How to: Lagers van de krukas verwijderen

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Lagers van de krukas verwijderen

Dit onderwerp bevat 40 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door ritze 4 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Gebruiker

Jayton
    Topic starter

Beste mensen,

Hebben jullie nog goeie methodes / tips om een krukas lager netjes van de krukas te verwijderen?

Een lager plaatsen in de carter is goed te doen! En het openen ook. Maar als die lager nog om de krukas zit, is dat lompe gehork altijd vervelend. Kweet niet hoe het makkelijker kan?:?

(Ps: gasbrander en alles heb ik bij de hand)

G-no
    Donateur

een lagertrekker kopen, of het bij de bromboer laten doen:)

vicious
    Bijdrager

hoe werkt een lagertrekker en wat kost zoiets?

Edjuh
    Bijdrager

Ik heb er nog nooit eentje gevonden, maar het werkt ongeveer als een vliegwieltrekker, behalve dat je natuurlijk de trekker niet in je lager kan schroeven maar in plaats daarvan er bouten tegenaan schroeft die het lager moeten klemmen.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

nee een lagertrekker (gebruik er altijd zelf een bij de brommerboer) zijn 2 scherpe kanten die spits oplopen.
    de dingen stop je net dat stukje onder het lager en draai je het aan, en als het ware trek je hem aan bijde kanten omhoog. zo beschadig je niks, kost wel 120 euro zo’n ding

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Jayton
    Topic starter

Klopt, ik heb ze gezien op internet voor 119,95. Beetje te duur daarvoor loop ik wel naar de brommerboer. Want ik ga niet nog een krukas lelijk maken.

Bedankt voor jullie reactie.

Groeten,

Jayton

Edjuh
    Bijdrager

Woooot zo duur?? En die ik had gezien was een ander model dus.

Mijn bromboer heeft het niet “omdat het zo weinig gedaan wordt” helaas, hij adviseerde me om de lagers heet te stoken.

Tim
    Bijdrager

ik heb der eentje is wel super handig.

vicious
    Bijdrager

ik flex het lager aan twee kanten`door en dan met baco effe wrikken dan breken ze helemaal door (moet je wel dicht tegen debinnenring aan flexen)

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

lijkt me niet het allerbeste, als je tegen de krukas aan komt gaat ie bij de oliekeering lekken.

Gele Racefrikandel

mo1uh
    Bijdrager

Vriend van me heeft ook 1tje, zeer handig.. maar als je met 2 man wil t ook makkelijk.

Gewoon allebei schroevendraaier met platte kop en dan tegelijk beetje loswrikken.
    Vaag dat iedereen zoveel geouwehoer er altijd mee heeft met reviseren etc.. heb der nog nooit problemen mee gehad.. gewoon goed heetstoken en goed centreren is er verder niks aan de hand!

vicious
    Bijdrager

Herr FlicK :
    lijkt me niet het allerbeste, als je tegen de krukas aan komt gaat ie bij de oliekeering lekken.

Je moet wel een beetje vaste hand hebben ja, maar t kan zo ook met de dremel das een stuk makkelijker duurt alleen wat langer.

hansieb
    Moderator

Laatst EDJUH zijn manier gedaan 🙂 gewoon de gasbrander erop voor 4 min komt die zo los!

FonS
    Bijdrager

in die 4 minuten heb ik al lang de 2 lagers eraf gehaald, met een beetje subtiel geweld :p

maar ik denk dat ik volgende keer wel ff met brander probeer 😉

trouwens…; iemand een goed idee om het lager uit het kleine carterdeel te halen? ik heb het toen opgelost door het lager dusdanig te slopen dat alleen de buitenste ring nog erin zat, en die heb ik met de dremel doorgeslepen (duurt nogal lang…)
    iemand een beter idee?

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

buitenkant net zo lang heet stoken voordat ie eruit valt. beetje soms heen en weer zwiepen zodat de lager ff omlaag wrikt. heb t 1 keer gehad dacht ik

Gele Racefrikandel
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.