How to: Opvoeren voor beginners

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Opvoeren voor beginners

This topic contains 150 reacties, has 60 deelnemers, and was last updated by Vinnitio 14 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 151)
  • Gebruiker
  • #124144

    hansieb
    Topic starter
    Berichten: 10948

    Je hebt een snor/brom vespa/citta die harder moet

    Wat kan je allemaal doen:

    ————————————————————————————————————————————

    Poelie

    Het meest simpele is een kleinere poelie nemen. Een ciao heeft standaard een 94 of 85poelie(snor), je kan die verwisselen voor bijvoorbeeld een 80. Een poelie is net een tandwiel, dus met een kleinere poelie achter lever je trekkracht in(waar je snelheid wint als het goed is). Een poelie meet je in zn geheel op, dus de hele schijfdiameter(85 poelie= 8,5cm).

    Met een tรฉ kleine poelie komt je motor niet op toeren, maar met een 80 zit je altijd goed. Op een citta is dit weer anders, door de kleine wielen is je vertanding in feite lichter, dus heb je op dezelfde motor een kleinere poelie nodig dan op een ciao voor dezelfde prestaties. In het achterwiel van een Citta zit dezelfde (1:7)vertanding als in een bromciao.

    Een snor ciao of si heeft wel een lichtere vertanding in het achterwiel, je zou als je op wil voeren een bromnaaf kunnen monteren(tandwielen zijn niet uitwisselbaar tussen snor en bromnaaf), als je iets harder wil is een kleinere poelie ook goed.

    Hier zie je het ‘naafhuis’ of ‘klok’ in het wiel:

    1. V-Snaar
    2. Poelie(70 in dit geval)
    3. Loop/fietsstandknop, als je deze indrukt draait de poelie niet mee met je wiel.
    4. Hevel om fietsstand uit te zetten
    5. Oliebout, hier kan je je olie bijvullen.

    Onderaan nr. 5 zie je een deel van de remhevel die je achterrem bedient.

    Aan de andere kant van het wiel zit het wiellager, wil je weten hoe je het wiel demonteert kijk dan HIER ….Ik moet er bij zeggen dat het tandwiel er niet af hoeft als je een bahco(verstelbare sleutel) met dunne bek hebt, die groot genoeg is voor de 36mm moer.

    ————————————————————————————————————————————

    Uitlaten


    Barry’s uitlatencollectie

    Stel je hebt een standaard motor, en met een kleinere poelie schiet het nog niet echt op:

    Je kunt een citypower nemen, een snelle standaard uitziende uitlaat die gemiddeld 20-25 euro kost. Hiermee win je wat snelheid, ongeveer 5km denk ik.
    Een leovince ‘krul’ is ook goed voor een 50cc blok, veel meer trekkracht als je op gang bent een een hogere top.

    Er zijn veel meer goeie uitlaten(kijk bij onderdelen>uitlaten), maar mijn mening is dat je eerst naar je cilinder en carter moet kijken voor je dure uitlaatjes koopt die het veel beter doen op snelle cilinders/blokken.

    Vergeet niet een grotere sproeier te monteren als je een snellere uitlaat neemt.

    Je kunt zien dat een citypower een dikkere buis heeft dan het originele uitlaatje onderaan. Ook de demper is anders en van binnen is de doorgang groter. Citypower is een verzamelnaam geworden voor alle snelle imitatie uitlaten die op het origineel lijken, ze zijn door veel merken op de markt gebracht(de naam zelf komt van proma als ik het goed heb). Op de foto is de middelste een uitlaat van gianelli, de bovenste is de Sito+. De prestaties verschillen onderling niet veel met elkaar.

    ————————————————————————————————————————————

    Cilinders


    41mm Polini w-poort, een topcilinder, net als zn grote broer de 43mm

    Een cilinder is natuurlijk van groot belang als je echt veel harder wil gaan, maar met alleen een snelle cilinder ben je er nog niet.

    Met bijvoorbeeld een 43mm(63cc, meestal 65 of 70cc genoemd) cilinder op een standaard onbewerkt bromcarter is volgens mij maximaal 65 te halen.

    Op standaard blokken passen cilinders tot en met 43mm(boring, oftewel diameter van de cilinder). Er zijn ook nieuwere blokken met begrenzing, daar kunnen zonder aanpassingen geen andere cilinders dan de standaard 50cc in.

    Als je een zogenaamde ’80cc'(46mm polini=72cc) onder je kont wil zul je je carter uit moeten frezen of een speedcarter moeten nemen.

    Met een snelle, maar ook met een standaard cilinder is het nodig om je inlaat uit te vijlen als je er snel mee wilt:

    >>Klik hier voor de how-to Uitvijlen van de inlaat<< >>Hier nog 1<<

    De krukas kan ook aangepast worden om er nog meer uit te halen, met een 50cc kan je het best 1 van de 2 kiezen omdat het anders teveel van het goede wordt. Dit merk je doordat je brommer bijna geen trekkracht meer heeft en pas goed versnelt als hij op gang is.

    Wat je met uitvijlen en krukas bewerken doet is ten eerste de inlaat groter maken zodat een eventuele 13mm carburateur goed werkt en het verlengen van de inlaatperiode zodat er meer mengsel richting cilinder(kop) kan gaan zodat je meer kracht en meer toeren krijgt, en dus meer vermogen.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Carburateur

    Meer mengsel dus, daarvoor hebben we een grotere carburateur nodig, op een standaard blok een 12 of een 13mm. Voor snelle setups moet je je luchtfilter aanpassen(extra gaten boren/vergroten en eventueel een ijzeren gaasje/filter minder gebruiken) of een ‘snel’ luchtfilter kopen, die laten dus meer lucht door. Op 50cc zou ik dit achterwege laten, maar anderen raden dit wel aan.

    Voor de juiste afstelling hebben we de sproeier, die zie je als je de vlotterbak onder de carb. vandaan schroeft(goudkleurig schroefje). Vraag/lees HIER de juiste sproeiermaat voor je setup, en lees HIER hoe je de sproeier verwisseld.


    Sproeier, dell’orto ‘klein’

    Aan je bougie kan je(na een aantal kilometers!) zien of je afstelling goed is. Het beste is om een tijdje te rijden, als je niet meer hoeft in te rijden even VOLGAS, dan stoppen, meteen je bougie er uit draaien en naar het op de foto witte gedeelte kijken:

    Dit keramiek moet koffie-met-melk-bruin zijn, zwart betekent een te grote sproeier(en/of te weinig lucht), grijs-wit duidt op een te kleine sproeier(en/of te veel lucht). Op de foto is hij iets te licht door de flits. Na een paar km’s heeft er nog niet genoeg verbranding plaatsgevonden om je bougie te kunnen aflezen, dus rij een km of 10-20(uiteraard alleen met een sproeier die niet tรฉ ver afwijkt, en liever iets te groot dan te klein).

    Is het nog nodig te zeggen dat een goede afstelling belangrijk is voor het vermogen en de duurzaamheid van je motor?

    Het monteren van een grotere carburateur(12 of 13mm) op je blokje heeft niet veel zin zonder het boren/frezen van de inlaat, omdat het inlaatgat van het carter kleiner is dan de doorgang van de carb., en het mengsel zo niet de nodige ruimte heeft om richting cilinder te bewegen(met zn allen door de deur gaat ook niet).

    ————————————————————————————————————————————

    Speedcarters


    Polini evo engine, met 2 kleps membraan en 19mm carburateur

    Deze carters hebben een grotere inlaat en spoelpoorten die passen bij de bijbehorende cilinders.
    Een zelf bewerkt carter kan vrijwel even goed presteren als een polini speedengine(niet te verwarren met de evo engine hierboven).

    Je hebt ze ook met membraaninlaat(waar scooters o.a ook mee uitgerust zijn), die kunnen uitgerust worden met grotere carburateurs dan het standaard vespa carter(De 13-13 is de grootste maat voor een standaard blok

    ————————————————————————————————————————————

    Krukas

    Bij een standaard vespablok neemt de krukas het mengsel mee, dit is geregeld door een ‘hap’ uit de krukaswangen waar het mengsel in stroomt als deze langs de inlaat komt. Door deze hap groter te maken kan hij langer mengsel doorlaten wat de prestaties bevordert, maar ga niet klakkeloos de wang wegfrezen.

    Hier zijn 2 links over het frezen van de krukas:

    1. Volgens het polini boekje,

    2. Volgens ArvidW(op maat berekenen van inlaat en krukas).

    Mocht je een racekrukas(=met grotere hap, andere drijfstang en vaak gepolijst) willen kopen omdat je denkt dat een standaard krukas, gefreesd of niet, kan breken op je snelle setup; een standaard piaggio kruk is stevig genoeg voor de meeste cilinders, dus als je hem zelf bewerkt scheelt dat een hoop centen.

    ————————————————————————————————————————————

    Ontsteking

    Zet je contaktpunten op 0,45 of 0,5mm met een voelermaat.
    Een voordeel van contaktpuntontsteking is het lichtere vliegwiel(verschilt, maar de meesten zijn veel lichter dan het 1,3 kilo zware elektronische vliegwiel), wat een betere gasreactie geeft, en ook in snelheid wat kan schelen.

    Als je elektronische ontsteking hebt, kijk dan eens HIER voor het vervroegen van je ontsteking.

    ————————————————————————————————————————————

    Vario


    Malossi multivar snelle voorvario

    De variomatic is een leuke gadget voor je vespa, het zorgt voor een maximaal vermogen bij elk toerental, waar je met poulie slechts in een bepaald toerengebied de ideale overbrenging hebt.

    Het optrekken wordt veel beter met een vario, omdat er snorvertanding in zit, en je wegrijdt met een poulieverhouding die licht is, en zwaarder wordt naarmate je accelereert.

    Werking variomatic door Iaccaloco

    Als je met een snelle setup rijdt moet je wel een snelle voorvario hebben, dit scheelt in alles: gasreactie/trekkracht/topsnelheid.

    Met de snorvertanding is niet meer dan 75km/u te halen, gelukkig zijn er ook racevertandingen verkrijgbaar waarmee je in combinatie met een snelle voorvario de ideale overbrenging hebt voor een snelle setup.

    ————————————————————————————————————————————

    Veelgestelde vragen:

    Moet ik mijn inlaat uitvijlen als ik een snelle cilinder monteer?

    Nee, maar je kan er wel meer snelheid uithalen als je het wel doet. Ook zonder vijlen merk je het effect van de cilinder.

    Ik heb een standaard blok en ik wil 10km harder, wat moet ik doen?

    Waarschijnlijk ben je er met een snellere uitlaat en een kleinere poelie al, als je een snorfiets hebt moet je aan de 70 of 65 poelie omdat je snorvertanding hebt, of je monteert een bromvertanding. Als dit niet genoeg ik moet je aan vijlen van de inlaat of een snelle cilinder gaan denken.

    Moet ik een grotere sproeier monteren als ik een snelle uitlaat monteer?

    Ja, je kan er vanuit gaan dat elke verandering waardoor het motortje sneller gaat er een grotere sproeier nodig is omdat hij daarvoor meer brandstof nodig heeft. Een citypower heeft vaak geen of een iets grotere sproeier nodig( dus bvb. van 42 naar 46), als je een expansieuitlaat a la leo krul of proma circuit monteert zit je vaak wel wat groter, dus in hetzelfde voorbeeld van 42 naar ongeveer 48/50) omdat hij meer toeren gaat maken en bovenin meer kracht krijgt.

    De carburateur, cilinder, krukas/inlaat en nog meer factoren bepalen ook wat voor sproeier je nodig hebt.

    Lees ook vooral het topic door, er staan al veel vragen beantwoord!

    Hier nog wat links voor de nieuwsgierige vespabeuner:

    Citta forum how-to’s

    Vespa-ciao.nl>Links

    Vespa-ciao.nl> Meer how-to’s

    Kijk rechtsboven deze pagina voor 2 goeie webshops.

    How-to Opvoeren voor beginners door Edjuh

    #128145

    rick.manders
    Bijdrager
    Berichten: 2

    (re:opvoeren voor beginners.
    pouli.
    ik heb het geprobeerd maar bij mij werkt het niet.
    als ik heb erop heb gezet dan dit de v-snaar niet strak en slipt de boel heel erg.
    moet ik dan ook een nieuwe v-snaar hebben.:’

    ik verwacht graag zo spoeding mogelijk een antwoord.

    groetjes rick.manders

    #128146

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Je moet dan inderdaad ook een andere (kortere) v-snaar hebben;)

    #128152

    rick.manders
    Bijdrager
    Berichten: 2

    kun je die bestellen op internet?
    zowel welke site

    antwoord a.u.b.

    #128153

    angel
    Bijdrager
    Berichten: 740

    :lol Dies goe! Idd een kortere v snaar…Kyk eens op je gemak bij jmpb.nl….Effe wegwijs in zoeken en ge vind het wel.

    #128171

    KennyVespa
    Bijdrager
    Berichten: 1478

    wat voor poelie heb je erop gezet?

    voor ciao is het bij:

    95 poelie: 950 vsnaar
    80 poelie: 940 vsnaar
    70 poelie: 925 vsnaar

    hoop dat je er iets aan hebt ๐Ÿ˜‰

    #129336

    iPurno
    Bijdrager
    Berichten: 33

    kenny vespa, voor een 90 poeli moet je een 1037 vsnaar hebben staat allemaal op jmpb.nl

    FonS: dat is voor een citta, de maten die Kenny geeft zijn voor een ciao, en kloppen

    #129960

    mathias
    Bijdrager
    Berichten: 13

    wow
    merci voor al die duidelijke uitleg !!!

    #130023

    ciaodriver
    Bijdrager
    Berichten: 14

    wilt er iemand hier een setup maken voor mijn ciao px 25
    rij nu 40(weet niet hoe dat komt) , volgens mij helemaal standaart..
    en kzou graag 60-65 rijden,
    is geen vario..

    grtz

    #130040

    mees
    Bijdrager
    Berichten: 47

    Bij een standaard ciao de poelie van 95 vervangen door een 80 krijg je dus meer trekkracht (logisch), maar zakt je top dan niet? Ik heb namelijk geen zin om een nรณg lagere topsnelheid te krijgen.
    Zou wel vet zijn, want poelie + v-snaar is nie zo duur ๐Ÿ™‚

    offtopic: Ben nieuw hier, is mee eerste post!

    #130041

    JayL
    Bijdrager
    Berichten: 753

    je begrijpt hem verkeerd geloof k…. met een poelie 80 lever je juist wat trekkracht in voor een hogere top.
    en soms hoef je niet eens een nieuwe snaar te kopen ๐Ÿ˜‰

    #130043

    mees
    Bijdrager
    Berichten: 47

    Ik snap em!
    Zat ff verkeerd om te denken ๐Ÿ˜‰

    #130064

    jean-luc
    Bijdrager
    Berichten: 10

    Kun je je kruk as ook afschuren met een standaart setup ?
    Wat voor een gevolgen heeft dat ?;)

    #130065

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Je kunt beter eerst je inlaat doen, als je dan harder wil kan je je krukas gaan bewerken. Maar inlaat+krukas bewerken heeft niet veel zin op een std. cilinder, die is te tam om zoveel toeren te maken en zoveel brandstof te verwerken. Alleen inlaat heeft dus WEL zin.

    #130066

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Wat Jean-Luc zegt is wel heel interessant, je kunt met een klein inlaatje een klein carburateurtje toch meer vermogen creeren door alleen je krukas te tunen. Je zult minder lekkage hebben bij de inlaat dan wanneer je hem uitvijlt.

    Zou best kunnen dat je er nog goed mee vooruit komt, en dat hij nog minder slurpt ook. Zou de krukastuning wel vrij gematigd houden…

    Leuk om een keertje te proberen, maar wat Edjuh zegt is een veel slimmere en veiligere weg om te nemen aangezien daarvan echt bekend is wat er gebeurd ๐Ÿ™‚ Ik zou dus Edjuh’s advies opvolgen ๐Ÿ˜‰

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 151)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.