HuibR's Ciao Mix Perso

Home Forums Perso’s Projecten HuibR's Ciao Mix Perso

This topic contains 10 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Martino 5 years, 6 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #777778

    HuibR
    Topic starter
    Berichten: 81

    Bij deze wil ik me graag herintroduceren op de site.

    Voor mij is de hobby begonnen rond het jaar 2008 Mijn ouders wilden graag een solex tour gaan doen waarvoor ik dus mijn brommerrijbewijs moest gaan halen. Dit vond ik oké zolang ik daarna ook een brommer zou krijgen, ik ga tenslotte geen brommerrijbewijs halen voor een enkele tour, dat vonden ze redelijk. Dus hierna is er een Gilera Citta gekomen, gekocht met een 60cc cilinder 13/13 carb, snelheid rond de 50 kmph voor zover ik me nog kan herinneren.

    Hieronder is de citta te zien toen hij tijdelijk terug naar origineel was gemaakt.
    100_2445

    100_2446

    100_2447

    Deze brommer is een behoorlijke tijd gebleven maar stond meer stil dan dat hij liep. Verschillende setups gehad, waaronder een 80cc Polini met elektronische speedengine met 19mm carb en een vario. Maar al met al veel te veel problemen met de brommer, vandaar dat hij op een gegeven moment het pand heeft verlaten.

    Nou bleef het sleutelen aan deze snorbrommers al die tijd toch nog wel kriebelen, dus toen mijn vrienden begin van deze zomer met het plan kwamen om te gaan touren met Ciao/Citta’s/Si’s was het voor mij snel duidelijk dat er ook weer iets moest komen. Na lange tijd zoeken naar een relatief origineel brommertje heb ik uiteindelijk mijn keuze laten vallen op een compleet originele ( op de gesloopte trapas na  😐 ) Piaggio/Vespa Ciao Mix.
    20180723_132200
    Zo zag hij eruit op de dag dat ik hem had opgehaald, zoals je ziet was de trapas gesloopt ( Afgeslepen omdat hij de trappers er niet meer afkreeg nadat hij ze er verkeerd om op had gemonteerd, beide trappers stonden naar beneden.. Tja  🙄 ) en de middenbok waren de veren van afgebroken.

    20180723_23455120180723_234601
    Meteen maar weer de installatie in de garage weer geinstalleerd om de brommer tot een fatsoenlijke werkhoogte te kunnen heffen, en aan de slag gegaan.

    De middenstandaard verwijderen bleek uiteindelijk nog een hels karwei omdat de bout compleet in het asje was vastgeroest, hiervan heb ik dus de boutkop en een deel van de andere kant af moeten zagen met de beperkte ruimte die je daar hebt.

    Door de dagen heen nog wat dingen aangepakt; kilometer teller weer gerepareerd, koplamp fatsoenlijk vastgezet in de behuizing ( Teller lijkt uit 1996 te komen, werden er toen nog nieuwe Ciao mix’s gemaakt?) Nieuwe banden gemonteerd, busjes van de voorvering vervangen, flinke schoonmaaktbeurt, Oude tandwiel op een nieuwe trapas laten lassen, Achternaaf bijgevuld, nieuwe zijstandaard aan laten passen zodat deze wel passend is op het oude gat van de middenbok (8mm staafje erop ipv normale 10mm staafje), nieuwe uitlaat laten aanpassen naar 23,5mm ipv standaard 22mm, 13/13 carb gemonteerd ( of dit nodig is ben ik nog niet over uit, afstellen is nog bezig, vandaag de nieuwe uitlaat gemonteerd)

    Voor dit huidige blok heb ik verder niet veel aanpassingen op de planning staan, enkel compleet reviseren, pakkingen zijn al in huis gehaald, maar er word komende woensdag eerst een tourtje gereden.

    Voor de rest van de brommer: hij moet weer terug worden gebracht naar nieuwstaat. Daarom was ik ook opzoek naar een zo goed als originele brommer. Deze heeft zelfs nog het schuimrubber foam en demping in de kappen zitten.

    Verder zou ik graag willen weten wanneer deze Ciao Mix waarschijnlijk is geproduceerd, ik heb nog nergens een datum kunnen zien, enkel in de koplamp stond op de teller 1996 en op de kappen geloof ik 1995 en 1996 aangegeven als productiedatum. Hieronder staat een foto van het serienummer van de brommer.
    20180723_234627

    Ook ben ik opzoek naar de kleur van mijn brommer, aangezien de lak op enkele plekken niet meer in topstaat is. Tot nu toe ben ik deze kleur niet nog meer tegengekomen. ik weet wel zeker dat dit de originele lak is overigens.

    Deze perso zal nog verder uitgebreid worden op het moment dat er dingen veranderen aan de brommer, wat op het moment nog regelmatig zo is. 😆

    Ik zal ook een Topic starten in het verkoop en gezocht topic, aangezien ik nog wat onderdelen zoek die ik niet meer nieuw kan verkrijgen.

    Ik kijk er naar uit om jullie allemaal op de hoogte te houden van de vorderingen aan de brommer!  :mrgreen:

    #777779

    Joël
    Bijdrager
    Berichten: 37

    Lekker fris kleurtje.

    De citta zag er ook stoer uit in geheel zwart.

    #777783

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Leuke herstart van je perso alhier. Een Ciao mix zie je niet zo veel en deze kleur kom je ook niet al te vaak tegen. En dan wil je deze ook nog in zo goed mogelijk originele staat terugbrengen en op mix laten rijden.

    Het bouwjaar zal heel goed 1996 kunnen zijn. Ken je dit topic ook? https://vespa-ciao.nl/forums/topic/het-bouwjaar-en-modelinfo-via-framenummer-topic/

    De voorvork is wel eens vervangen zo te zien door een DBR. Kwalitatief zijn deze wat minder dan de originele en deze hoor ook eigenlijk dezelfde kleur als de rest van je brommer te zijn. Je twijvelt over de 13/13 carburateur, zat de originele carburateur er ook bij en wat voor 1 was dit?

    Ik ben benieuwd hoe hij er straks uit ziet aangezien de gehele brommer al best netjes oogt.

    #777784

    HuibR
    Topic starter
    Berichten: 81

    @joël,
    Dankje, de citta zag er idd behoorlijk stoer uit, was compleet matzwart, maar zo ontzettend veel gedoe mee gehad  :roll:.

    @martino,
    Het is een combinatie die je waarschijnlijk niet veel van gaat zien nee, en hij moet inderdaad gewoon op mix blijven rijden, dit blokje heb ik het liefst rond de 34-40 kmph. Vandaar de 13/13, originele carb zat er gewoon nog op ( 12/7 met sproeier 38). Maar nu met afstellen ben ik een beetje aan het twijfelen geraakt of een 13/13 wel nut heeft als de rest compleet standaard is. Heb ook een namaak malossi filter mee besteld meteen en wat mee gespeeld, maar dan kreeg hij teveel lucht of ik moet naar een absurd grote sproeier toe, dus toen de originele filter maar terug geplaatst. Op het moment (Gianelli Original power is er vanmiddag onder gekomen) zit er sproeier 50 in als ik het goed heb en de originele snor filter. Als het blok koud is stottert hij wat op top (4 takten vermoed ik), zodra het warm is trekt het door naar de 34kmph. Maar betwijfel een beetje of ik profijt heb van de 13/13 hiermee, of dat dit alleen maar hindert. Verder nog tips om net iets meer pit eruit te krijgen? aan dit blok gaat niet geboord/gevijld/gebeund worden. Daar moet nog een extra blok voor komen, Je hebt toevallig geen Brom Ciao Mix blok meer liggen?

    En het jaartallen topic had ik inderdaad al gezien ja, heb ook wel het vermoeden dat hij uit 1996 zal komen. Zal eens een mailtje opstellen naar piaggio toe voor bevestiging.

    En dan zal ik eens overwegen om een nieuwe voorvork te kopen weer, tenzij jij er toevallig een hebt liggen in de goede kleur?  😆

    #777786

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Hoi Huib,

    Allereerst je motorische gebeuren. Ik lees namelijk ook dat je een Brom Mix blokje zoekt, Veel verschil zit er niet tussen de brom C032M en snor C036M versies.  De 13/13 zal in jou geval tov je snorcarburateur wel iets verschil maken, maar een brom 12/10 carburateur zal dit ook al doen. Je snor carters hebben een inlaat welke 11,5×7,5 laat zien en bij de brom is dit 11,5×9. Het inlaatvlakje bij een brom mix carter is ook niet heel groot wanneer je dit vergelijkt met de brom versies van een c24 of c31 bijvoorbeeld. Mix carters sneller willen maken zal je het inlaatje moeten aanpakken. Wat staat er eigenlijk bij jou op de zijkant van je cilinder? Waarschijnlijk heb je ook een snornaaf welke er voor zorgt je niet al te hoge top zal hebben. Ik lees dat je niks aan dit blokje wilt bewerken, maar hoop wel dat je dit aan je 2e blokje zult gaan doen. Bewerkt zal het een groot verschil uit maken tov standaard namelijk. Helaas heb ik geen mix carters voor je.

    Toevallig is Piaggio aftersales niet te bereiken tot 3 september om je exacte bouwjaar en kleur op te vragen. Een juiste kleur voorvork loop je hopelijk eens tegenaan. Ik zie ze wederom niet vaak voorbij komen in deze kleur en dan ook nog een losse vork? 🙁  Wellicht iemand hier op het forum?

    #777791

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Leuke herintroductie om te lezen en mooi dat je de hobby weer hebt opgepakt 😎
    Succes met alles weer origineel te maken en alvast veel plezier met je tourtje!

    #777899

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Mooi verhaal en wat een leuke brommer! Kleur zal ongetwijfeld origineel zijn maar deze zie je echt nooit inderdaad. Succes met het opknappen en alvast veel rijplezier gewenst, deze Ciao kan makkelijk nog 50 jaar mee :thumb

    #778192

    HuibR
    Topic starter
    Berichten: 81

    Tourtje was goed verlopen, 55-60km afgelegd en ondertussen twee terrasjes mee gepikt, op het laatst bleef mijn gaskabel wat hangen waardoor de brommer rond de 10kmph bleef rijden, maar dit lossen we wel weer op. Snelheid van de brommer was rond de 34kmph max.

    Gisteren wat gewerkt aan mijn nieuwe plannen.
    Heb ondertussen een 2de Ciao Mix blokje weten te bemachtigen. Dit heb ik gisteren deels gedemonteerd (foto’s volgen nog).  Overigens viel mij op dat van het 2de Ciao Mix blokje het cilinderhemd 45,5 (46mm) was, terwijl ik dacht dat de ciao mix blokjes allemaal een smal hemd hadden, of geld dit alleen voor de snor varianten? ik zal vanavond even de Carter en Cilindernummers toevoegen.

    De plannen zijn als volgt:
    Het blokje wat nu onder de Ciao ligt gaat op de plank als zijnde het originele blokje wat bij dit frame hoort, dus standaard carburateur er weer op en lekker laten zoals hij op het moment is.

    Het blokje wat ik nu binnen heb:

    • Inlaat naar 13mm bewerken, inlaatvlakje bewerken
    • 50 CC DR erop
    • Nieuwe cilinderkop erop met centraal bougiegat
    • Gianelli Original Power
    • 13/13 met Malossi (Namaak(misschien het standaard schuim wel vervangen) Luchtfilter

    Dit leek mij wel een nette setup voor net wat meer dan standaard blokje waar lekker rustig mee te touren is.

    Iemand een idee welke sproeier ik het beste kan gaan monteren voor inrijden? rond de 64 ergens?
    en welke warmtegraad bougie, gewoon bij 6 blijven of toch eventueel naar 7?

    Wat zijn hier overigens de ervaringen met de 50cc DR, het ervaringen topic over deze cilinder bevatte zeer weinig info, terwijl deze cilinder toch redelijk veel gebruikt word lijkt me?

    #778227

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Benieuwd aan welke cilinderkop jij zit te denken met centraal bougiegat en 38,4mm diameter? De 50cc DR werkt prima met een origineel kopje welke je nog wat kunt vlakken. De meningen en ervaringen kloppen wel aardig. Het is een prima “snelle” 50cc. Helaas wel weer een typische port-layout waar de poorten niet volledig worden benut en houd er rekening mee dat ze ook geleverd zijn met de “slechte” pistonpenclips. Hierdoor kom je ook wel cilinders tegen met loopsporen in de wand aangezien de clips zijn los gekomen of gebroken. Volgens mij zijn tegenwoordig alle zuigers wel met goede clips geleverd.

    Qua sproeier, er is een sproeierdatabase en ik denk dat je met 64 wel wat ruim zit en kleiner kan.
    Warmtegraad bij een NGK zal een 6 prima zijn.

    #778236

    HuibR
    Topic starter
    Berichten: 81

    @ Martino

    ik heb onderstaande cilinderkop besteld : https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao/polini-cilinderkop-38-4-43mm-ciao.html

    Deze word aangegeven als 38,4-43mm. Is deze dan minder geschikt als kop voor 38,4mm cilinder?

    Cilinder word nieuw geleverd, ga er dan maar vanuit dat de pistonpen clips in orde zijn, zal niet eenvoudig te controleren zijn lijkt me, aangezien het bij de ‘foute’ waarschijnlijk zal gaan om een net andere materiaalsamenstelling. En denk dat je met de typische layout bedoeld dat de poorten niet compleet openen als de zuiger in odp staat?

    Had inderdaad in de sproeierdatabase gekeken, en dan kom ik op maximaal een sproeier 64 uit, maar dacht misschien wel verstandig om bij het inrijden en eerste keer starten aan de veilige kant te gaan zitten.

    Morgen komen de onderdelen als het mee zit binnen. Moet echter het carter nog bijwerken ( Inlaat vergroten en inlaatvlakje vergroten. Hoop dat ik hier van de week nog aan toe kom, anders word het weekend werk. Nog tips waar ik op moet letten?

    #778243

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Polini heeft inderdaad cilinderkoppen welke bedoeld voor hun cilinders met verschillende boring. De diameter van dit kopje zal echter tussen de 42mm en 43mm zijn. Nou wil het bij onze brommertjes niet heel veel verschil maken welke cilinderkop je gebruikt en zoals gezegd zal een Piaggio kopje welke ietwat gevlakt het waarschijnlijk nog wat beter doen.

    De zuigers van de DR zijn door Asso werke gemaakt. De “slechte” clips zijn die met oogjes. slechte pistonpenclips. De goede zijn uit 1 draad zoals. goede pistonpenclips
    Het nadeel van de goede clips is dat ze slecht te hergebruiken zijn, maar door de lage kost is het sowieso handig deze altijd voor nieuwe te vervangen. Kijk ik bij JMPB naar het plaatje van de 38,4mm DR dan zie ik in ieder geval de goede clips bijgeleverd. Inderdaad gebruik je ongeveer 2mm van de poorten niet omdat je slag dit niet haalt op odp.

    Een tip welke ik wil meegeven. Zorg eerst dat je inlaatvlakje hebt bewerkt met de vijl of Dremel. Ga daarna de rest van het spruitstukje doen. Op deze manier heb je eerst nog wat vlees om uitschieters later met boren weer te verwijderen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.