Iemand ervaring met deze LED lichtjes?

Home Forums Techniek Elektrisch Iemand ervaring met deze LED lichtjes?

This topic contains 32 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by 19roland70 11 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Gebruiker
  • #158433

    Jonny10
    Topic starter
    Berichten: 234

    Ik heb ze net ontvangen. Moet wel zeggen dat ik er tevreden over ben.

    Het achterlicht: ziet er op de foto erg “gloeiend” uit, maar in werkelijkheid ziet het er mee zoals op de tweede foto uit.

    De koplamp past inderdaad perfect, ik heb het hendeltje op een van de aansluit pennen gezet om hem erin te houden. Dus daar sluit ik gelijk me plus op aan, net zoals de originele lamp.

    Met en zonder reflectiebak: Het verschil kwa afstand is wel te zien, het lijkt me dat dit op straat nog duidelijker zal zijn.

    Ik wacht alleen nog op me ON-ON schakelaar om het in te bouwen. Aan de nieuwe kabelboom ga ik wel beginnen.

    Accuutje rust al twee dagen zonder probleem op deze plek:

    #160489

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    Nu iedereen het hier over de lampen heeft wil ik eigenlijk ook even mijn vraag er over stellen (immers branden mijn lampen iedere rit door waardoor ik dus nu steeds met donker maar met smartlampjes rij …)

    Als ik me dit :http://www.jmpbonderdelen.nl/kreidler/electrisch/spanningsregelaar-kokusan-electr-onts-12-volt.html%5D12V spanningsregelaar[/url"> er tussen zet en dan vanuit daar mijn leds aansluit.

    Dan zou ik als ik leds gebruik die 12v kunnen houden deze erop aansluiten? (zoals [url=http://www.grootaers.nl/index.htm?http://www.grootaers.nl/toonafbeelding.php?ProductNr=16640&hoofd%5Ddeze%5B/url%5D (neem er 13 van) )
    + deze voor achterlicht
    [url=http://www.grootaers.nl/index.htm?http://www.grootaers.nl/toonafbeelding.php?ProductNr=16640&hoofd%5DLed klein en hier 9 van. Red je dat dan zonder een weerstand er tussen te zetten? Zodat mijn licht tenminste goed blijf … Want dit is erg frusterend zoals je kan geloven 😛

    #160452

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    @beunhaas een led is geen lampje maar een diode en deze werken op stroom en niet op spanning ,dus altijd een weerstand om te zorgen dat er de juiste stroom doorheen gaat.
    hier nog iets:
    http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=29439

    #160490

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    Bedankt Roland,

    Alleen begrijp ik niet geheel wat je erover zegt?(in dat topic waar je heen linkt) Ben niet zogoed in elektro. Weet alleen de basis en daar houd het bij op.

    #160488

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    vertel maar wat je wil weten.

    #160498

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    even via PM, zal sneller gaan en dan post ik hier mijn conclusie wel. Anders is het teveel OT

    #160375

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    Ik heb deze schema’s ontworpen met een lm317 de maximale ingangsspanning is 37V , (lijkt me redelijk)
    Deze spanningsstabilisator werkt op basis van constant current ,dwz dat de spanning varieert maar de stroom door de led’s hetzelfde blijft,hetgeen wat een led dus nodig heeft.
    Het voordeel van deze schakeling is dat de led altijd met dezelfde lichtintensiteit blijft branden ongeacht hoeveel gas je geeft.
    De weerstand in het schema is berekend voor dit aantal led’s , als je er meer of minder wilt moet je het even zelf uitrekenen.
    Voorbeeld bovenste schema:
    Er vanuitgaande dat de specs van de led is I = 20mA , Uf = 2V

    3 ledjes 20mA / 2 V .in serie , dit 5 x parallel, de stroom die je dan nodig hebt is 5 x 20mA =100mA
    De weerstand van de regulator bereken je als volgt: 1,2 / I = R (1,2V is de spanningsval over de weerstand en is een vaste waarde)dus : 1,2/ 0,1 = 12 ohm
    De weerstand die je nodig hebt wordt dan 12 ohm 1/4W

    De lm317 kan gebruikt worden tot een max van 1,5 A, mocht je meer nodig hebben kun je de lm350 gebruiken

    #160356

    Jonny10
    Topic starter
    Berichten: 234

    Ik heb wat hulp nodig bij het samenstellen van een gelijkrichter. Want me accu was na 1 nachtje buiten al gaar en doet het nu nog maar een minuut, zelfs na volledig opladen :/

    De specificaties van me verlichting is als volgt: (het zijn allemaal 5050 SMD ledjes)

    Achterlicht: 3.6w ~ 12v a 300mA
    Voorlicht: 3.9w ~ 12v a 325mA

    (Zal zelden aan staan, mag er natuurlijk niet meer rijden)
    LED Strips: 2.9W ~ 12v a 241mA
    LED Strips: 2.9W ~ 12v a 241mA

    Totaal: 7.5 watt a 625mA @ 12v (13.3w en 1107mA als alles aan staat).

    Wat voor waarde diode, weerstand en spanningsregelaar zou ik nodig hebben? Kan ik er 1 gebruiken voor beide circuits?

    #160418

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    @Roland, ik snap van die tekening geen jota 😛

    mag die iets simplistiesr?

    #160417

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    als je de tekening niet snapt, lijkt het me ook onverstandig om zoiets in mekaar te knutselen :’) Ikzelf zie 2 gelijkrichters, 2 capacitators van 100uF een tig-tal LED-jes & wat weerstandjes..

    #160420

    19roland70
    Bijdrager
    Berichten: 93

    @beunhaas wat snap je niet?

    @jonny10 zitten er al weerstandjes in dat voor en achterlicht en ledstrips?.
    Zoja dan kan je dit schema niet gebruiken maar zal je de LM317 moeten gebruiken als spanningsregelaar en niet als constante stroombron.
    Als je meerdere lampen wil maken met verschillende vermogens/aantal led’s dan kan je de bruggelijkrichter , afvlak elko en ontkoppel condensator gebruiken voor meerdere schakelingen ,de spanningstabilisator moet wel meerdere gebruiken omdat je met verschillende vermogens te maken hebt.

    #160421

    beunhaaz
    Bijdrager
    Berichten: 1305

    Dat eerste blokje. Dat zijn toch diodes. of zie ik het nu verkeerd? Omdat die zo tegen elkaar staan 😛
    en naast de condensator wat is dat voor tekentje?
    Dat blokje waar In-Out bij staat lijkt me de LM317 toch?

    #160416

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    mijn beperkte kennis van electro zegt me dat links een gelijkrichter zit, gevolgd door een paar capacitators, dan de LM137 met (denk ik) regelbare weerstand en de LED’jes helemaal rechts.
    Als je geen idee hebt wat alles inhoudt, moet je mischien even op internet opzoeken wat alle tekens voor staan.

    Enige wat ik niet snap, is waarom er achter maar 6 LED’s zitten, en voor meer. lijkt me eerder andersom.

    #159957

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    dit is niet afkrakend bedoeld maar, je ziet toch helemaal niks met die lampjes?
    of is jullie bedoeling dat je “licht“ in je koplamp hebt?

    ik heb nu 2x4watt power leds en nog zie ik geen reet met die dingen, schijn hoek is 50graden

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #160372

    Jonny10
    Topic starter
    Berichten: 234

    @Roland: Lijkt niet alsof er weerstanden in mijn lampen zitten.

    @Beunhaaz: Het concept van deze gelijkrichter is om je 6V wisselspanning (AC) van je lichtspoel (van een CP blok dan) om te zetten naar een gelijke 12v gelijkspanning (DC). Omdat je invoer voltage (6v) lager is dan je gewenste uitvoer voltage (12v) moet er een condensator (Capacitator) tussen. Die houd wat spanning voor het moment dat je wisselspanning weer negatief is (wisselt uiteraard tussen positief en negatief, vandaar wisselspanning). Dat moet natuurlijk wel goed getimed zijn, dus is er een bepaalde condensator/diode nodig. Ben zelf niet zeker welke, want ik weet niet hoe snel de wisselspanning “wisselt” (de frequentie in Hertz).

    Daarnaast moet je twee weerstanden (R1 en R2) gebruiken, met een bepaalde verhouding kan je de uitgaande voltage bepalen. Die kan je vinden in de tabel onderaan deze pagina: http://www.reuk.co.uk/LM317-Voltage-Calculator.htm

    Ik zelf wil bijvoorbeeld 12v DC hebben, maar met een beetje overhead (vanwege het beetje voltage dat je verliest bij het gebruik van diodes) doe ik 13.75v DC. Volgens de tabel moet R1 dan 330 Omh zijn en R2 3300 Ohm. Zo heb ik dan bepaald dat mijn output 13.75v DC wordt.

    Met een beetje toeren word je invoer wisselspanning natuurlijk ook groter en moet de LM317 nog harder werken. Omdat het verschil tussen V-in en V-out groter is.

    Dit komt allemaal hier vandaan: http://www.youtube.com/watch?v=IjJWWGPjc-w

    @Ritze, hangt er vanaf of je een reflector gebruikt of niet. Ik kan in het pikdonker namelijk alsnog voor me zien.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.