How to: voorvering vervangen.

Home Forums Algemeen Oude topics How to: voorvering vervangen.

Dit onderwerp bevat 24 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Crullie 2 weken, 6 dagen geleden.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Gebruiker

Boyan
    Bijdrager

Mooi, dit moet ik binnenkort ook doen. Staat deze wel al bij de how-to?

luigi1515
    Bijdrager

Ik ben hier dus nu ook mee bezig en loop tegen hetzelfde gedonderde aan. Door de rubbertjes gaan die armen met veren er gewoon niet in. Ook niet met twee man.

Wat ik me afvroeg, als je 1 ring per veer eraf haalt, is dat dan (behalve dat de ciao voor wat lager komt) mogelijk nadelig? Of kan je er gerust een ring vanaf halen?

1

zevenenergie
    Bijdrager

Zou ik niet doen, dan wordt het te slap.
    Deze klus is te doen, maar ik heb ook altijd enorm lopen klooien. Toen zag ik het onderstaande filmpje.
    Tegenwoordig haal ik ook de vork er uit en zet hem in de bankschroef en is het hele verwisselen in 5 minuten geklaard.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

luigi1515
    Bijdrager

Ik kan het filmpje niet zien (het wordt geblocked). Ik zal het vanavond even kijken op mijn laptop. Als dit hetzelfde filmpje (van Tonni) is als in de beginpost, dan schiet ik er weinig meer op waarschijnlijk. Mijn (nieuwe) veren zijn zo strak, dat het niet op die manier gaat. Daarnaast zijn die rubbertjes gewoon te dik en zitten in de weg want zonder rubbertjes gaat het makkelijk.
    Ik ga ook maar eens de met tie wraps aan de slag.

zevenenergie
    Bijdrager

Het is het filmpje van Tonnie.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

dennis84
    Bijdrager

Haha ik lees dit nu, en heb afgelopen weekend samen met m’n pa ook de voorvork weer opnieuw gemonteerd. Daar staat een hoop spanning op zeg! Handigste is idd om met het voorwiel tegen de muur te zetten en oppassen dat je die rubbertjes niet van hun plek duwt.

Ik heb afgelopen week een setje Pinasco veren binnen gekregen, en dat wordt helemaal een drama om die erop te krijgen 😉

Het lijkt er trouwens op dat deze te groot zijn, de veer heeft een fors grotere diameter dan de originele…

luigi1515
    Bijdrager

Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik hou de ‘wiel tegen de muur optie’ ook zeker in het achterhoofd!

luigi1515
    Bijdrager

Met de tie-wraps is het niet gelukt. Wiel tegen de muur was (gelet op maar twee handen) ook geen optie. Dus toch even de flex ter hand genomen en nu zitten ze goed erin. Kan vooralsnog niet zeggen dat het te slap is geworden. Maar I keep you posted 👿

niek1992
    Bijdrager

Als je last hebt van de stootrubbers onderin de voorvork, kan je deze er ook gewoon uitlaten tijdens montage. Als beide schommelarmen gemonteerd zitten, eventjes de voorvork inveren en iemand anders de 2 rubbers laten plaatsen. Beetje vet rond het nippeltje, en voorzichtig door het gaatje trekken.

Zelf doe ik het altijd met 3 man (geen bankschroef tot mijn beschikking, en geen zin om mijn balhoofdstel opnieuw af te stellen).

• Eentje gaat op de brommer zitten die ervoor zorgt dat de brommer niet naar voren kiepert terwijl de voorband mist. Tevens houdt hij het stuur vast.
    • De ander staat klaar met bout die er vanuit buiten doorheen moet gaan.
    • En ik duw de swingarm op positie middels een breaker-bar die vasthaakt aan de swingarm waar normaal de vooras in hangt.

Op deze manier gaat het me vrij simpel af, en is het een klusje van 5 minuten.

Crullie
    Donateur

Zowiezo voorvork uit het frame halen en zoals Tonnie het doet(filmpje) :thumb doe ik al jaren.
    Wel wat vet gebruiken !!
    Voordeel van de voorvork in de bankschroef is dat je er veel beter bij kan en meer kracht kan zetten, verder voordeel is dat je na het monteren goed het wiel in het midden kunt plaatsen en eventueel speling op de lagers kunt afstellen en bij spaakwielen de spaken kunt checken, ook de rem kun je alvast testen en of de buiten band netjes recht op de velg zit.
    Allemaal heel belangrijk om de vering zo goed mogelijk te laten werken zodat slijtage minimaal is en blijft.  😉

TICKLING BARN
10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.