How to: Lagers van de krukas verwijderen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Lagers van de krukas verwijderen

Dit onderwerp bevat 40 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door ritze 4 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)
  • Gebruiker

Crazybond700
    Bijdrager

Gewoon heetstoken ja, echt goedheet. Na 7 minuutjes ofzo valt die er meestal dan gewoon uit:) En anders ff plankje pakken en ff cartertje erop laten vallen als het ware. Wel oppassen voor de handjes!;)

bobbie88
    Bijdrager

Als je je lagers op je krukas gaat heetstoken stook je toch tegelijkertijd je krukas warm waardoor die ook uitzet? Dan heb je er dus alsnog vrij weinig aan, of zie ik dat nou verkeerd?

PoliniCitta
    Bijdrager

Gewoon met schroevendraaier, en steeds van dikte veranderen, beschadig j niks..
    Maar veel maakt het niet uit als je er toch nieuwe lagers opzet

Jayton
    Topic starter

Ik loop even naar de brommerboer en die haalt hem er gratis af. Kleine carterhelft moet je idd echt effe stoken, maar niet de lager zelf natuurlijk, dus beter van buiten af. Ik heb het ook pas allemaal geleerd 😀 het lijkt moeilijk, maar alleen als je gaat zitten horken met schroevendriaaers enzo. Zonde van je tijd en carter of krukas.:boos

bobbie88
    Bijdrager

Jayton :
    Ik loop even naar de brommerboer en die haalt hem er gratis af. Kleine carterhelft moet je idd echt effe stoken, maar niet de lager zelf natuurlijk, dus beter van buiten af. Ik heb het ook pas allemaal geleerd 😀 het lijkt moeilijk, maar alleen als je gaat zitten horken met schroevendriaaers enzo. Zonde van je tijd en carter of krukas.:boos

Ik heb niet zo’n aardige brommerboer! Helaas:( maar als je lagers nog op de krukas zelf zitten, hoe haal je ze daar vanaf dan, want met schroevendraaier lukt niet bij mij

hansieb
    Moderator

hansieb :
    Laatst EDJUH zijn manier gedaan 🙂 gewoon de gasbrander erop voor 4 min komt die zo los!
    [/quote

Dan schroevendraaier eronder tikke 🙂 wil perfecto!

Crazybond700
    Bijdrager

bobbie88 :
    Als je je lagers op je krukas gaat heetstoken stook je toch tegelijkertijd je krukas warm waardoor die ook uitzet? Dan heb je er dus alsnog vrij weinig aan, of zie ik dat nou verkeerd?

Dat klopt maar we hadden het ook over uit de kleine carter helft:)

SpeedDemon
    Bijdrager

Alu delen tot 90 graden stoken anders heb je kans dat je hele toko krom trekt. Dit is goed te doen met een verfbrander. Om je lager van je krukas te krijgen kan je het beste met een snijbrander heel plaatselijk je lager (binnenste ring) erg warm stoken en dan valt ie er zo af. (Dit is in een seconde gebeurd) Of dus met zo’n 120 euro lagertrekker. Schroevendraaiers zijn voor “hamerenbeitelfietsenboeren”. Het lager wrikt links en rechtsom en beschadigd zo je krukas. Voor het inbouwen scheeld het erg veel als je hem bij je locale motorenrevisiegast ff laat uitrichten. Dan loopt een blokje pas mooi.

hannesjeuh
    Bijdrager

ben al heeldetijd bezig geweest met lagers van krukas proberen te halen en het lukt maar niet:( ik stook enorm warm ik pak schroevendraaier. ik wrik er aan en er is totaal geen beweging in te krijgen:( egt die is nog nix verplaatst. wat moetik nu doen??? ik heb verfbrander… naar brommerboer ga ik niet gaan. ik moet een oplossing vinden niet met nieuwe dingen te kopen maar gewoon met het gerief dat ik hier heb. dus geen reacties van “koop een snijbrander” ofzo…

cittatuner
    Bijdrager

mischien rare vraag maar waarom ga je niet even naar je brommerzaak… met zon apparaat ist zo gebeurt:)
    is er niet een automaterialen handel of ijzerhandel …bij ons zijn er verschillende waar je bijna alles kan halen van compressors en gereedschap tot een achterlicht voorje aanhanger.
    die hebben er materiaal voor om allerlei lagers te de- en monteren en meestal terwijlje wacht8)

:thumb

hannesjeuh
    Bijdrager

ke dus gewoon met het huismateriaal gaat het niet gaan?

cittatuner
    Bijdrager

in princiepe niet 😐
    en als t lukt zou het verstandig zijn te krukas te laten richten voor het geval dat.. snappie;)

:thumb

eddi
    Bijdrager

de boel moet krimpen dan kan een lager makkelijk van de krukas af, zelf leg ik de krukas in de vriezer, 😀 dan wip je m zo met 2 scherp gemaakte bromfietsbandenlichters met daar omheen stukje rubber behalve het uit einde dat onder het lager komt.. :! hoeft er niet ver onder want de krukas is zo koud dat je het lager er zo af floept, niet vergeten hem even in te klemmen (of iemand anders houd m even vast… de krukas:D

andersom geldt als ie in het carter zit stook m maar heet, niet warm!!!!

Tonni
    Moderator

Ik heb me kortgeleden een lager trekker gekocht hiervoor. Ding was nog niet eens duur voor 25 euro. Het is natuurlijk geen professionele kwaliteit maar voor mijzelf voldoet hij prima.
    Ik had er een paar meer mee moeten nemen, volgens mij zijn er wel meer geinteresseerden…

Voorheen deed ik het ook altijd (gewoon koud) met een setje bandenlichters. Nadeel is dat je het lager eigenlijk altijd om zeep helpt. (meestal gaan ze er toch al af met het idee ze te vervangen)

hansieb
    Moderator

Mijn opa had het ook al over lagertrekkers / poelie trekkers ik zo nah geen interesse maar je hebt wel gelijk dat de lagers nog goed blijven dan.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.