Imitatie carter

Home Forums Mening & ervaring Carters Imitatie carter

This topic contains 75 reacties, has 32 deelnemers, and was last updated by 12V 3 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 76)
  • Gebruiker
  • #150235

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Ik had al het vermoede dat er iets vet mis zou zijn met die carters.
    Eens kijken als wilk met het chinese carter en chinese krukas het er beter ervan af brengt.
    Het kan zijn dat je er perse ook een chinese kruk erin moet doen….

    We wachten af 😕

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #150236

    coda
    Donateur
    Berichten: 670

    Jammer, daar was ik al een beetje bang voor, vandaar ook mijn vraag.

    @ Zevenenergie: Wat bedoel je met het carter opstuiken? Er iets op solderen of zo?

    #150237

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Opstuiken:

    Een stomp beiteltje op de rand van het inlaatvlak zetten met en paar gedoseerde tikjes (groter) tikken.Het onderste en de zij vlakjes zijn makkelijkst, maar voor het bovenste vlakje moet je even een stukje vierkant 8mm staal nemen met omgebogen uiteinden. Het inlaatvlak kan gemakkelijk een paar tiende mm naar voren komen. Dan de krukas er in en draaien en kijken of er wat weg gehaald moet worden of er iets meer gestuikt moet worden. Ik heb geen carter liggen anders kon ik toe lichten met foto,s. Solderen kan ook maar dan ben je wel rigoureus bezig en moet je weer gaan kotteren.

    #150238

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Dus als ik het goed begrijp dan is het uitwisselen van de lagers niet echt het probleem, maar het kan nog wel zo zijn dat de lagerzittingen niet recht(inline) tegenover elkaar zitten en dus de krukas daardoor tikkeltje scheef zit en gaat lekken langs het inlaatvlak.

    Stuiken kan een oplossing zijn maar dan moet je wel wat ervaring hebben in de gereedschapsleer en materiaalkennis(2 exacte vakken in de fijnmechanische techniek) voordat je je daar aan waagt, plus dat niet het hele inlaatvlak omhoog komt, alleen maar direct langs de inlaat dus maar een klein randje die nog afsluit.

    TICKLING BARN
    #150239

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Volgens mij zitten de lagers kaarsrecht tegenover elkaar, maar hebben ze het inlaatvlak gewoon te ver weggefreesd.
    De krukas loopt in ieder geval héél soepel.

    Ik wacht even af hoe het bij andere carters verloopt. Als bijv. Wilk1985 tegen hetzelfde euvel aanloopt,
    gaat de mijne weer uit elkaar en zoek ik een oplossing.
    Misschien is het een uitzondering en is de rest van de serie wel goed. Laten we het hopen.

    #150241

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    r&m tweewielers gaan ook de test doen zei hebben dit carter ook op marktplaats staan.
    Ik had ze een mailtje met de vraag sluit het inlaatvlak ook voldoende af en dat gaan ze nu testen :p
    Eens kijken als ik weer een reactie terug krijg 😉

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #150242

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3786

    Goed, ik ben voorlopig even klaar met dit carter. Tijd voor een samenvatting:
    Ik heb een paar dingen getest voordat ik overging tot montage, het volgende:
    Het schroefdraad voor de ontsteking is allemaal goed, zit ook op de goede plekken.
    Het gat waar het cilinderhemd invalt is exact 46,00mm, bij Piaggio carters is het net iets groter waardoor je met een cilinder die vanzichzelf al een wat dikker hemd heeft het probleem kan hebben dat de cilinder klemt. Geen groot probleem is met een schuurpapiertje op te lossen.

    Wat foto’s van de inlaat voor de liefhebbers, helaas heb ik niet kunnen kijken of hij wel of niet goed afsloot…



    De voet is perfect vlak.

    Het tuutje van de inlaat waar de carb op komt is in orde, ook deze is iets dikker als bij een standaard Piaggio carter dus de carb blijft perfect zitten.

    Hier nog een duidelijke foto waarop zichtbaar is dat het lager standaard een stuk uitsteekt en scheef zit.


    Problemen kwam ik vooral tegen bij de lagers. De lagers die er standaard ingeperst zitten hebben exact dezelfde passingen als SKF lagers, ik heb ze namelijk beide opgemeten en daaris niets mis mee. De lagerpassingen in het carter zijn echter veel dikker als bij een standaard Vespacarter. Aan de kant van het kleine carter stak het lager een paar milimeter uit, dit is de reden dat ik flink ben gaan verwarmen om te proberen het lager er verder in te krijgen. Net zoals Fons heb ik de gasbrander er flink lang op gehouden, toen kwam het lager eruiteindelijk uit.

    Toen zag ik gelijk waarom het lager er niet helemaal in zat en ook nog eens scheef gemonteerd was.




    Zoals je ziet op de foto zit halverwege het lager een dikke metalen rand. Fons was dit bij jou ook zo? Of is het je misschien niet opgevallen?
    De zwarte gorigheid overal komt omdat het lagervet dat op de lagers zat is gaan smelten door de gasbrander.
    De dikke metalen rand heb ik dus eerst weg moeten halen, daarna heb ik de Chinese lagers op de Chinese krukas gemonteerd en een nacht in de vriezer gelegd.
    Vandaag heb ik geprobeerd om de Chinese kruk met lagers in het carter te leggen, maar dit was echt geen doen. In het groot carter gingen ze maar voor de helft, het kleine carter was ook een gevecht. Ze wilden er echt niet in, waardoor ik ben gaan persen na nog flink warmgestookt te hebben. Dit was teveel voor het klein carter dat daarna gebarsten is…… Toen was het dus even over voor mij qua experimenteren.

    Het aparte is dat Fons niet echt problemen had met de montage zover ik uit zijn verhaal begreep. De reden dat het bij mij zo’n drama was kan dus 3 redenen hebben:
    1. De Chinese lagers zijn te dik, Fons gebruikte SKF lagers wellicht dat die er wel goed ingaan. Fons schrijft zelfs dat ze bij hem erg losjes in het carter vielen.
    2. Ik had gewoon pech dat mijn carter zulke dikke passingen had
    3. Ik heb niet genoeg warmgestookt. Bij normale carters stook ik nooit warm maar doe ik altijd groot en klein carter in de oven, dit heeft altijd perfect gewerkt bij mij behalve bij deze carters. Ik heb ze nog wel gestookt maar wellicht dus niet genoeg.

    Conclusie: De legering is zeker goed, doet niet onder voor die van Piaggio carters. Qua metaalkeuze en degelijkheid heb ik absoluut geen twijfel. Het lijkt alleen alsof het carter overal dikker uit de mal gekomen is, en dit kan problemen opleveren.
    Het carter zelf is vast bruikbaar mits de inlaat niet teveel lekt.

    Dit cartersetje verdient mijn inziens zeker nog een kans, en die gaat het ook krijgen van mij. Voor de prijs hoef ik het niet te laten dus dit verhaal krijgt nog een vervolg dit jaar als ik een nieuw setje heb.

    Overigens houd ik JMPB ook op de hoogte van deze bevindingen, wellicht dat er nog eens een betere lichting komt.

    Uiteraard ben ik tot die tijd zeer benieuwd naar de bevindingen van Lennaert en eventuele andere pioniers 🙂

    #150243

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Wat jammer dat het kleincarter gebroken is …heb je de kruk wel in het groot carter gekregen want dan kan je als nog even blazen en kijken als het afsluit 😉

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #150244

    DinoH
    Donateur
    Berichten: 1261

    Jammer om te horen…

    #150245

    Wilk1985
    Topic starter
    Berichten: 3786

    @ Lightlord, nee, ik kreeg de helften niet op elkaar, en de kruk kwam ook niet recht in het carter te zitten dus ik kon hem niet draaien. De kruk ligt nu alweer in de vriezer, morgen nieuwe !SKF! lagers erop en dan kan hij gaan wachten op een nieuwe kans 🙂

    #150246

    johan 007
    Bijdrager
    Berichten: 47

    te mooi om waar te zijn een super splinternieuw carter met grote inlaat voor maar 35,- euro

    wel appart dat die lagers er niet goed uit willen is er iets afwijkends in de afmetingen (dieptes/breedte) van de lagerpassing of iets dergelijks ik vermoed dat je al het mogelijke natuurlijk al gemeten hebt

    #150247

    JariV
    Bijdrager
    Berichten: 268

    Hier hebben ze ook gewoon alles voor ciao, als je chineze zooi wilt :p

    http://french.alibaba.com/product-gs/crank-case-set-vespa-ciao-an-601338705.html

    #150249

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Die advertentie hadden de Duitsers ook al gezien, moet je wel 200 minimaal kopen voor € 16.- per stuk.
    Maar als de kwaliteit tot niets lijdt dan is het sneu geld :no

    Mijn ervaringen met de Chinese minibike’s, crossers en trike’s en aanverwante onderdelen is gewoon slecht en komt overéén met bovenstaande verhalen. Echt niet de moeite waard.
    En als ik kijk naar de foto’s dan zie ik dat Fons zijn groot carter nog ruw is aan de binnen zijde en die van Wilk is bewerkt aan de binnenzijde, dus mijn vermoeden is dat de giet verschillen zo groot zijn dat ze de carters moeten aanpassen om aan de toleranties te voldoen. En mijn ervaring is dat ze in China niet zo op de toleranties kijken. Wat in Italië word afgekeurd gaat in China gewoon de verkoop in.

    Denk dat het verstandig is om eerst maar eens goed de kat uit de boom te kijken 8)

    TICKLING BARN
    #150250

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Ik ben bij de montage niets geks tegen gekomen. Behalve dat de inlaat lekt natuurlijk :p
    Maar verder verliep alles soepel, beter dan ik gewend ben van originele carters. Krukas loopt ook in 1x soepel zonder zware punten, dus geen tikjes op het carter hoeven geven.

    Ik haal hem binnenkort weer uit elkaar. Want proberen om het aan het lopen te krijgen met een lekkende inlaat, is verspilde tijd en moeite.

    Edit:

    Ligt weer uit elkaar. Geloof het of niet, maar ik krijg er voelermaatje 0,30 makkelijk tussen.
    Onze krukassen zijn 69,9 dus het carter zou naar mijn mening maximaal 70 mogen zijn. Dat is in dit geval dus 70,5.

    Ik ben zeer benieuwd naar de ervaring van anderen, en hoe consistent de productie is.

    #150251

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Dat is wel een erg grote afwijking daar kunnen we niks mee DAMN ;(

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 76)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.