How to: Lagers van de krukas verwijderen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Lagers van de krukas verwijderen

This topic contains 40 reacties, has 27 deelnemers, and was last updated by ritze 9 years, 1 month geleden.

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
  • #130512

    Mitsy12
    Bijdrager
    Berichten: 84

    nu haal ik een heel oud topic omhoog
    ik haal altijd mijn lagers van mijn krukkas af door er een grote beitel plat in te tikken (met belijd natuurlijk)
    nu komt de lager omhoog
    misschien heeft er iemand iets aan

    #130513

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    Zo doe ik het ook.

    Ik heb het een keer met de brander geprobeerd zoals ik hierboven toen las, maar toen plukte ik zo de as uit de wang en had ik ineens geen hele krukas meer. Ik raad dit dus af..

    #130514

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    Ik wis niet dat je zo makkelijk de as uit de wang haalt :con maar zo kun je wel een volle wangen kruk omzetten naar kickstart, wel riskant btw 😉

    #143896

    bobclees
    Bijdrager
    Berichten: 246

    ik doe de krukas lager gewoon tusen de bankschroef en dan schroef aan draaien tot je hem hoort breken dan valt ie er af:)

    gat prima

    mvg bob

    #143897

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    Dan breekt alleen de buitenste ring toch? Ik heb het ook een keer gehad, toen bleef de binnenste ring zitten en dan krijg je hem nog moeilijker los..

    #143876

    eidos
    Donateur
    Berichten: 826

    @ Bobclees:

    Dat heb ik ook een keer geprobeerd.. Word je niet erg blij van. Als je ziet met welke snelheid het lager dan in stukken wegschiet. 1 stuk kwam tegen mijn TL lamp aan en die was toen kapot. Het andere deel kwam tegen men been aan. Als je zoiets toch doet.. Doe het dan wel met een bril op ofzo.

    #143898

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4112

    toch moet ik zeggen
    dit is GEEN how-to
    dus dit kan gewoon naar het vragen topic ( troubleshooting )

    #143899

    MHR
    Bijdrager
    Berichten: 327

    FonS :
    in die 4 minuten heb ik al lang de 2 lagers eraf gehaald, met een beetje subtiel geweld :p

    maar ik denk dat ik volgende keer wel ff met brander probeer 😉

    trouwens…; iemand een goed idee om het lager uit het kleine carterdeel te halen? ik heb het toen opgelost door het lager dusdanig te slopen dat alleen de buitenste ring nog erin zat, en die heb ik met de dremel doorgeslepen (duurt nogal lang…)
    iemand een beter idee?

    Stook het lager in het carter warm, en druk er een ouwe kruas in. Dan een poosje af laten koelen, carter warm stoken en hoppa, lager blijkt aan de krukas hangen.

    Kaal carter warmstoken wil ook wel, stoken tot ie flink begint te kwalmen, valt je lager er ook zo uit.

    #143900

    Carphunter
    Bijdrager
    Berichten: 291

    Kleine toevoeging, als de lager er nog niet uitvalt kun je voorzichtig kloppen met een moker met rubberen dop het liefst, want met een hamer o.i.d zonder dop. Sla je het Hete Alu snel krom. (spreek uit ervaring, heb zo eens een scooterblok gedeeltelijk vermoekt :con)

    #144060

    2Tact4Ever
    Bijdrager
    Berichten: 1

    Voor degene zonder lagertrekker of brommerboer in de buurt, de sleutel van het geheim zit in het zo recht mogelijk het lager eraf zien te krijgen want dit is waarom een lagertrekker nl zo goed werkt, die trekt het lager er loodrecht vanaf.
    De manier van 2 gelijke platte schroevendraaiers werkt prima als je wat geduld hebt dan kun je met beleid en lager in 10 minuten eraf hebben zonder enige schade aan lager of krukas.
    Het gaat niet om de kracht die je gebruikt maar om het recht eraf halen…
    Wat je dus NIET moet doen is 1 schroevendraaier erin ramen en daarna de andere want na de eerste zit het lager al schreef en krijg je hem er niet meer af.
    Wat je dus wel moet doen is de eerste er heel zachtjes met een paar hele zachte tikjes in tikken en daarna de andere en zo ga je door met steeds hele zachte tikjes, harde tikken of klappen werken juist contra.
    Na een minuut of wat zie je dat je een heel klein stukje verder bent en dan gaat het steeds sneller en makkelijker.
    Ik heb dit heel vaak zo gedaan en het gaat prima, we gebruiken de lagers soms zelfs weer in andere blokken als ze nog goed zijn.
    Ben je met zijn tweeën dan ieder een schroevendraaier en op de 3de tel sla je tegelijk ieder aan een kant op de schroevendraaier en doe je het echt gelijktijdig sla je hem met de eerste klap er al half af, je kunt nu wat harder slaan aangezien je het lager op deze wijze niet schreef slaat, ben je alleen doe je dat nl wel altijd vandaar je zachter moet tikken dan met zijn tweeën.
    Ik zou inderdaad een trekker moeten kopen want ik doe het heel vaak maar doe je het 1 of 2 keer dan ben je gek om zoveel geld uit te geven

    #144061

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    hey denk er even aan dat je geen uber oude topic gaat bumpen

    als je snel klaar wilt zijn moet je die spietjes maken die dan weer met een tang kan samen knijpen

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.