Is mijn remtrommel ei-vormig?

Home Forums Techniek Framedelen Is mijn remtrommel ei-vormig?

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Crullie 2 years, 5 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #804189

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Hi,

    Misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor, daarom even een check op dit forum. Want bijgestuurd worden kan nooit kwaad.

    Mijn achterrem doet raar – en ik denk dat dat zo is sinds ik mijn wiel vervangen heb. Hij remt namelijk snoeihard én vrijwel niet in een enkele omwenteling van het wiel.

    Hard remmen steeds op dezelfde plek, bijna niet remmen ook steeds op dezelfde plek.
    Bij het bijna niet remmen kan ik ook de remgreep eenvoudig verder intrekken (waarna hij ook daar voldoende remkracht heeft).

    Van buiten lijkt mijn remtrommel, vergeleken met de klok, exact rond.

    Alle signalen (behalve die exact ronde buitenkant) wijzen mij op een ei-vormige remtrommel. Waarbij het remblok op de ene plek dichter bij de trommel zit dan op de andere plek. Maar omdat ik me niet voor kan stellen waarom zo’n ding in vredesnaam ei-vormig zou worden (hij draait immers rond tijdens het remmen, dus zou toch evenredig moeten afslijten), vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie. Voordat ik het wiel eraf haal en heel intelligent naar de remtrommel ga staren… om vervolgens niets te zien.

    Tips meer dan welkom!

    #804191

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Ik denk dat er veel vuil bij de remmen zit stof/braggel of binnenkabel beweegt met schokken, vaak oorzaak van achterstallig onderhoud en dan wil dit soort plotselinge actieve remmen rariteiten wel eens gebeuren.
    Klok uit het wiel halen en poetsen maar, mag met remmen reiniger, zo schoon :thumb

    Edit : vooral nu in het najaar mogen de remmen wel even weer wat aandacht dan blijft het veilig.

    TICKLING BARN
    #804193

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    Ik denk dat er wel iets heel geks moet gebeuren wil er opeens een kuikentje uit je achterwiel kruipen 😀
    Eerst de boel maar eens goed schoonmaken idd.
    Wat er denk ik is gebeurd, is dat je kleine groefjes in de remtrommel hebt, en dat je bestaande remsegment, volledig anders is afgesleten, waardoor er op sommige vlakken meer grip is, en dat verklaart misschien ook waarom je op sommige punten je rem meer kan inknijpen.

    Als die groeven heel erg zijn kun je ze mogelijk voorzichtig laten afdraaien.
    En als het spul allemaal al los is, prop er dan meteen even een nieuwe schoen in:
    https://www.jmpbonderdelen.nl/achterremsegment-citta-ciao-newfren.html

    Het is nu toch de tijd van het jaar om je schoen te zetten tenslotte.
    Beetje kopervet op het asje en op de veer en hij remt weer als nieuw.

    1
    #804202

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik zou toch even (intelligent) gaan kijken..zoals je zelf al zei.
    Misschien heeft hij  lang stilgestaan (schuin) en stond er water in het achterwiel en zit er roest. Je zult ongetwijfeld iets zien.
    Maak gelijk wat foto,s dat vind iedereen leuk.

    Ik zou zeker geen vet gebruiken bij de rem, nergens voor nodig.

    Zitten er diepe krassen in het rem vlak van je wiel, dan gaat dat ten koste van je rem vermogen.
    Afdraaien is een geweldige tip, maar het kan ook goedkoop.

    We gaan even lowbudget:
    Lijm een strook grof schuurlinnen op een remschoen met Bison kit. En dan de boel monteren. Dan het het wiel met de hand ronddraaien en zachtjes remmen, dan slijp je in no time de groeven er uit.

    IMG_1192

    #804277

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Dank jullie wel voor de adviezen!

    Voordat ik het achterwiel heb gewisseld, heb ik de remkabel, remblok en klok gewisseld (dus nog met het oude achterwiel). Dat werkte feilloos. Dus ik verwacht – in ieder geval in die onderdelen – geen vuil of achterstallig onderhoud.

    Maar… ik kan me niet herinneren hoe goed ik het ‘nieuwe’ wiel van binnen heb schoongemaakt. En ook niet of daar wellicht groeven zitten. Dus ik ga het zeker (denk dit weekend) eraf halen, intelligent kijken :mrgreen:, eventueel roest verwijderen en als ik iets van groeven zie, of als het met andere schoonmaakacties niet lukt, de tip met het schuurpapier proberen. Ik heb het oude remblok nog, dus dat kan ik er mooi voor gebruiken.

    En natuurlijk zal ik foto’s maken!

    Fijn, dit forum. Dit gaat vast goed komen.

    #813231

    Joeri999
    Topic starter
    Berichten: 135

    Goed… een jaar hobbelen op mijn hobbelpaard verder (shame on me), ligt alles weer uit elkaar. De schuurpapier-tip heb ik destijds nog geprobeerd, maar heeft toen geen resultaat opgeleverd.

    Ik ben toen vergeten foto’s te maken, maar nu zijn ze er wel: zie onderstaand. Mocht iemand meer zien dan ik, dan hoor ik het graag!

    image3image4image5image6image1image0image2

    #813233

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Kan nog speling op de spaken zijn en/of het wiel heeft een keer een flinke klap gehad en dus staat het ingeperste getande center van het wiel scheef ten opzichte van de trommel.

    Ook hier :  meten is weten :thumb

    TICKLING BARN
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.