Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Slotspeling aanpassen
This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 10 months geleden.
-
Gebruiker
-
4 januari 2008 om 19:31 #124159
Tekst en foto’s ยฉ Frenkie.
De slotspeling van een zuigerveer is de ruimte die tussen de uiteindes van je veer zitten als de veer in de cilinderwand geplaatst is. Deze ruimte moet 0,20mm zijn. Als deze niet klopt, heb je een grotere kans op warm- of vastlopers. En de zuigerveren zullen stukken langer ingereden moeten worden als deze ruimte te klein is.
Ik heb in mijn Simonini alu cilinder een DR Evo zuiger zitten. Bij mijn DR zuigerveren klopte deze speling niet toen ik ze nieuw kocht. Ik heb het niet precies gemeten, maar ze zaten erg dicht op elkaar.Hoe moet je dit meten en aanpassen?
Plaats je losse zuigerveer in je cilinderwand. Let op: Alleen de zuigerveer in de wand zetten, niet met zuiger en al!! Zorg wel dat ie er recht inzit en dat ie goed klemt in de wand.
Dit kun je het beste doen door de veer met de zuiger iets in de cylinder te duwen, dan zit ie altijd recht!
Zie foto 1Dan pak je het voelermaatje 0,20mm. Probeer deze tussen de uiteindes van de veer te drukken (je mag best een beetje erop drukken, maar niet te hard). Als ie goed past, is je slotspeling goed.
Zie foto 2.
Meestal is de speling te klein en zul je de voelermaat er niet tussen krijgen. Haal dan je zuigerveer uit je cilinder en schuur deze uiteindes op met een fijn schuurpapiertje (ik heb korrel 600 waterproof gebruikt, grover papier mag ook maar niet TE). Zet je veertje weer in de cilinder en meet de speling weer opnieuw op. Als het dan nog niet past, begin je weer te schuren. Doe dit totdat je speling 0,20mm is. Doe dit ook met je tweede zuigerveertje.
Als je speling te groot is (meestal versleten veertjes) zijn je veertjes aan vervanging toe. Je zult dan snel kans hebben op warmlopers.
Het effect van de juiste slotspeling is dat je zuigerveren minder lang hoeft in te rijden (als je ze voor de rest nog afwerkt, hoeven ze zelfs helemaal niet te worden ingereden) en dat je geen onnodig compressieverlies of onnodig veel weerstand krijgt.Veel succes, -Frenkie-
Tekst en foto’s ยฉ Frenkie.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel12 januari 2008 om 18:40 #125896Hierbij een foto die wel scherp is……
Je kunt wel zien welke de nieuwe is ๐
Speling zou ik btw niet op 0.2 zetten, veel te groot, op 0.1 is groot zat !
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno7 mei 2018 om 14:46 #771956Leuk om mijn 13-jaar oude berichten hier nog eens tegen te komen!
7 mei 2018 om 18:46 #771976Leuk om je terug te zien ๐
Heb je toevallig ook nog 13 jaar oude foto’s? ๐Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.8 mei 2018 om 10:31 #772075Ik geloof het niet, is met de jaren allemaal verdwenen. Maar ik zal nog eens wat verhuisdozen uitspitten die altijd zijn blijven staan. Wie weet zit er ergens nog een cd-rom tussen met een oude backup. Zou leuk zijn:)
8 mei 2018 om 14:49 #772086Waarschijnlijk is het minder moeite om nieuwe foto’s te makenย ๐ย Maar dat komt met de tijd wel. Andere dingen hebben nu even voorrang. Het is sowieso de bedoeling alle how to’s nog eens op de schop te nemen, dus dat komt dan wel ๐
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.