How-to: Motorblok uitnemen ( beginners ! )

Home Forums Algemeen Oude topics How-to: Motorblok uitnemen ( beginners ! )

This topic contains 52 reacties, has 34 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 7 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)
  • Gebruiker
  • #123858

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5136

    Bij deze beschrijf ik aan de hand van foto’s hoe je het motorblok van je Vespa Ciao eruit haalt, het vliegwiel er vanaf neemt en benoem ik de delen van de contactpunt-ontsteking.
    De contactpunt-ontsteking is de meest voorkomende, nieuwere motorblokken zijn voorzien van elektronische ontsteking. Als jij zo’n ontsteking hebt, zijn sommige dingen zoals bedrading anders dan hieronder beschreven.

    Deze how-to is specifiek gemaakt voor mensen met weinig tot geen sleutel-ervaring.

    De volgorde waarin ik alles heb gedaan hoef je niet exact aan te houden, iedereen went het zichzelf anders aan.

    De benodigde gereedschappen zijn slechts een dopsleutelset (moet niet, wel handig) en verschillende steeksleutels en schroevendraaiers. Om het vliegwiel af te nemen heb je een vliegwieltrekker nodig, deze zijn te koop bij JMPB.nl / Q-parts of je lokale scootershop (prijs rond 5 euro). Zonder trekker gaat het het ook, maar mét is het gemakkelijkst en veiligst.

    Als je op een foto klikt, krijg je een groter (en dus duidelijker) formaat te zien.

    We beginnen bij het begin: de kappen verwijderen, dmv de schroeven aangewezen met de rode pijlen.

    Daarna verwijder je de uitlaat dmv een bout aan de achterkant (13mm) en een aan de voorkant (10mm of 11mm).

    Nu draai je de moer van de koppeling los, dit is de grote moer op de foto (17mm of 13mm). Om het vrij ronddraaien van de koppeling tegen te gaan, zodat je de moer los kunt draaien, steek je een schroevendraaier tussen de vinnetjes van het vliegwiel, zichtbaar in het rood omlijnde stukje op de foto.
    De volgende stap is de drie montagebouten van het motorblok (10mm) een paar slagen los te draaien (zie foto) en het motorblok een stukje naar achteren te schuiven. Hierdoor staat de v-snaar niet meer op spanning en kun je de koppeling in zijn geheel eraf halen.

    Nu werk ik van rechts naar links, op de foto gezien: als eerste gaat het luchtfilter eraf (kruis- of platte schroef) , daarna de gaskabel (2 platte schroeven) en de kabels van de verlichting (plugjes die je er zo vanaf kunt trekken). De rode draad is de plus, die vanuit je ontsteking komt. De zwarte draad is de massa, die zit op het daarvoor bestemde plugje op de motorbehuizing.
    Als laatste haal je het koelkapje van de cilinder eraf (kruisschroef).
    Nogmaals, klik op de foto voor een groter formaat.

    Nu moet de carburateur eraf. Zorg dat de benzinekraan dicht is en haal de benzineslang van de carburateur af.
    Vervolgens draai je de bevestigingsbout los (8mm) en kun je de carburateur naar achter schuiven en gaat hij van het spruitstuk af.

    En nu, de bougiedop eraf trekken en de decompressiekabel uithaken. Voor het uithaken van die kabel moet je even met een zaklamp tussen de koelvinnen van de cilinderkop kijken, het uiteinde van de kabel zit achter een haakje vast.

    Als laatste nog even de ontstekingskabel van de bobine aftrekken (plugje, gewoon eraf trekken) en dan kan het motorblok eruit.

    De blokbouten die je eerder hebt los gemaakt, haal je er nu helemaal uit.

    Laat de motor zakken tot hij onder een hoek van grofweg 45 graden hangt. Je ziet dat de motor in het frame blijft haken door de krukas.

    Kantel de motor. Nu zie je dat hij tegen het frame aankomt.

    De motor een stukje kloksgewijs draaien verhelpt dat en hij valt er vanzelf uit.

    Goed, dat was het ! Het lijkt misschien wat veel omdat ik het zo uitvoerig mogelijk heb beschreven, maar als je het één of twee keer hebt gedaan, kun je het geblinddoekt.

    Het volgende dat ik wil uitleggen, is hoe je het vliegwiel afneemt.
    Als eerste moet de vliegwieldeksel (koelkap) eraf, dat doe je door de vier kruisschroeven los te draaien.

    Zoals ik al zei haal je het vliegwiel los met behulp van een vliegwieltrekker. Deze schroef je in het vliegwiel, daarna draai je de bout van de trekker aan (bij mijn trekker heb je sleutel 19mm en 20mm nodig) , hierdoor trek je het vliegwiel van de krukas af.

    En achter het vliegwiel zit de ontsteking. Ik benoem de onderdelen:

    A = contactpunten
    B = condensator
    C = ontstekingsspoel
    D = lichtspoel

    Dit was het 🙂 Veel sleutelplezier, en voor meer uitleg over onderhoud en opvoeren, bekijk de andere how-to’s !

    #130166

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Zeer goede uitleg:thumb
    Goed gemaakt FonS;)
    Al vindt ik het een beetje overbodig om het cilinderkoelkapje aan de bovenkant te demonteren voordat je het blok er onder uit haalt.
    Gaat vaak ook niet trouwens als ze van metaal zijn, dan klemmen ze deels tussen het frame en de cilinder aan de zeikant:!

    FonS: zoals ik al zei, iedereen went het zichzelf op zijn manier aan. om een of andere onbekende reden haal ik dat kapje er altijd af :p kwenie.. in het begin zo gedaan en doe het nu nog steeds uit automatisme

    #130167

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Klasse!

    #130168

    lennartcitta
    Bijdrager
    Berichten: 118

    mooi gedaaan =)

    #130169

    >>kruin-ritsjerd<<

    mooie en duidelijke uitleg:thumb

    #130172

    sincitta
    Bijdrager
    Berichten: 69

    :bierduidelijk :thumb

    #130173

    Svennoow
    Bijdrager
    Berichten: 378

    Perfect voor de beginnende sleutelaar! ga zo door Fons!

    #130201

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    aaaaaah nu snap ik het :bier

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #130202

    leon ciao
    Bijdrager
    Berichten: 1162

    als het iemand met deze how to niet lukt, tjonge dan is er echt wat mis met je :lol
    eruggg duidelijk 😉

    #130259

    hulo42
    Bijdrager
    Berichten: 28

    In een keer aan het werk en het lukt , bedankt hoor 😉

    #130267

    Glenneman
    Bijdrager
    Berichten: 72

    Fantastische uitleg!!
    Dit is wat ik noem, een zeer duidelijke how-to 😉

    #130347

    500
    Donateur
    Berichten: 691

    Ik heb dit gedaan:
    Nu moet de carburateur eraf. Zorg dat de benzinekraan dicht is en haal de benzineslang van de carburateur af.
    Vervolgens draai je de bevestigingsbout los (8mm) en kun je de carburateur naar achter schuiven en gaat hij van het spruitstuk af.
    Maar de carburateur blijft moervast.

    Ps. Het is een 13/13

    Lars

    #130348

    FonS
    Topic starter
    Berichten: 5136

    je kunt (voorzichtig) een schroevendraaier tussen de carb en het carter zetten, en dan zachtjes wrikken.
    als er eenmaal beweging in zit, gaat hij steeds gemakkelijker.

    of; een dunne schroevendraaier tussen de bevestiging tikken.
    dus waar 13/13 op de bovenkant staat op dat schuine stukje, daar tussen de twee schuine stukjes een schroevendraaier tikken, dan haal je de spanning van de bevestiging af

    hier dus, van boven af een schroevendraaiertje in tikken :
    (ik doe dit bijna altijd zo, is een snelle en gemakkelijke manier

    #130349

    500
    Donateur
    Berichten: 691

    Zo dat heeft gewerkt:D
    thx fons.
    Nou loop ik tegen het volgende op: Mijn bobine ziet er heel anders uit en ik krijg die kabels er ook niet zomaar vanaf….:( Zowieso is mijn blok anders als op de plaatjes, ik denk dat het komt omdat ik een electrisch blok heb, maar wat moet ik nu?

    Lars

    #130350

    Tomm_
    Bijdrager
    Berichten: 100

    lvcp :
    Zo dat heeft gewerkt:D
    thx fons.
    Nou loop ik tegen het volgende op: Mijn bobine ziet er heel anders uit en ik krijg die kabels er ook niet zomaar vanaf….:( Zowieso is mijn blok anders als op de plaatjes, ik denk dat het komt omdat ik een electrisch blok heb, maar wat moet ik nu?

    Lars

    je hebt cdi, je moet die rubbere stekker naar achter schuiven niet hard aan trekken gewoon dat rubbertje los van het geheel zien te krijgen. Dan zie je een stikker met de vlag van italië hier zitten drie draadjes in en die draadjes kun je er gewoon uittrekken.
    Hoop dat je het snapt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.