Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Ontsteking vervroegen
This topic contains 68 reacties, has 29 deelnemers, and was last updated by arjan-dj 14 years, 7 months geleden.
-
Gebruiker
-
14 december 2006 om 17:37 #123865
Boor de gaatjes in de Rode circeltjes groter. (ik heb ze 1mm groter geboord)
Zet de onsteking weer terug op zijn plek en schroef de schoefjes er weer in. Je merkt nu dat er speling op de onsteking zit en dat je hem een beetje kan draaien. Draai hem TEGEN DE KLOK IN als je je ontsteking wilt vervroegen.
Of er verschil is tijdens het rijden weet ik niet, want ik had toen te veel dingen tegelijk verandert om dit verschil op te merken.
In princiepe loopt je blok beter op hogere toerentallen, en iets minder op lagere toerentallen. Wat de beste vooronsteking is kan ik je niet vertellen, ik denk dat het vespablok standaard niet genoeg voorontsteking heeft omdat deze gemaakt is voor 4250rpm MAX terwijl flink opgefokte vespa’tjes het dubbele toerental halen.
Bij een hoger toerental is meer voorontsteking nodig!
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno14 december 2006 om 17:52 #138194Das makkelijk:)
zal ik ook zeker gaan proberen;) en dan post ik de resultaten natuurlijk hier.
14 december 2006 om 18:19 #138200Voorontsteking houdt nog altijd in dat je in tegengestelde richting moet afstellen van de draairichting van de motor!!
Aangezien een vespablok vanaf vliegwiel kant (zoals op de foto dus) rechtsom draait (met de klok mee) moet je dus je ontsteking in tegengestelde richting draaien!!
Vervroegen = VOOR ontsteking geven, dan moet je dus zorgen dat hij EERDER vonkt.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...14 december 2006 om 18:21 #138201
.-{2F4OV}-.@ Tonni: Dus volges jou moet je de ontsteking tegen de klok in draaien om hem te vervroegen?;)
Dit lijkt mij overigens ook hoor….
14 december 2006 om 18:27 #138202Jazeker, je wilt bereiken dat hij een aantal graden vóór TDC vonkt. Dan zul je toch echt vanaf TDC terug moeten draaien.
Voorbeeld tekstje: [url]http://www.vespaforum.be/cms/index.php?itemid=31[/url]
I came, I saw, and I forgot what I was doing...14 december 2006 om 18:46 #138203Zeker, Tonni heeft gelijk….;)
Ik heb dit idee ook al jááárenlang in m’n hoofd, bij een Vespaatje nog nooit gedaan…..
Wèl bij m’n Spartamet, maar die zijn toch niet vooruit te trappen, dus merkte je nie veel van…..
Bij een MBX/NSR/MB etc. blok merkte je wel dégelijk verschil, die knalde zomaar 2.000 toeren meer, maar die kun je ook ongeveer een centimeter vervroegen…..:o
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!14 december 2006 om 18:59 #138206Ik wilde niet als eerste reageren ,effe wachten dacht ik.
De sprocatti moet je namelijk ook vervroegen.Namelijk 3mm!
Dus tegen de klok in.Heb er zelfs een stikduur meetapparaatje voor gekocht.14 december 2006 om 19:16 #138208je kan tog ook met dat stel plaatje van sprocattie je ontsteking vervroegen?
ik zal het binnenkort eens met mijn plaatje proberen en kijken wat het effect is.14 december 2006 om 19:20 #138209Maar wat zou dit dan van nut hebben als je dit zou doen. trekt die dan beter op of wat gaat het verschil zijn?
14 december 2006 om 19:24 #138210Ze zeggen beter op hoog toerental en minder op laag… dus als ik het geod begrijp beter(eventueel dus harder) op top en minder goed optrekken!
14 december 2006 om 19:28 #138211barry :
Ik wilde niet als eerste reageren ,effe wachten dacht ik.
De sprocatti moet je namelijk ook vervroegen.Namelijk 3mm!
Dus tegen de klok in.Heb er zelfs een stikduur meetapparaatje voor gekocht.Barry je hebt een binnenrotor die moet je gewoon op 3mm zetten pvl dan , een binnenrotor zorgt voor een variabele curve oftewel voorontsteking !
Ziet er leuk uit die voorontsteking maar heeft het zoveel meer effect ( km’s harder ) ?
14 december 2006 om 19:31 #138212Plaatje idd verkeert getekent, daardoor ook draairichting verkeerd opgeschreven. Staat nu weer goed in beginpost. (bij mijn eigen brommer wel de goede kant opgedraait gelukkig:))
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno14 december 2006 om 19:41 #138213Wil je het plaatje ff veranderen dan om verwarring te voorkomen?
Edit ArvidW: Dat had ik al gedaan:P
14 december 2006 om 21:03 #138214het aantal graden voorontsteking weet ik wel =19 graden (staat bij mij in boek) maar wat het dan word na vervroegen (kan je met een graadmeter doen die op een as past) weet ik niet, ligt aan de grootte van t gat= ?graden
14 december 2006 om 23:39 #138219PoliniCiao :
Wat is dat toch voor plaatje joey? Maak eens een foto 🙂Hij bedoelt dit plaatje, deze is bedoeld om van een elec. carter een c.p. carter met verstelbaar ontstekings tijdstip te maken:
I came, I saw, and I forgot what I was doing... -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.