Kan deze ratel kwaad?

Home Forums Techniek Motorisch Kan deze ratel kwaad?

This topic contains 7 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Joeri999 3 years, 5 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #802973

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Ik heb een ratel in mijn blok. Voor mijn gevoel is het wat meer na een langere rit, wanneer hij goed warm is, maar zeker ben ik daar niet van.

    Zo klinkt ie: https://youtu.be/KocX45pnAao

    Na alle dingen die ik er hier over gelezen heb, gok ik dat het de zuigerveren zijn. En dat ik me dus niet druk hoef te maken. Maar als iemand een ander idee heeft, hoor ik het graag!

    Edit: een betreft trouwens gewoon een 50cc Piaggio-cilinder met bijbehorende Piaggio-zuiger.

    Edit2: ik voel geen speling in de krukas, hij loopt als een zonnetje, start probleemloos. Allemaal super, alleen klinkt die ratel gek.

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door Joeri999.
    #802978

    Robster
    Bijdrager
    Berichten: 183

    Denk niet dat het zuigerveren zijn.
    Lijkt er meer op dat er iets aanloopt, meetrilt….

    #803011

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Hmmm, net even heel goed gekeken. Alles wat in de buurt zit losgehaald, het geluid lijkt toch echt uit de cilinder te komen :-(.

    #803019

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Toch ook niet: nog beter luisteren stuurt mijn aandacht naar het carter. Nou ja, binnenkort moet het blokje er toch tussenuit: dan gelijk maar even kijken of er niet een stukje zuigerveer in het carter ligt, of een los schroefje onder het vliegwiel bij de ontsteking…. als dat ’t ook niet is, dan wordt het nu toch tijd voor die volledige blokrevisie. Leren we dat ook eens.

    #803036

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Kruklagers en keerringen ook maar meteen doen dan, het is heel moeilijk luisteren zo maar ik lijk ook wel gravend (gare lagers) geluid te horen.
    En zo’n setje kost niet veel.
    Kan ook het koppelings naaldlager zijn.
    Maar daar kan je van buitenaf later nog bij.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #803046

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Ja. Wat ik nu van plan ben is krukaslagers, krukaskeerring, naaldlager, zuiger (toch maar). Dan zou je toch alles moeten hebben aan de binnenkant? Ik wil gewoon volledig op het blokje kunnen vertrouwen. Meanmachine heeft me ten slotte geïnspireerd voor lange tochten :mrgreen: .

    Setje heb ik al liggen, ik heb me er alleen nog niet aan gewaagd. Met name de krukaslagers van de krukas halen en de nieuwe erop lijkt me nog wel een uitdaging, maar moet vast gaan lukken met de hulp van dit forum. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind hem best spannend, maar wil het toch eens gedaan hebben.

    Joeri

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 5 months geleden door Joeri999.
    #803059

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Ken je deze al:

    Complete blok revisie Vespa blok + afstelling ontsteking

    Ik gebruik alleen dan wel een lagertrekker om de lagers van de krukas af te halen ipv van de schroevendraaiers er tussen te slaan.
    En ik stook de binnenschalen van de lagers ook even heel snel heet met een minibrandertje,
    dit om de vaste passing van de lagers op de krukas zo min mogelijk te beschadigen.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #803096

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Dank je wel Wim, ja, die HowTo had ik gezien. En ga ik er ook naast pakken :-). Samen met wat materiaal van YouTube.

    Ach, het zal ook wel loslopen. Ik houd jullie wel op de hoogte in mijn perso :-).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.