was zou ik het blok in plaats van dat geld aan tunen te besteden goed afstellen op de testbank en er het optimale uit trekken daar.

    Eerst op de testbank en dan bijv je cilinder laten aanpassen door twins.

    #448438

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    wat zou ik dan moeten afstellen op de testbank? de carb? Ik heb nog geen ervaring met tunen dus ik weet er niet zo veel van 😛 Het tunen is goedkoper als ze het blok ongebruikt en uit elkaar binnen krijgen… Bovendien zou ik niet weten waar ik even een testbank vandaan moet halen.

    En het tunen is toch iets wat ik wel erg graag wil.. Gewoon omdat ik het vet vind 😛

    In het filmpje is wel veel kabaal ja 😛 ik heb al een hele speurtocht opgezet naar dempers. Ik heb niet veel kunnen vinden maar dat komt vanzelf 😀

    Bedankt voor je reactie trouwens 😀

    –edit–
    oja, ik laat niet alleen mijn cilinder tunen dan, maar ook mijn carters en ik hoop ook de carburateur.

    #448439

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Twins heeft een testbank staan , daarop kan je hem afstellen.

    Ik zou je blok gewoon inelkaar zetten en eerst testen.. daarna bijvoorbeeld de cilinder laten tunen en weer testen.

    Nu laat je straks voor 150 euro stuff tunen en weet je niet eens wat je eruit hebt gehaald. Ik zou dat iniedergeval niet doen, wil toch weten wat er nu beter is geworden en hoeveel dit beter is.

    #448440

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    Ja dat is waar. Misschien kan ik dat wel beter doen. Dan ga ik um een keer met edjuh in elkaar zetten.

    Ik moet nog wel een tijdje wachten want al die onderdelen zijn best duur bij elkaar, en dat lijstje is niet eens alles wat ik nodig heb.

    #448447

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Geen topone nemen, liever een simonini uitlaatje denk ik(of SP). Het tune’geld kan je ook aan een opmaat uitlaat uitgeven.
    Mooie setup, wat zou twins er uit kunnen halen vraag ik me af. Een retorische vraag want uit die 46mm polini kan volgens mij stukken meer gehaald worden.

    Ander luchtfilter moet je ook kopen want dat evo ding is prul(gewoon een plastic gedrocht zonder filter whatsoever).

    #448458

    kapot
    Topic starter
    Berichten: 531

    Edjuh :
    Geen topone nemen, liever een simonini uitlaatje denk ik(of SP). Het tune’geld kan je ook aan een opmaat uitlaat uitgeven.
    Mooie setup, wat zou twins er uit kunnen halen vraag ik me af. Een retorische vraag want uit die 46mm polini kan volgens mij stukken meer gehaald worden.

    Ander luchtfilter moet je ook kopen want dat evo ding is prul(gewoon een plastic gedrocht zonder filter whatsoever).

    Klinkt zeer interessant Ed, een top one is idd niet zo hoogtoerig dus een simo zou beter zijn. Nog beter is natuurlijk een opmaat uitlaat maar ik heb geen idee hoe of wat ze kosten/waar ze te halen zijn.

    De poorterij is verre van perfect zoals ik het kan zien, alles is een beetje klein/dicht.
    Evo filter is idd gewoon een misvormd stuk plastic met een paar gaatjes. Er zit helemaal geen demping in.

    Is een calibrata een goede optie als een opmaat mij te duur word?

    Ik ben ook zeer benieuwd naar wat twins eruit kan halen, ik kan haast niet wachten 😀

    –edit–

    reiniero :
    koop een ninja;) is ook een mooi ding en trekt en gaat hard en zijn zeer mooi=)

    *edit* : heb er nog een te koop (reinier-_-webber@hotmail.com) voor interesse;)

    Ik houd het in mijn achterhoofd maar ik wacht eerst de reacties van de anderen af 😉

    #448459

    reiniero
    Bijdrager
    Berichten: 1195

    koop een ninja;) is ook een mooi ding en trekt en gaat hard en zijn zeer mooi=)

    *edit* : heb er nog een te koop (reinier-_-webber@hotmail.com) voor interesse;)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 198)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.