Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Wat te doen als je brommer kapot is
This topic contains 20 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by TiPa076 7 years geleden.
-
Gebruiker
-
28 november 2006 om 21:03 #124121
Oke, ik weet niet of dit een echte how-to is of iets in die trant, maar ik probeer het maar gewoon. Mijn doel is om hier een uitgebreid stappenplan van te maken over wat het zou kunnen zijn als je brommer niet meer loopt. Ideeen, tips of andere opmerkingen altijd welkom.
Oke, genoeg gelult, mijn brom is kaput, wat is het?
Stap 1:
Wat doet hij niet meer?A. Er komt geen/te weinig benzine meer door, Ga naar 1.
B. En komt geen/te weinig lucht meer door, Ga naar 2.
C. Hij geeft geen (goede) vonk, Ga naar 3.
D. Heel mijn blok zit vast, Ga naar 4.
E. Mijn probleem staat hier niet bij, Ga naar 5.
F. Ik heb geen idee wat er mis mee is, Ga naar 6.1. En komt geen/te weinig benzine in mijn blok
1. Benzineslangetje verstopt
Dit kun je makkelijk checken door middel van of je benzine slangetje te kijken, of gewoon een nieuwe te kopen (kost bijna niets)
2. Spoeier verstopt
Als je spoeier verstopt is, moet je vlotterbak openhalen (grote bakje onderaan) en je spoeier schoonmaken. Kost helemaal niets.
3. Valse lucht
Het kan ook zijn dat je carberateur valse lucht schept, hierdoor doet je het meestal nog wel, maar slecht. Je brommer zuigt meer lucht aan als normaal, omdat er ergens niet goed vast zit, of pakkingen lekken. Je carberateur dus goed nakijken. Kost hooguit een pakking, ook bijna niets dus.
4. Vacuum zuigen
Het kan zijn dat je benzinetank of vlotterbak vacuum trekt, hierdoor loopt je brommer wel goed, alleen valt hij na een tijdje uit met een geen benzine geluidje. Oplossing is meestal simpel: andere tankdop met luchtslang halen, of je benzineslangetje anders instaleren, zodat hij niet onder je ingang van je carberateur komt.
5. Te kleine spoeier
Als je een te kleine spoeier hebt, dan komt er teveel lucht bij je mengsel. Dit zorg voor op top overtoeren van je cilinder, wat zeer slecht is en tot een warmloper (je brommer valt uit, en is behoorlijk warm, kan krassen in je cilinder veroorzaken) of een vast loper ( je zuiger loopt vast in je cilinder, je hoort dan 1 harde tak en je hebt een slippend achterwiel).
Dit kun je voorkomen/oplossen door een grotere spoeier in je brommer te doen.2. Er komt geen/te weinig lucht in mijn blok?
1. Luchtfilter verstopt
In sommige gevallen kan het zijn dat je luchtfilter verstopt is geraakt d.m.v. vuiligheid en dergelijker. Keertje schoonmaken en/of ander ander filtertje. Nieuw filterje is ongeveer 10 euro.
2. Te grote spoeier
Het kan ook zijn dat je een te grote spoeier in je brommer hebt, hierdoor wordt je mengsel van benzine/lucht veels te rijk (teveel benzine dus). Dit kun je simpelweg voorkomen door een kleine spoeier te kopen. Een iets te grote spoeier is niet erg, een te kleine is wel erg, dit kan warmlopers of vastlopers veroorzaken.3. Mijn brommer heeft geen (goede) vonk?
1. Afstelling ontsteking
Als je ontsteking verkeerd is afgestelt, is hij moeilijk aan te krijgen, en loopt niet mooi. Om dit op te lossen moet je het tijdstip van de onsteking verzetten, bij een vespa ciao, tot zover ik weet, naar 0.4-0.45. Hier heb ik verder geen ervaring mee.
2. Condensator kapot
Je condensator kan ook kapot zijn, hierdoor vonkt je brommer zeer slecht, en soms helemaal niet. Een condensator kopen kost hooguit een paar euro, alleen het vervangen is wat moeilijker. Solderen werkt wel, maar het is best een rotklusje.
3. Onstekingsspoel kapot
Als je onstekingsspoel kapot is, vonkt je brommer helemaal niet meer. Deze zul je opnieuw moeten laten draaien, of je kunt natuurlijk een nieuwe ontstekening kopen. Prijs van spoelen opnieuw laten draaien weet ik niet.Dit is het tot nu toe… Hij is nog niet af, tips/bijvoegingen graag posten, ik weet trouwens niet of dit hier goed staat, maar anders moet je het maar verplaatsen.
Hopelijk heb ik je kunnen helpen 🙂
28 november 2006 om 21:06 #137973Sommige dingen zijn een beetje vaag enzo..
Maar ik denk dat dit toch meer gewoon ervaring moet zijn. Wat iedereen wel een beetje moet beheersen. En als je dat niet weet dat je je door iemand moet laten helpen. Dan goed kijken wat hij doet en zelf proberen. En natuurlijk logisch nadenken. Zo heb ik het ook geleerd, kijken en logisch nadenken!28 november 2006 om 21:07 #137974goed idee man:) Very nice zkr handig zal een hoop vragen voorkomen!
28 november 2006 om 21:07 #137975
.-{2F4OV}-.Tog is het misschien wel handig voor simpele kleine problemen voor beginners;)
28 november 2006 om 21:08 #137976Ja ik weet het, het is maar een idee zeg maar, en ik weet dat de meeste het grootste deel wel zullen weten, maar je hebt altijd wat nieuwe mensen die met zulke problempjes kunne zitten. En tot zo ver, het is nog steeds maar een idee.
28 november 2006 om 21:20 #137977goed gedaan.
28 november 2006 om 21:24 #137978Afstellen cp’s heb je geen vliegwieltrekker voor nodig!
Mooi werk, ik zal kijken of ik nog foutjes zie.
28 november 2006 om 21:39 #137979zeer leuk idee
28 november 2006 om 21:42 #137980Edjuh :
Afstellen cp’s heb je geen vliegwieltrekker voor nodig!Mooi werk, ik zal kijken of ik nog foutjes zie.
Aangepast,
En als andere mensen nog andere problemen hebben, post ze dan 🙂
15 februari 2007 om 23:19 #139009Timmetje :
2. Condensator kapot
Je condensator kan ook kapot zijn, hierdoor vonkt je brommer zeer slecht, en soms helemaal niet. Een condensator kopen kost hooguit een paar euro, alleen het vervangen is wat moeilijker. Solderen werkt wel, maar het is best een rotklusje.ik betaalde 4,50;), als je dan toch het vliegwiel eraf heb misschien zal je is kijken of er geen draadbreuken in je kabel zitten die naar je bobine lopen, desnoods even vervangen, is dan toch een kleine moeite. verder erg nuttige FAQ!
16 februari 2007 om 02:21 #139010Timmetje :
Oke, ik weet niet of dit een echte how-to is of iets in die trant, maar ik probeer het maar gewoon. Mijn doel is om hier een uitgebreid stappenplan van te maken over wat het zou kunnen zijn als je brommer niet meer loopt. Ideeen, tips of andere opmerkingen altijd welkom.Oke, genoeg gelult, mijn brom is kaput, wat is het?
Stap 1:
Wat doet hij niet meer?A. Er komt geen/te weinig benzine meer door, Ga naar 1.
B. En komt geen/te weinig lucht meer door, Ga naar 2.
C. Hij geeft geen (goede) vonk, Ga naar 3.
D. Heel mijn blok zit vast, Ga naar 4.
E. Mijn probleem staat hier niet bij, Ga naar 5.
F. Ik heb geen idee wat er mis mee is, Ga naar 6.…………..
Waar zijn 4,5 en 6 dan? :O
Maar wat er staat is idd wel goed en goede checklist voor de beginnende vespa-beuner25 april 2007 om 22:54 #140023stefanp :
Timmetje :
2. Condensator kapot
Je condensator kan ook kapot zijn, hierdoor vonkt je brommer zeer slecht, en soms helemaal niet. Een condensator kopen kost hooguit een paar euro, alleen het vervangen is wat moeilijker. Solderen werkt wel, maar het is best een rotklusje.ik betaalde 4,50;), als je dan toch het vliegwiel eraf heb misschien zal je is kijken of er geen draadbreuken in je kabel zitten die naar je bobine lopen, desnoods even vervangen, is dan toch een kleine moeite. verder erg nuttige FAQ!
trouwens vliegwieltrekker hoeft niet persee kijk vanaf achter je motor komt kabel uit van de verlichting dacht ik haal je die rubbere dop en de kabel aan de kant kan je zo achter op je vliegwiel voorzichtig een tik geven hierdoor heb je hem er binnen 3 a 4 slagen af zonder iets:D
12 oktober 2007 om 12:43 #143065dat is puur verneuking van je vliegwiel en je spie, gewoon zoals millen doet met de handvat kant van een schroevendraaier tegen je krukas stang slaan ( waar je koppeling op komt), dan is de spanning eraf en dan kan je hem er zo afpakken heb het zelf al 2 keer zo gedaan, gaat egt goed
12 oktober 2007 om 13:52 #143066vindt m goed gemaakt
op de ontstekking nog even een aanvoeging:
1: bougie kaduk
2: bobine niet meer geaard
3: binnenkabel van bobine –> bougie-dop maakt geen goed contact (stukje afknippen)
4: en heb zelf ooit zo’n champion bougie-dop stuk gehad
zou opzich wel een mooie zijn als er steeds dingen worden bijgevoegd zodat je uiteindelijk een mooie grootte checklijst hebt..
de posts waarin deze aanvullingen worden gegeven kunnen dan naderhand verwijderd worden om dit topic overzichtelijk te houden..wat uiteraad ook belangrijk is:
als mensen vragen hebben, of er niet uitkomen kunnen deze beter een topic openen of naar het kleine vragen topic gaan.. dit blijft een how-to topic en niet één voor vragen..mocht iemand posts gaan verwijderen, heb ik de vraag of het laatste (blauwe) gedeelte van mn post kan blijven staan, tenzij dit absoluut niet als nodige commentaar word beschouwd
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.5 mei 2008 om 18:04 #128378Mijn probleem staat dr niet echt bij denk ik!
Ik had laats de spie kapot en diej is ondertusse al weer vervange.. maar hij gaat nu alleen niet meer aan! eerst wel mr dan viel die uit al je gas gaf.. heb ik kleinere sproeier ging die niet meer aan en toen grote ging die ook niet aan! nu zit er een 58 sproeier in! weer iemand hoe ik dit kan oplosse? !groetjes
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.