how-to : zadelveer installeren

Home Forums Algemeen Oude topics how-to : zadelveer installeren

This topic contains 15 reacties, has 13 deelnemers, and was last updated by tjenma 6 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #124201

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    en wat nu??

    Het is echt heel makkelijk om een nieuwe veer terug in je zadel te krijgen, ik heb er zelf 2 minuten over gedaan.
    ik kwam op het idee omdat ik een zadel had met een gebroken veer, toevallig had ik nog een zadel veer liggen van mijn vorige zadel.
    Je kan deze ook nieuw kopen voor 4 euro bij jmpb of q-parts

    link: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=388

    nou, wat heb je nodig?

    hamer,schroevendraaier, en uiteraard een nieuwe veer.

    het gaat als volgt:
    Je pakt je zadel veer en doet deze door de schroevendraaier, zorg wel dat de schroevendraaier niet helemaal tot boven zit.

    nu kan je de veer naar zijn plek gelijden.

    pak de schroevendraaier vast en duw als n gek dat ding naar voren, zodat de veer in de richting van de bevestiging wilt.

    (hou de hamer bij de hand)

    en dan sla je met de hamer op de veer waardoor die zo in zijn plaats komt.

    (!) op een bepaald punt is de veer instabiel omdat ie ingedrukt is, en maar net vast zit.
    dus de kans is er dat ie wegschiet.

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #143670

    niceVespa
    Bijdrager
    Berichten: 656

    mooie how to maar je kan hem toch als je klaar bent even vast punten met het lasapparaat

    GTZ NV

    #143671

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    als je ene hebt:( die blijft daar wel zitte hoor 😀

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #143728

    Spiendaah

    Leuke how’to!

    Werkt het bij een mix-zadel het zelfde?

    #143729

    jeryno
    Bijdrager
    Berichten: 8

    Mooi gedaan! :thumb
    Ik zat er zelf ook mee te klooien. 😀

    En spiendaah dat is het zelfde met mix zadel.

    #143926

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Dit werkt niet bij een citta zadel, het zit veel te strak.
    Ik heb beslist geen 2 linkerhanden maar dit gaat echt niet.
    De veer staat teveel horizontaal als je hem aanlegt op zijn plek, dan kun je slaan wat je wil maar hij verplaatst zich totaal niet.
    EDIT:
    Oeps, niks gezegd, hoe horizontaal hij ook staat, als je een zware hamer pakt ram je hem er zo tussen.
    5 minuten werk hoogstens. Wat ben ik ook ongeduldig.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #143927

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Hey Javad, dit zei ik je toch. gewoon even volhouden. De aanhouder wint… :pest

    #143928

    ronreniers
    Bijdrager
    Berichten: 287

    ik heb er een tennisbal tussen zitten net zo makkelijk.

    #143929

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Je kunt ook de veer op spanning brengen in een bankschroef en daarna op spanning houden met stevig! tywraps die je doorknipt wanneer de veer op zijn plek zit

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #143930

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    O dat vind ik wel een leuke oplossing Arvid (ik heb alleen nog geen bankschroef thuis).
    Dan moeten het wel echt hele stevige tie wraps zijn. Wellicht kan het ook met ijzerdraad.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #143931

    vicious
    Bijdrager
    Berichten: 337

    Slangenklemmen werken ook op Arvidw`s manier.

    #144035

    Jan0499
    Bijdrager
    Berichten: 51

    Hallo ik wou ff een aanvulling doen op deze “How To”
    Ik had dus een ander zadel….zie foto’s:
    ZADEL ERUIT HALEN! zit vast met twee m8 en twee m10 boutjes ( sleutel 10 en 13 )

    Het kunststof kapje verwijderd, let op schaniertjes gaan vlug kapot. Maar ik heb hem heel gehouden.

    Ik had de gebroken veer gelast met CO² lasapparaat en dat ging prima maar breekt naast las gewoon opnieuw ( tegen beterweten in gelast, maar wou het gewoon proberen ).

    Je zou een gat kunnen boren waar nu de tashaak zit, maar ik denk dat je met een hamer er niet bij kunt.

    Ik heb eerst ty-rips geprobeerd, maar kun bij mij in de buurt geen sterke genoeg vinden en heb er toen ijzerdraad om gedaan met hulp van bankschroef, dit hoeft echt niet strakker als op de foto, want hij kantelde er makkelijk tussen.

    1 ijzerdraad daar geknipt en er uit getrokken. Dat ging niet makkelijk en veer schoof eruit, terug getikt met hamer en stukje hout. Tweede ijzerdraad ging makelijker

    Ik hoop dat er iemand iets aan heeft, ik kon op internet géén beschrijving vinden voor dit zadel.

    #144077

    VesbaS
    Bijdrager
    Berichten: 53

    Hoi, ik heb een ciao mix zadel met zo’n ‘gewone’ zadelpen zoals je die ook op fietsen vindt. De zadelveer is er ondertussen al 3 keer in een maand uit gesprongen dus ik ben maar weer overgegaan op zo’n mooie door de hond afgelebberde tennisbal. Toch rijdt het een stuk minder lekker met zo’n bal in je zadel dus ik zou erg graag de veer willen blijven gebruiken. Suggesties? Ik heb geen lasapparaat tot mijn beschikking…

    Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
    VesbaS perso hier!
    #144078

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Nieuwe zadelveer erin doen en goed monteren 😉
    Gebruikte veren zijn meestal wat kleiner geworden dan nieuwe veren.

    Mvg
    Jeroen

    #144080

    dirkwim
    Bijdrager
    Berichten: 193

    Ik lees dat mensen de veer tussen een bankschroef op spanning brengen. Levensgevaarlijk 😀
    Mocht dat ding wegschieten mag je blij zijn dat het niet in je gezicht komt.

    Wat ik doe is door de veer heen een tapdraad. Aan beide kanten van de tapdraad een ring plaatsten die over de veer heen komt, vervolgens aan beide kanten twee moertjes. Dan kan je het geheel aandraaien en de veer zo klein maken als je wilt. Daarna inderdaad met ijzerdraad, tie-rips of een slangenklem het geheel inbinden. Dan beide moeren weer losdraaien, tapdraad tussenuit en je kan je zadelveer met gemak plaatsen. Nu wel het ijzerdraad, tie-rips of slangenklem wegknippen/slijpen.

    Zelf heb ik slangenklemmen gebruikt en vervolgens door geslepen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.