Home › Forums › Algemeen › Oude topics › how-to : zadelveer installeren
This topic contains 15 reacties, has 13 deelnemers, and was last updated by tjenma 6 years, 8 months geleden.
-
Gebruiker
-
18 oktober 2009 om 12:47 #124201
en wat nu??
Het is echt heel makkelijk om een nieuwe veer terug in je zadel te krijgen, ik heb er zelf 2 minuten over gedaan.
ik kwam op het idee omdat ik een zadel had met een gebroken veer, toevallig had ik nog een zadel veer liggen van mijn vorige zadel.
Je kan deze ook nieuw kopen voor 4 euro bij jmpb of q-partslink: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=388
nou, wat heb je nodig?
hamer,schroevendraaier, en uiteraard een nieuwe veer.
het gaat als volgt:
Je pakt je zadel veer en doet deze door de schroevendraaier, zorg wel dat de schroevendraaier niet helemaal tot boven zit.nu kan je de veer naar zijn plek gelijden.
pak de schroevendraaier vast en duw als n gek dat ding naar voren, zodat de veer in de richting van de bevestiging wilt.
(hou de hamer bij de hand)
en dan sla je met de hamer op de veer waardoor die zo in zijn plaats komt.
(!) op een bepaald punt is de veer instabiel omdat ie ingedrukt is, en maar net vast zit.
dus de kans is er dat ie wegschiet.De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.18 oktober 2009 om 14:13 #143670mooie how to maar je kan hem toch als je klaar bent even vast punten met het lasapparaat
GTZ NV
18 oktober 2009 om 16:09 #143671als je ene hebt:( die blijft daar wel zitte hoor 😀
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.2 november 2009 om 09:30 #143728
SpiendaahLeuke how’to!
Werkt het bij een mix-zadel het zelfde?
2 november 2009 om 16:05 #143729Mooi gedaan!
Ik zat er zelf ook mee te klooien. 😀En spiendaah dat is het zelfde met mix zadel.
13 februari 2010 om 17:05 #143926Dit werkt niet bij een citta zadel, het zit veel te strak.
Ik heb beslist geen 2 linkerhanden maar dit gaat echt niet.
De veer staat teveel horizontaal als je hem aanlegt op zijn plek, dan kun je slaan wat je wil maar hij verplaatst zich totaal niet.
EDIT:
Oeps, niks gezegd, hoe horizontaal hij ook staat, als je een zware hamer pakt ram je hem er zo tussen.
5 minuten werk hoogstens. Wat ben ik ook ongeduldig.<3 Thunderstone
Check mijn perso!13 februari 2010 om 19:48 #143927Hey Javad, dit zei ik je toch. gewoon even volhouden. De aanhouder wint… :pest
13 februari 2010 om 20:32 #143928ik heb er een tennisbal tussen zitten net zo makkelijk.
13 februari 2010 om 20:42 #143929Je kunt ook de veer op spanning brengen in een bankschroef en daarna op spanning houden met stevig! tywraps die je doorknipt wanneer de veer op zijn plek zit
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno13 februari 2010 om 22:10 #143930O dat vind ik wel een leuke oplossing Arvid (ik heb alleen nog geen bankschroef thuis).
Dan moeten het wel echt hele stevige tie wraps zijn. Wellicht kan het ook met ijzerdraad.<3 Thunderstone
Check mijn perso!14 februari 2010 om 13:30 #143931Slangenklemmen werken ook op Arvidw`s manier.
24 augustus 2013 om 14:50 #144035Hallo ik wou ff een aanvulling doen op deze “How To”
Ik had dus een ander zadel….zie foto’s:
ZADEL ERUIT HALEN! zit vast met twee m8 en twee m10 boutjes ( sleutel 10 en 13 )
Het kunststof kapje verwijderd, let op schaniertjes gaan vlug kapot. Maar ik heb hem heel gehouden.
Ik had de gebroken veer gelast met CO² lasapparaat en dat ging prima maar breekt naast las gewoon opnieuw ( tegen beterweten in gelast, maar wou het gewoon proberen ).
Je zou een gat kunnen boren waar nu de tashaak zit, maar ik denk dat je met een hamer er niet bij kunt.
Ik heb eerst ty-rips geprobeerd, maar kun bij mij in de buurt geen sterke genoeg vinden en heb er toen ijzerdraad om gedaan met hulp van bankschroef, dit hoeft echt niet strakker als op de foto, want hij kantelde er makkelijk tussen.
1 ijzerdraad daar geknipt en er uit getrokken. Dat ging niet makkelijk en veer schoof eruit, terug getikt met hamer en stukje hout. Tweede ijzerdraad ging makelijker
Ik hoop dat er iemand iets aan heeft, ik kon op internet géén beschrijving vinden voor dit zadel.4 oktober 2016 om 11:27 #144077Hoi, ik heb een ciao mix zadel met zo’n ‘gewone’ zadelpen zoals je die ook op fietsen vindt. De zadelveer is er ondertussen al 3 keer in een maand uit gesprongen dus ik ben maar weer overgegaan op zo’n mooie door de hond afgelebberde tennisbal. Toch rijdt het een stuk minder lekker met zo’n bal in je zadel dus ik zou erg graag de veer willen blijven gebruiken. Suggesties? Ik heb geen lasapparaat tot mijn beschikking…
Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
VesbaS perso hier!5 oktober 2016 om 21:03 #144078Nieuwe zadelveer erin doen en goed monteren 😉
Gebruikte veren zijn meestal wat kleiner geworden dan nieuwe veren.Mvg
Jeroen8 november 2016 om 12:57 #144080Ik lees dat mensen de veer tussen een bankschroef op spanning brengen. Levensgevaarlijk 😀
Mocht dat ding wegschieten mag je blij zijn dat het niet in je gezicht komt.Wat ik doe is door de veer heen een tapdraad. Aan beide kanten van de tapdraad een ring plaatsten die over de veer heen komt, vervolgens aan beide kanten twee moertjes. Dan kan je het geheel aandraaien en de veer zo klein maken als je wilt. Daarna inderdaad met ijzerdraad, tie-rips of een slangenklem het geheel inbinden. Dan beide moeren weer losdraaien, tapdraad tussenuit en je kan je zadelveer met gemak plaatsen. Nu wel het ijzerdraad, tie-rips of slangenklem wegknippen/slijpen.
Zelf heb ik slangenklemmen gebruikt en vervolgens door geslepen.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.