How to: Start onderbreker op je CP Ciao!

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Start onderbreker op je CP Ciao!

Dit onderwerp bevat 46 reacties, heeft 31 stemmen, en is het laatst gewijzigd door gilera-citta.com 3 jaren, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
  • Gebruiker

bobbie88
    Topic starter

Ik zag laatst ergens op het forum hoe je een startonderbreker op een Ciao kan maken met een CP blok, dus met een bobine. Ik kon dit vervolgens nergens meer terug vinden en ik dacht, laat ik er is een How To van maken. Dus bij deze:

Stap 1:

Je hebt de volgende dingen nodig:

Goeie lijm, ik heb gewoon secondelijm gepakt. Een stukje stroomdraad, ik heb dat van een fiets gebruikt om je licht mee op je dynamo aan te sluiten. (ongeveer 1,5 tot 2 meter lang) en een schakelaartje, deze vind ik persoonlijk niet zo mooi, maarja ik had ff geen andere liggen!

Stap 2:

Strip een stukje omhulsel van je draad af. Niet te zuinig want het draad moet straks goed contact kunnen maken met je bobine!

Doe het afgestripte gedeelte zoals op de foto hierboven door het gaatje in het stekkertje op je bobine, en draai het uiteinde er omheen.

Stap 3:

Zet je stekkertje wat vanuit je blok komt weer op het stekkertje op je bobine. Zorg dat jouw kabeltje er goed tussen zit geklemd zodat hij zowel met de bobine contact maakt, als met je stekkertje uit je blok!

Stap 4:

Nu moet het draadje netjes worden weggewerkt naar het punt waar je schakelaartje komt te hangen. Ik heb hem aan de binnenkant van m’n koplamp gedaan, zodat hij niet opvalt! Ik heb het draadje gewoon dezelfde weg als mijn gaskabel en remkabel laten volgen, zo zie je er helemaal niks van.

Hier komt het kabeltje links vanaf me bobine, gaat door het gaatje waar ook je bougiekabel doorheen komt. Klein stukje over de cilinder heen. Ik heb hem hier en daar met kleine stukjes tape vast gezet zodat hij niet TEGEN m’n cilinder aankomt, want dan heb je kans dat het draadje doorbrand! Vervolgens volgt het draadje precies dezelfde weg als mijn gaskabel naar boven toe.

Boven aangekomen komt hij er hier weer uit:

Nu heb ik hem tussen mijn lichtkabels mee laten gaan naar m’n koplamp, en komt hij er bovenin zo weer uit:

Stap 5:

Eenmaal bij je koplamp aangekomen, met je draadje mooi weggewerkt, komt het gedeelte met de schakelaar! Mijn kabel die ik gebruikt heb was ongeveer 2 meter lang, ik had ongeveer 1 meter nodig om die kabel vanaf me bobine naar m’n koplamp te krijgen. Daar heb ik hem afgeknipt met een tangetje. Niet te kort!! Want het uiteinde van die kabel komt op je schakelaar, en je moet vervolgens nog wel 15cm draad over hebben om je schakelaar op de juiste plek in je koplamp vast te maken! Nou zoals hier boven al gezegd, strip je kabeltje die vanaf je bobine komt weer een stukje af aan de bovenkan, dit gedeelte komt in je schakelaartje(in de ingang)! Nouja, draai het schroefje in je schakelaartje los, stop het kabeltje er goed tussen zodat deze voldoende contact kan maken, en draai het schroefje goed vast. Vervolgens knip je van het draad wat je nog over hebt (omdat je van je begin draad een stuk hebt afgeknipt om het om het op goeie lengte te krijgen) een stukje van ongeveer 20cm af. Deze strip je aan beide kanten af, de ene kant komt in je schakelaar (De uitgang!), strip deze kant op gewone lengte af! De andere kant moet je ruim afstrippen (Denk aan 5cm ongeveer) maar daar kom ik in stap 7 nog op terug!

Stap 6:

Nu moet je je schakelaartje aan de binnenkant van de koplamp gaan vast zetten! Haal je koplamp los, draai deze om en plak je schakelaartje daar waar je hem hebben wilt(dit doe je dus met die seconde lijm). Doe niet te zuinig met de lijm, want hij moet natuurlijk niet zomaar los laten! Schakelaartje even flink aandrukken, en Voila, daar zit ie:

Stap 7:

Je moet zorgen dat het draadje wat weer uit je schakelaar komt, straks goed contact maakt met iets van Metaal. Hieronder is de foto te zien van hoelang ik het uiteinde van dat draadje heb afgestript:

Steek één van je moertjes waarmee je koplamp vast zit door het gaatje heen, en draai aan de binnenkant het draad er omheen, zoals op onderstaande foto:

Nu kan het een beetje priegelen worden, maar je moet dus zorgen dat het geleidende gedeelte van het draad goed wordt vast geklemd tussen je koplamp en je koplamp houder waar je je koplamp op vast maakt. Trek het boutje een stukje terug, zet je koplamp goed, zorg dat het draadje om je moer heen zit gedraaid tussen je koplamp en je koplamp houder in en draai de moer goed vast. Als je nu je schakelaartje omzet, en je brommer probeert te starten, NO WAY dat hij aangaat hé!! En heel simpel, schakelaartje weer omzetten, en je kunt het weer gewoon starter zonder enkele problemen! En het mooiste is, je ziet er helemaal niks van! Het schakelaartje + het contact maken van je kabeltje zitten allemaal weggewerkt IN je koplamp! Vanaf de zijkant, waar het draadje op de moer zit, zie je er zelfs niks van:

Kan leuk zijn voor als je op de rollerbank moet, ja meneer de agent, hij start zeer slecht!

© Het principe heb ik dus niet zelf bedacht, maar de complete uitvoering wel! ©

erwinko
    Bijdrager

dat is deze manier 😉

BoCiao
    Bijdrager

Dus als ik het goed begrijp kan je dit ook met een sleutel schakelaar? Dus dan heb je in prencipe een conctact slot 😉 Wel veilig xD

bobbie88
    Topic starter

BoCiao :
    Dus als ik het goed begrijp kan je dit ook met een sleutel schakelaar? Dus dan heb je in prencipe een conctact slot 😉 Wel veilig xD

Dat klopt inderdaad, alleen het jammerlijke is dat je hem niet daarmee kan aanzetten zoals bijvoorbeeld met een scooter;) je moet dan wel je sleutel erin hebben zitten en omgedraait hebben voordat je hem kan aanrennen:P Maarja, het is wel grappig toch?

Quest
    Bijdrager

ik denk niet dat de politie het zomaar pikt als je aan komt rijden.. hem uitzet.. dan stiekum (ookal zien ze het niet) die schakelaar omzet.. en dan zegge ja hij start niet..

volgens mij gaat dat niet ongestraft

masterman
    Bijdrager

Ik heb nog hendels met licht schakelaar en uitknop te koop mischien ook een optie.
    [thumb=datas/thumbs/613-tn_pict2192.jpg]613-tn_pict2192.jpg[/thumb][thumb=datas/thumbs/613-tn_pict2195.jpg]613-tn_pict2195.jpg[/thumb][thumb=datas/thumbs/613-tn_pict2196.jpg]613-tn_pict2196.jpg[/thumb]

Met kabelboom tot en met het blok. 2 draden naar achter moeten verlengt worden

bobbie88
    Topic starter

Kleine update:
    Ik vond de situaties op de volgende twee foto’s toch niet zo super, het werkt wel, maar is een beetje onprofessioneel.
    Foto 1:

Foto 2:

Dus wat heb ik nou gedaan:
    In plaats van de situatie op foto 1 hierboven heb ik het volgende gedaan, zoals op de foto reeks hieronder te zien is:

Het linker stekkertje moet je stekkertje voorstellen die vanuit je blok komt, en op je bobine komt. Het middelste rode stekkertje is zogenaamd dat stekkertje die op je bobine zit, en het rechter stekkertje plaats ik op het uiteinde van de situatie die je op foto 1 ziet.

Zoals je hierboven ziet, kun je deze 3 stekkertjes zonder problemen zo in elkaar schuiven. Dus ik heb nu inplaats van dat amateuristische op die foto 1 hierboven, een mooi stekkertje eraan gemaakt die je zo in elkaar kan schuiven.

Dan situatie 2:
    Ik heb aan dat uiteinde van die draad die je op foto 2 hierboven ziet, het volgende stekkertje gemonteerd:

Door dit stekkertje past precies die bout waarmee je je koplamp vast zet, zodat je die mooi aan de binnenkant van je lamp tussen je lamphouder en je lamp in kan doen, dit blijft altijd zitten, maakt altijd goed contact, gaat niet zomaar los en zie je ook nog is niet zitten!!

Rickvd
    Bijdrager

Ik vind het wel een tof idee en heb het zelf ook gemaakt! Werkt goed! Aleen moest er even aan wenne, wan zet het schakelaartje dan om als ik op sgool ben ofzo. Nou wou ik laatst naar huis rijden, maar hij wou niet starten dus ik me vader gebeld om me te komen halen en thuis kwam ik erachter dat ik niet meer aan het schakelaartje had gedacht:P Maarja ben er nu wel aan gewend

Laters

pier
    Bijdrager

eej bob,, miss hebk nog een ideetje
    als je die kabel nouw eens bij de kabel-boom doet.. ( in die plastice hoes zeg maar ) derbij.. dan valt het minder op, dan hangt die zeg maar niet apart!

En dan nog een vraag kun je dat schakkelaartje niet aan je lampe schakkelaartje koppelen.. zowdat je de stand die zeg maar over is ook gebruikt!

Verder Super how-to :thumb

bobbie88
    Topic starter

pier :
    eej bob,, miss hebk nog een ideetje
    als je die kabel nouw eens bij de kabel-boom doet.. ( in die plastice hoes zeg maar ) derbij.. dan valt het minder op, dan hangt die zeg maar niet apart!

En dan nog een vraag kun je dat schakkelaartje niet aan je lampe schakkelaartje koppelen.. zowdat je de stand die zeg maar over is ook gebruikt!

Verder Super how-to :thumb

Ja ik had gebrobeerd om dat kabeltje door m’n kabelboom te krijgen, maar dat lukte niet! Het kabeltje is heel erg slap, dus als je die er door wilt duwen zou je het met een hulpstukje moeten doen (denk aan een lang dun staafje metaal). En ik wou hem in eerste instantie ook op m’n lichtschakelaar aansluiten inderdaad, maar daar kwam ik niet uit. Moet je maar eens naar die schakelaar kijken, het maakt niet uit in welke stand hij staat, het is gewoon zo dat wanneer hij óf naar voor, óf naar achter, je beide lichten het doen. Op de lichtschakelaar zitten aan de binnekant 2 aansluitingen waar van die stekkertjes op kunnen. Op het ene stekkertje zit rechtstreeks de aansluiting vanuit je blok die dus het stroom levert voor je lichten. Op het andere stekkertje zit bij mij de kabel die naar m’n achterlicht gaat, dit is een dubbele draad (in één hoesje zegmaar). Heel vreemd, maar waar, dit draad gaan in principe rechtstreeks vanaf m’n voorlicht helemaal naar m’n achterlicht, door m’n licht heen, dan weer terug naar m’n voorlamp. Als de schakelaar in de middelste stand staat is het een dood spoor(de schakelaar staat uit), Dus de lichten branden niet. Zet je hem naar voor, of naar achter, komen de stekkertjes die op de middelste stand géén contact maken, met elkaar in contact door een ijzere plaatje waar je de schakelaar op schuift. Zo gaat de stroom dus naar je achterlicht lopen. Op dit plaatje waar je hem op schuift zit ook een stekkertje aangesloten, deze gaat naar je voorlicht. En dan zit er ook nog een stekkertje óp de uitgang van je voorlicht, en die gaat weer terug naar het blok (de aarde draad die er voor zorgt dat er een stroomkring is!). Maar het maakt dus niet uit of je de schakelaar naar voren of naar achteren zet, in beide gevallen maakt hij op precies dezelfde manier contact, als je de schakelaar naar boven schuift komt hij in aanraking met hetzelfde stukje metaal als wanneer je hem naar beneden schuift. Dus ik heb geen idee hoe je dat zou moeten doen! Misschien weet iemand anders het hier?

Rickvd
    Bijdrager

Kan dit trouwens aleen op een cp ciao? of ook gewoon op een elek ciao? zoja alleen op cp, waarom?

Bedankt

Lekkere Bekker
    Bijdrager

Zover ik weet was ik de eerste met deze startonderbreking btw ik hem hem weggewerkt onder de lamp doormiddel van een gaatje in de binnekant van de lamp en daar de knopje in gemonteerd / niet met secondelijm xD

joey636
    Bijdrager

zat die der niet toevalg al op toen je hem kocht…….

Lekkere Bekker
    Bijdrager

maakt niet uit :D:con

bobbie88
    Topic starter

Rickvd :
    Kan dit trouwens aleen op een cp ciao? of ook gewoon op een elek ciao? zoja alleen op cp, waarom?

Bedankt

Voor zover ik weet alleen op een CP, maar het zal ongetwijfeld ook met een elektronisch blok kunnen, alleen weet ik dan niet vanaf welk draad je dit moet doen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.