HOW TO: Tomos a35 zonder speling op Ciao

Home Forums Techniek Mechanisch HOW TO: Tomos a35 zonder speling op Ciao

This topic contains 3 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Robin_Ciao 2 years, 10 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #810362

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Hallo!
    Je wilt graag een Tomos vork op je ciao bouwen, maar je leest dat je dan altijd speling hebt. Nou vrees niet! Want ik heb de oplossing. In deze HOW TO zal ik volledig uitleggen hoe je een Tomos vork monteert op je ciao, en hoe je de speling vermijd.
    P.s. Dit is niet voor de olie gedempte, het kan zijn dat daar verschil in zit
    Om te beginnen, Wat heb je nodig?
    – Natuurlijk je ciao
    – Tomos a35 vork is ook wel zo handig
    – Ciao lagers
    – 2 ciao lager cups BEIDE ONDERSTE
    – Tomos stofring
    – Tomos kroonstuk moer
    – Tomos stelschroef (Die wat kortste bij de lager zit)
    – Tomos stofkap
    – Eigenlijk raad ik je gewoon aan een balhoofd revisie set te halen voor de a35.

    Voorbereiding

    Je zult het remanker van de Tomos moeten verplaatsen, anders kan de rempot van je ciao velg vrij ronddraaien, dat moeten we niet hebben. Je kunt het originele remanker er gewoon afslijpen, ik zou je niet aanraden om die te hergebruiken, want het kan zijn dat die te kort wordt (Iets dat bij mij gebeurt is)
    Als nieuw remanker kun je een dik oud boortje gebruiken dat tussen de remanker passing past in je ciao velg. Meet daarna goed waar je het nieuwe remanker moet plaatsen. Als je dit hebt gemeten, dan kun je gaan lassen. Zorg dat die goed vast zit, aangezien dit veel kracht van je rem ontvangt
    Screenshot 2021-05-31 202712
    Nu ben je al ver klaar, doe zeker een laklaagje over het stuk dat je hebt gelast, of spuit de hele vork. Terwijl dat deze aan het drogen is, ga je de bovenste lagercup van je ciao eruit kloppen. Daarna sla je er de onderste lagercup in. Je hebt nu dus zowel boven als onder een onderlagercup zitten.
    Screenshot 2021-05-31 205206(Die bedoel ik)
    Nadat je lak is gedroogd kun je de vork installeren, ik heb als onderste lager een lager van een Tomos, maar een ciao lager zou ook moeten werken (Al weet ik dat niet zeker! Ook heb ik de ‘dunne versie’ van Tomos)
    Screenshot 2021-05-31 203248Die dus
    Als je dat lagertje lekker hebt ingevet, steek je de vork volledig door. Je hebt nu aan de bovenkant, een onderlagercup van de ciao zitten, en er steekt schroefdraad uit. Daarna leg je in de lagercup een lager van een ciao, en leg je er dit ringtje in.
    IMG_20210531_194559467Deze zit bij het revisie setje

    Daarna komt de stofkap erop, die valt er gewoon zo over. Daarna een ringetje met de stelmoer. Die draai je goed aan, maar zorg wel dat je vork nog soepel kan draaien. Daarna simpelweg het kroonstuk erop, en de balhoofdmoer erop. Als overzicht zit het dus zo inelkaar (Van boven naar onder)
    – Tomos lager
    – Ciao onderlagercup
    – Ciao onderlagercup
    – Ciao Lager
    – Tomos lagerhouder (Of hoe dat ook noemt)
    – Tomos stofkap
    – Tomos stelschroef
    – Kroonstuk
    – Tomos balhoofdmoer
    IMG_20210531_194538496
    Je merkt dat je dan maar weinig schroefdraad hebt, dit zou echter wel net genoeg moeten zijn. Is dat niet zo dan kun je het ringtje tussen de stelschroef en de stofkap weghalen, of een dunnere er tussen doen.
    Dat zou hem dan moeten zijn, veel plezier met je nieuwe mooie spelingsvrije Tomos vork.
    Screenshot 2021-05-31 204721
    (Ja velgen worden nog vervangen 😉 )
    Bij vragen kan je me altijd een berichtje sturen!
    Moderators, als de how-to goed is, kan die dan ook bij how-to’s geplaatst worden?

    #810371

    Chaos824
    Bijdrager
    Berichten: 65

    Iets waar mensen altijd om vragen.

    10/10 van mij.

    Bedankt

    #810372

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Yes top! Zal deze toevoegen. Bedankt 🙏

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #810387

    Robin_Ciao
    Topic starter
    Berichten: 402

    Iets waar mensen altijd om vragen. 10/10 van mij. Bedankt


    Dankjewel! Wordt vaak gevraagd inderdaad, ik ook heb altijd last gehad van speling. Althans echt las nou ook weer niet, maar toch liever geen speling dan een beetje speling

    Yes top! Zal deze toevoegen. Bedankt 🙏


    Top dankjewel! Ik zal hem er wel tussen zien staan.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 10 months geleden door Robin_Ciao.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.