Home › Forums › Algemeen › Oude topics › How to: Inlaat uitvijlen (deel 700 ofzo)
This topic contains 136 reacties, has 61 deelnemers, and was last updated by Robertez 9 years, 3 months geleden.
-
Gebruiker
-
8 juli 2006 om 11:20 #124011
Okey, aangezien nog steeds veel mensen de ballen niet snappen van het uitvijlen van je inlaat=) , het volgende topic.
Zorg dat je blokje helemaal uit elkaar ligt, zodat je alleen nog maar de grote carterhelft over hebt. Dit ziet er zo uit:
Je inlaatgat ziet er dan ongeveer zo uit (deze is groter omdat het een Ciao-MIX blok is, vandaag ook het gaatje in de inlaat, die is voor olietoevoer);)
Je inlaatgat aan de buitenkant ziet er zo uit:
Dan zoek je een 13mm boor en tekent 18mm vanaf de punt een streep op de boor. En start je met boren. (ik heb niets afgetekent, gewoon elke mm dat boor naar binnen gekeken of ik al ver genoeg was8) )
Dan pak je een mooie 4kante vijl (of rond) En begin je zo te vijlen
En dan na heeel veel geduld en zeer VOORZICHTIG vijlen kom je op iets uit wat op die van mij lijkt. Ik denk wel dat ik mag zeggen dat die van mij wel bijna “to the max” is8) Maar voor een 50cc standaard moet je hem zeker niet zo ver uitvijlen. Je verliest toch redelijk wat carterdruk wat het vermogen in lage toeren niet tegoed komt.
Groter is niet altijd beter !!!!!:!
Er wordt ook wel eens gesproken voor naar links of rechts vijlen voor trekkracht of topspeed maar hier zou ik geen waarde aan hechten, het formaat van de inlaat heeft een veel grotere invloed hierop.
Mijn eindresultaat:
Best wel iets om trots op te zijn:):DEdit:
Hierbij nog 2 foto’s van een carter wat ik ook uitgevijld heb.
Dit is echt een prima groote voor 50 en 60cc’s, zo verlies je niet veel carterdruk, maar ga je zeker hard optrekken. Heb je echt een hele snelle setup, veil hem dan zover als ik hierboven heb gedaan.Deze heb ik btw met een ronde vijl (rattenstaart) gedaan, dus niet met een dremel (wat ook ten zeerste af te raden is, aangiezen je daar minder controle over hebt:con )
Edit2:
Het inlaatje hierboven vond ik wat klein, dus maar wat groter gemaakt:P
Dit is echt een super inlaat voor 70cc’s, niet zo enorm te groot als mijn eigen carter:D
Het spruitstuk wordt vaak tot 13mm opgeboord, maar uiteraard kan het ook groter. 14.5mm is in mijn ogen echt het maximum, je spruitstuk is dan super dun en met het monteren van de carburateur moet je dus ook echt goed uitkijken !
Carburateur moet je dan uiteraard ook opboren (loopt dan niet lekker meer stationair….)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno10 februari 2008 om 15:11 #126570En dan heb je ook nog altijd van die krengen met gehardstalen bus erin.
Een aantal tips wat je niet moet doen:
– Boren (zeg maar dag tegen je boortjes)
– Heetstoken (wordt busje alleen nog maar harder van, komt echt niet los)
– Met schroevendraaier vanaf binnenkant eruit proberen te meppen (deuk in schroevendraaier + pijnlijke duim)Maar wat dan wel?
Pak de dremel en een klein schuursteentje (dus geen HSS freesje ofzo) en slijp heel het busje over de gehele lengte door. Dit duurt best lang en je moet vooral niet hard op je dremel gaan duwen anders mol je het steentje. Mijn busje heeft mij één slijpsteentje gekost dus je komt er echt wel doorheen.
Op een gegevenmoment is hij echt helemaal door en kun je hem er vanaf carterkant voorzichtig eruit duwen met een schroevendraaiertje. Als hij met duwen niet verplaatst betekend dat dat hij nog niet geheel doormidden is !
Het gereedschap + het busje (wat verloren heeft :duivel)
Daarna kan je het inlaatje gewoon zo uitvijlen als een normaal cartertje 🙂
Succes ermee een begrenst blok is dus geen verloren blok!
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno12 juni 2008 om 21:05 #129283@Veld..
Jij vraagt: Hoeveel moet ik nog vijlen als ik al geboord heb?
Veel. Met boren alleen berijk je niks, tenzij je dit hebt berijkt:
Dan kun je hem weggooien.
Ga niet voorbij de orginele breedte. Tenzij je een snorcarter hebt, die mag in de breedte een klein beetje gevijld.-!! Antwoorden op veelgestelde vragen !!-
1. Merk ik veel verschil als ik mijn inlaat vijl? – Ja!, top loopt iets op, en er is ook meer trekkracht!
2. Kan ik ook mijn inlaat boren en daarna niet vijlen? – Dat kan! Maar dan heb je er niks aan!
3. Hoe diep moet ik boren? – 18mm is veilig! Je kunt nog iets dieper als je durft.
4. Hoe groot moet ik mijn inlaat vijlen? – Kijk naar de voorbeelden die over deze pagina's verspreid staan, lees meteen ook even alle posts, zodat wij niet alle vragen 100x opnieuw moeten beantwoorden.8 augustus 2008 om 18:35 #129961Waarom is het zo ontzettend moeilijk om ontopic te blijven?
Voor al je kleine vragen ==> Kleine vragen topic
Voor je vraag over snelheid ==> Hoe hard zal dit gaan topic
Voor al je offtopic gezwam ==> Chat topicAlvast bedankt voor uw begrip en medewerking:knuffel
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno26 augustus 2008 om 16:56 #130005
Is dit een beetje wat? Kan iemand me nog tips geven?26 augustus 2008 om 17:24 #130006ja een tip: niet gewoon weggooien maar naar het oud ijzer brengen, ijzerprijzen staan hoog :con
je bent buiten het vlakje gegaan ! er staan hier genoeg voorbeelden van hoe het wél moet, dus bekijk ze goed en volgende keer beter doen26 augustus 2008 om 17:25 #130007dus ik heb hier niks meer aan :P?
26 augustus 2008 om 17:29 #130008Deze kan de prullenbak in. Er staat ook 18mm diep boren en niet door en door:!
26 augustus 2008 om 20:17 #130009Verder kun je je lagers ook wel weggooien denk. Tenminste als dat vijlsel in je lager is, zul je hem wel niet afgedekt hebben tijdens het boren/vijlen. Als je hiermee gaat rijden, rij in 1 minuut je lagers aan stront.
27 augustus 2008 om 15:28 #130010maar hij rijd nog wel hoor 😉 krijg alleen tekort benzine dus ik denk andere sproeier
FonS: zal vast nog lopen, maar je inlaat is zo lek als een zeef, dus je krijgt hem nooit meer goed lopend / afgesteld
8 september 2008 om 17:31 #130044Wou niet veel verder gaan ivm inlaatwand waar de carb op komt 😛 mja mag er wezen toch?
8 september 2008 om 17:57 #130045Ziet er erg netjes uit hoor! Voor hoeveel cc is die?
8 september 2008 om 18:05 #130046voor zover bekend voor de 65 of 70 malossi (43mm) moet alleen de spoelpoorten nog erop aanpassen.. viel mij trouwens op dat een 65 polini niet vlekkeloos sluit op origineel carter, malossi doet dat wel :S
25 september 2008 om 18:09 #130082is het erg als ik ietsjes naar boven ben uitgeschoten en 1 mm over heb? trekt die geen valse lucht?
25 september 2008 om 19:55 #130083hoe bedoel je post is foto … want lijkt mij dat ie dan iig afsluit
maar laat maar is zien
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.