How to: Ontsteking vervroegen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Ontsteking vervroegen

This topic contains 68 reacties, has 29 deelnemers, and was last updated by arjan-dj 14 years, 7 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 61 tot 69 (van in totaal 69)
  • Gebruiker
  • #130627

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    Met mijn chopper project heb ik de ontsteking ook een keer vervroegd, cp’s op 0,55mm ofzo, en toen ging ie nog maar 40 dus te veel vervroegen kan idd ook toptoeren begrenzen.
    Soms wordt de ontsteking juist verlaat op het max toerental om de temperatuur in de uitlaat te laten stijgen zodat de uitlaat weer in fase is met de eigenlijk te hoge toeren. Dus om de powerband iets te verbreden.

    #130632

    stefanp
    Bijdrager
    Berichten: 52

    zowieso 55 mm is juist verlaten? logisch dat ie langzamer gaat;)

    #130633

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    als ze uit elkaar gaan vonkt ie, dus dat is vervroegen

    #143467

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    mijn dr blokje heeft n keer 9260 toere gedraaid met losse boegie, gewoon rijdend niet op de bok 😀

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #143466

    peter139
    Bijdrager
    Berichten: 770

    misschien een stomme vraag.

    Wat doet zo’n cdi nu precies, en hoe weet de cdi nu waneer ie moet gaan vonken? Dit vraag ik me al tijden af… zit er in het vliegwiel een soort ‘dingetje’ die bepaalt waneer ie moet vonken? Dat blokje op de spoelenblok snap ik. Als je spie knapt doet ie niks meer dus er zal toch iets in het vliegwiel moeten zitten.

    iemand die goed uit kan leggen hoe het nu functioneerd? want zo’n cdi is nl ook voorgeprogrammeerd.

    #143480

    arjan-dj
    Bijdrager
    Berichten: 2

    je kunt dit beter door een prof. doen want als je die gaatjes iets te ver open boort kun je achterontsteking krijgen en dan klappen je zuigers kapot.

    #142382

    Viktor
    Bijdrager
    Berichten: 95

    Ik heb het verschil gemerkt op me scooter
    Kheb me ontsteking gewoon op de gok vervroegd en nu heeft die veel meer koppel op hoge toeren en komt die niet op toeren als de toeren laag zijn 😛

    #142383

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    ja dat zou je maken moeten hebben met de magneten die in je viegwiel zitten, die maken stroom en als er een magneet langs het magische dingetje komt dan gaat de pulse naar de cdi lopen en die maakt er een klein bliksemmetje van 😛

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #142384

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    peter139 :
    misschien een stomme vraag.

    Wat doet zo’n cdi nu precies, en hoe weet de cdi nu waneer ie moet gaan vonken? Dit vraag ik me al tijden af… zit er in het vliegwiel een soort ‘dingetje’ die bepaalt waneer ie moet vonken? Dat blokje op de spoelenblok snap ik. Als je spie knapt doet ie niks meer dus er zal toch iets in het vliegwiel moeten zitten.

    iemand die goed uit kan leggen hoe het nu functioneerd? want zo’n cdi is nl ook voorgeprogrammeerd.

    Er zit volgens mij zo’n klein spoeltje op je ontsteking die als sensor werkt (pick-up), ik denk via de rode draad. En wanneer het vliegwiel met een bepaald punt die sensor passeert wordt er een soort transistor in de CDI geopend en wordt de opgewekte spanning ontladen.

9 berichten aan het bekijken - 61 tot 69 (van in totaal 69)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.